Test: Skoda Roomster 1,9 TDI 2007

Fornuftig original

Skoda Roomster representerer noe helt nytt for deg som er på jakt etter en rimelig familiebil.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fornuftig pris

+ Meget god plass

+ Tilfredsstillende totalkomfort

+ God sikkerhetsstandard

- Motorstøy og –vibrasjoner

- Noe tungvint nedfelling av bakseter

Skoda Roomster har en utforming som sender tankene i retning av "vare-familiebiler" som Citroën Berlingo og Toyota Yaris Verso. Bilen byr på mange av de samme praktiske egenskapene, men skal være mer lik en personbil når det gjelder komfort og kjøreegenskaper. Pris- og størrelsesmessig konkurrerer den på to fronter - både med store småbiler som Opel Corsa og mellomklassebiler som VW Golf.

Det er mye man kan rose Skoda Roomster for, men spesielt bra virker forholdet mellom rimelig pris og stor plass. Bilen har god komfort, og 1,9 TDI-motoren gir bra ytelser, men støyer merkbart.

Plass

Navnet forplikter og Skoda Roomster innfrir også når det gjelder plass. Det er høyt under taket, og meget bra benplass i baksetet. I tillegg har du muligheten til å justere setene i lengderetning, avhengig om du vil prioritere baksete- eller bagasjeplass. Du kan også justere vinkelen på bakseteryggene, og setearrangementet er fleksibelt når det kommer til nedfelling og oppdeling, men litt tungvint i bruk.

Veiegenskaper

Skoda Roomster er først og fremst trygg. Det er ikke noe spesielt som virker spenstig eller underholdende med kjøreegenskapene, noe som heller ikke er nødvendig for den kundegruppen Skoda Roomster sikter mot.

ESP er standard og bilen kjører sikkert, med en lett understyring når det begynner å gå fort.

Motor

Opplevelsen av VW-konsernets 1,9 liters turbodiesel, varierer veldig med hvilken bil den sitter i. Skoda Roomster har glede av de 105 hk'ene og det kraftige dreiemomentet, men lider under støyende gange og merkbare vibrasjoner. Akselerasjonen, spesielt på lave turtall og i høye gir, gjør at bilen føles kvikk selv med mye last.

Kvalitet

Det virker som om Skoda Roomster har god finish og byggekvalitet. Imidlertid er interiøret preget av mye sort plast med billig utseende. Det har vært lite å utsette på de nyeste Skoda-modellene som Fabia og Octavia når det gjelder driftssikkerhet, og det er stor sannsynlighet for at Roomster følger opp i god stil.

Miljø

Biler med VW's 1,9 TDI-motor er gjennomgående snille på forbruk og utslipp, Skoda Roomster er ikke noe unntak. Den gir fra seg 139 gram CO2 per km, og har et gjennomsnittlig forbruk på 0,54 l/mil i følge EU-normen. Partikkelfilter er ikke standard, men leveres mot pristillegg.

Komfort

Med sin spesielle utforming, gir Skoda Roomster god anledning for de fleste kroppstyper å finne seg behagelig til rette. Setene og sittestillingen gir fin komfort for fører og forsetepassasjer. I Comfort-versjonen er helautomatisk Climatronic standard, noe som sørger for enkel kontroll på varme- og ventilasjon.

Med unntak av 1,9-liters dieselen, er Roomster behagelig stillegående, med moderat vei- og vindstøy. Også fjæringskomforten er bra.

Sikkerhet

Skoda Roomster ble testet i EuroNCAP i 2006 og oppnådde meget gode resultater. Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse. Bilen fikk anmerkninger fordi ledninger løsnet fra batteriet under frontkollisjonstesten.

Økonomi

Skoda Roomster kommer i tre utstyrsvarianter og med syv motor/girkassekombinasjoner som spenner fra ca. 190 til 260 000 kroner. Velger du kombinasjonen av bra utstyrsnivå og kraftig diesel, vil nok det slå an i bruktmarkedet. Skoda har for øvrig et fornuftig prisnivå på tilleggsutstyr.

Den største usikkerheten rundt Skoda Roomster rent økonomisk, er hvorvidt konseptet som sådan vil bli verdsatt og dermed hvordan 2. håndsverdien vil utvikle seg. Inntil videre lar vi tvilen komme bilen til gode.

Se flere saker fra: Skoda Se flere saker fra: Test: Skoda Roomster
Dette er Norges billigste bil

Test: Skoda Citigo 1,0 Green Tec Elegance, 2012

Dette er Norges billigste bil
Veil. pris: 156590

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Super bil – hvis du ikke har det travelt

Test: Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine stv.

Super bil – hvis du ikke har det travelt
Veil. pris: 291200

Ingen avskyelig snømann

Test Skoda Yeti 2,0 TDI CR 4x4 DSG, 2011

Ingen avskyelig snømann
Veil. pris: 444830

Noen smiler hele veien

Test: Skoda Superb stasjonsvogn 2,0 TDI 170 4x4, 2010

Noen smiler hele veien
Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn

Test: Skoda Superb Stv 1,4 TSI, 2010

Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn
Veil. pris: 335850

God familiebil

Test: Skoda Octavia stv 1,6 TDI 4x4 Laurin&Klement

God familiebil
Veil. pris: 366900

- Kjøp heller vanlig Octavia

Test: Skoda Octavia Greenline stv, 2010-modell

- Kjøp heller vanlig Octavia
Veil. pris: 243600

Denne Skodaen får terningkast 6

Test: Skoda Fabia 1,2 TSI, 2010

Denne Skodaen får terningkast 6
Veil. pris: 189700

Stor og snill

Test: Skoda Fabia 1,9 TDi Sport 2007

Stor og snill
Høyrøstet sjarmør

Skoda Fabia 1,4 TDI

Høyrøstet sjarmør
Tsjekk forbruket

Test: Skoda Fabia 1,4 TDI Greenline 2008

Tsjekk forbruket
Sparebluss

Test: Skoda Fabia 1,4 TDI 2006

Sparebluss
Luksus til lavpris

Test: Skoda Superb 2,0 TDI DSG, 2008

Luksus til lavpris
Veil. pris: 356400

Super familiebil

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 140 DSG, 2010

Super familiebil
Veil. pris: 376300

Stolt storebror

Prøvekjørt: Skoda Superb 2008

Stolt storebror
Frakteksemplar

Langtest: Skoda Superb 2,0 TDI DSG Ambition

Frakteksemplar
Kjernefamiliebilen

Test: Skoda Octavia 1,4 TSI DSG stv, 2009-modell

Kjernefamiliebilen
Veil. pris: 295930

Skoda Octavia har alt

Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 2009-modell

Skoda Octavia har alt
Pappa-racer

Test: Skoda Octavia RS 2008

Pappa-racer
Fristende familiepakke

Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 2008

Fristende familiepakke
Lille tøffe-tøff

Test: Skoda Roomster Scout 1,9 TDI 2007

Lille tøffe-tøff
Fornuftig original

Test: Skoda Roomster 1,9 TDI 2007

Fornuftig original
Norges neste folkebil?

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 140, 2009

Norges neste folkebil?
Dette er en god jukse-SUV

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 110 2WD, 2010

Dette er en god jukse-SUV
Veil. pris: 302800

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen