Tar hensyn til sjåføren
Rolls-Royce skal bygge en coupé på Phantom-basis. Bilen skal være mer førerorientert enn de andre Rolls-Royce-modellene.
Rolls-Royce Phantom er ikke akkurat noe dagligdags syn her i landet. Bilen er enorm, og den er enormt dyr. Likevel selges det en god del av den; Phantom, som ble lansert i 2003, ble solgt i 805 eksemplarer i fjor, fordelt på femti land. Det er produsentens høyeste salgstall på seksten år.
Mer: Mansory Rolls-Royce Phantom
Mer: Bentley Continental GTC
På fjorårets bilutstilling i Genève viste Rolls-Royce fram konseptbilen 101EX. Denne var en todørs, fireseters luksusbil på Phantom-basis. Nå bekrefter det britiske adelsmerket at bilen skal bygges.
Mer førerglede
Navnet er foreløpig ikke kjent, men bilen skal komme på markedet allerede neste år, og selges sammen med den vanlige Phantom, den 25 cm lengre Phantom Extended Wheelbase, og den åpne Phantom Drophead Coupé.
Coupéen skal bygges på en modifisert variant av den basisen som de øvrige modellene står på, men bilen får et kortere karosseri og et understell justert med for kjøreglede enn kun komfort. Motoren blir den samme; en 6,75-liters V12 på 453 hk og 720 Nm er jo høyst akseptabelt, selv i den store bilen.
- Verdens beste
Bilen skal imidlertid ikke være "overstadig sportslig" ifølge Rolls-Royce-folket. Målet er at den nye coupéen skal være verdens beste transkontinentale tourer, hva nå enn det måtte innebære for et erkebritisk luksusflåtemerke.
Så det er bare å begynne å spare: prisen sies å havne nærmere tre millioner kroner, pluss avgifter.
Denne saken ble første gang publisert 03/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.