Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus

Fiat Grande Punto skal ta vare på det som måtte være igjen av Fiat-æren i Norge. Den både sjarmerer og irriterer.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Morsomme veiegenskaper

+ Livlig motor

+ Tøft design

+ God passiv sikkerhet

- Svak fjæringskomfort

- Trolig høyt verditap

- ESP leveres ikke

Fiat Grande Punto havner midt i kampen om et ikke altfor stort norsk småbilmarked. Bilen er relativt stor og skal konkurrere med tradisjonelle småbilvalg som VW Polo og Toyota Yaris. Den får også bryne seg mot sin tekniske halvsøster Opel Corsa.

Fiat Grande Punto er en sportslig og på mange måter sjarmerende småbil. Den ser stilig ut og kjører fint, men taper terreng på mer fornuftsmessige kriterier.

Kjøreegenskaper:

Fiat Grande Punto bruker ikke lang tid på å vise sitt fyrige italienske temperament. Understellet er stramt som i en GTI-bil, og veiegenskapene blir deretter. Den spiser svinger med stor appetitt og nøytral oppførsel. Selv på myke piggfri vinterdekk, skal du ta i godt for å få bilen til å understyre. Eneste lille skår i kjøregleden er en styring som kunne vært hakket hvassere, i alle fall når resten av bilen innbyr til aktiv kjøring.

Motor:

Motoren bygger videre på den sportslige profilen til Fiat Grande Punto. 1,4-literen trenger litt turtall for å levere varene, men så er også turtall noe den gjerne vil ha. Den jobber seg ivrig mot rødmerkingen med et sportslig snerr, går forbløffende pent, og har kjapp gassrespons. Det er verre med trekkraften på lave turtall, men girkassen er ganske lettjobbet, så det sjelden noe problem å legge inn et lavere gir.

Ytelser

Selv om følelsen så avgjort er sportslig, blir det i praksis ikke så veldig heftig akselerasjon. Motoren gir ikke mer enn det skyvet du trenger, selv når du bruker 3. gir til en forbikjøring. På høygir er det lite saft i frasparket, da må du heller velge dieselversjonen.

Eksteriør

Det er ikke mange småbiler som kan forveksles med en Maserati i frontpartiet, men Fiat Grande Punto er en av dem. Grillen er inspirert av klassiske sportsbiler og lyktene underbygger fartsfølelsen i designet. Profilen er pen og hekken frekk, totalt sett er bilen en av de stiligste småbilene rent utseendemessig.

Interiør

Dessverre faller inntrykket flere hakk når du kommer inn i Fiat Grande Punto. Billig plastikk og en interiørdesign som er mer gammeldags enn det ytre. Plassforholdene i bilen er ok for klassen, men det kan knipe litt på takhøyden i baksetet for lange personer.

Komfort

Her mister Fiat Grande Punto mange av poengene den henter på veiegenskapene. For det stramme understellet straffer seg gjennom harde støt på små ujevnheter, og bilen oppleves som ukomfortabel ved by- og nærkjøring - noe den sannsynligvis vil bli brukt mye til. Setene er litt harde og flate, uten tilstrekkelig støtte. For øvrig fungerer interiøret greit.

Sikkerhet

Fiat Grande Punto ble testet i EuroNCAP-testen i 2005. Resultatet var bra både for front- og sidekollisjon, med fem stjerner av fem mulige for beskyttelse av voksne. Ved frontkollisjon ble det bemerket at knærne kunne komme i kontakt med dashbordet. Bilen fikk tre av fem stjerner for beskyttelse av barn og tre av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse. Det passive sikkerhetsutstyret holder bra standard, men ESP leveres ikke til Fiat Grande Punto, noe som er for dårlig i dag. 

Pris/utstyr

Fiat Grande Punto leveres med tre ulike motorer og i fire utstyrsversjoner. I tillegg finnes det et fornuftig utvalg av ekstrautstyr som ikke koster all verden. Prisene varierer pr. januar 2007 fra drøyt 160 000 til snaut 200 000 for fem-dørs variant.

Den største utfordringen for Fiat Grande Punto er ikke prisnivået, men heller verditapet. Det vil nok fortsatt være en del høyere enn de beste i småbilklassen.

Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Fiat Grande Punto Se flere saker fra: Fiat
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Chevrolet Captiva har plass som våpen

Test: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Aut

Chevrolet Captiva har plass som våpen
Seksersang

Test: Chevrolet Epica

Seksersang
Rommer det meste

Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste
Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Nesten spennende nok

Test: Dodge Avenger 2,0 CRD

Nesten spennende nok
Urban posør

Test: Fiat 500 1,4 Sport Dualogic, 2008

Urban posør
Veil. pris: 217900

Charterfeber

Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber
Fiat Sedici: Italia møter Japan

Test: Fiat Sedici 1,6

Fiat Sedici: Italia møter Japan
Småbil-friskus

Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Lite nytt

Test: Mitsubishi Pajero 2007

Lite nytt
Sterk kost

Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi 173 hk 2007

Sterk kost
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Porsche light

Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light
Veil. pris: 1050000

Liten og stor på en gang

Test: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi 2008

Liten og stor på en gang
Veil. pris: 208800

Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Saabs sterkeste

Test: Saab 9-3 Turbo X 2008

Saabs sterkeste
Veil. pris: 891500

En annerledes pickup

Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008

En annerledes pickup
Veil. pris: 319900

Blir stadig bedre

Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre
Fornyelse trengs

Test: Subaru Forester 2,0X 2007

Fornyelse trengs
Suzuki Swift liten og kjapp

Test: Suzuki Swift 1,3 4X4 2007

Suzuki Swift liten og kjapp
Suzuki Vitara fra traktorhylla

Test: Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS 2007

Suzuki Vitara fra traktorhylla
Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen