Test: BMW X3 2,0d

Sportsbil i SUV-klær

BMWs minste sports-SUV X3 er best på sportslighet, men skuffer litt på andre områder

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige egenskaper

+ Gode seter/sittestilling

+ Føles sprek og underholdende

+ God annenhåndsverdi

+ Fantastisk firehjulstrekk (X-drive)

- For stiv fjæring

- Høy pris

- Dyrt ekstrautstyr

BMW X3 2,0d kjemper i en tøff klasse der Toyota RAV4, Honda CRV, Mitsubsihi Outlander og Land Rover Freelander 2 er typiske utfordrere. Vi nordmenn har tatt slike modeller tett til vårt bryst, til tross for at prisen er høy. Drøye halvmillionen er hva du minimum må ut med, mens spørsmålet er hvor mye ekstra du får igjen for å velge bil fra øverste hylle.

BMW X3 2,0d fremstår som den klart mest lekne og sportslige i klassen. Både firehjulstrekk-systemet og understellet legger opp til aktiv kjøring, men dette går også på bekostning av komforten. Med en facelift på plass ser den definitivt bedre ut enn før. En X3 med litt utstyr drar seg godt over halvmillionen, langt dyrere enn mange konkurrenter.

Kjøreegenskaper

BMW X3 gir deg de beste kjøreegenskapene denne klassen har å by på. Man har til enhver tid full oversikt og kontroll på hva bilen gjør. Firehjulsdriften fungerer slik at forhjulene umiddelbart griper inn dersom bakhjulene slipper, altså i utgangspunktet en bakhjulsdrevet bil. Dette gir forutsigbarhet og underholdning for aktive sjåfører.

ESP-systemet, kan justeres med tre trinn. Enten er det fullt aktivert, anti-spinn slått av, eller helt deaktivert.

Motor

Turbodieselen med to liters slagvolum er relativt kultivert og har fin kraftutvikling, men oppleves ikke så silkemyk som de beste. Lyden er ikke like fremtredende som de mest knatrete bilene, men samtidig levner den liten tvil om at du kjører diesel.

Girkassen fungerer bra, men er ikke spesielt tettsjaltet. På typisk BMW-vis har kassen den litt gummiaktige følelsen mellom girene.

Ytelser

BMW X3 2,0d er neppe like kraftfull fra bunnen av som enkelte av de andre i klassen, men den går derimot godt når motoren får litt turtall å jobbe med. Motoren har en underholdende karakteristikk og passer bilen bra, men skulle hatt litt mer moment tidligere på kurven.

Eksteriør

X3 skapte litt blest når den første gang ble vist, og ble fort en elsk-eller-hat-bil. Den nye faceliftede modellen er mer spiselig i fronten og har en normal SUV-profil, men blir kanskje litt intetsigende i hekken. Detaljer som stigtrinn og spesielle lykter hjelper selvsagt bra på helhetsinntrykket.

Interiør

Finishen og kvaliteten er det ingenting å si på innvendig i X3, men i noens øyne blir interiøret sett under ett litt kjedelig. Bortsett fra setene er det lite som røper at du må bla opp over en halv million for en bil med litt ekstrautstyr.

Plassmessig ligger den midt på treet. Synd med akseltunnellen som "stjeler" mye av midtpassasjeren bak. Bagasjerommet er også middels i størrelse i klassen.

Komfort

"Shaken and stirred" beskriver mye av opplevelsen i X3 på dårlige norske vinterveier, eller på alt annet enn biljardbord-veidekke om du vil. X3 blir for stram for at den skal kunne sies å være komfortabel til vanlig bruk - det hele minner mer om et baneoppsett.

Sittestillingen er fremragende uansett kropp, grunnet meget god støtte og et hav av innstillingsmuligheter. Støynivået i bilen er på et akseptabelt nivå, det samme kan sies om ventilasjonsanlegget.

Sikkerhet

BMW X3 ble testet av EuroNCAP i 2008, og oppnådde fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk noe kritikk for dashborddetaljer som kan skade bena hos fører og passasjer, og fordi bakdørene gikk opp under sidekollisjonstestene. Sikkerhetsutstyret for øvrig holder god standard.

Pris/utstyr

Eierskap av en BMW X3 2,0d krever nesten en halvmillion på bok, 493 000 kroner for å være nøyaktig. Skal du ha litt utstyr, blant annet for å gjøre den ettertraktet som bruktbil, må du fort legge til 50 000.

Til tross for den høye inngangsbilletten, vil sannsynligvis X3 være blant de bilene som holder seg best i verdi. Dyrt inn, dyrt ut.

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW X3
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Dyr og deilig familie-BMW

Test: BMW 525dA xDrive 2009-modell

Dyr og deilig familie-BMW

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen