Når R8 er for tam

En Audi R8 er heftig nok i utgangspunktet. Men tyske Abt syntes den var for tam, både hva utseende og motoreffekt angår. Så de gjorde den om til en ordentlig supersportsbil.

R8 blir enda mer aggressiv i Abt-drakt. Med 530 hk å by på begynner den for alvor å sloss mot de etablerte supersportsbilene.
R8 blir enda mer aggressiv i Abt-drakt. Med 530 hk å by på begynner den for alvor å sloss mot de etablerte supersportsbilene.
Publisert Oppdatert
Hekken er mildt sagt markant, og skal bidra til økt stabilitet i stor fart. Det er kanskje greit: den ekstra effekten gjør at Abt-R8´en klarer 317 km/t.
Hekken er mildt sagt markant, og skal bidra til økt stabilitet i stor fart. Det er kanskje greit: den ekstra effekten gjør at Abt-R8´en klarer 317 km/t.
De nye 20-tommerne er utviklet spesielt for R8, men vi antar at de også blir tilgjengelig for med dagligdagse biler.
De nye 20-tommerne er utviklet spesielt for R8, men vi antar at de også blir tilgjengelig for med dagligdagse biler.

Audi: Tøffere TT
Audi: Første R8 i Norge

Audi R8 er en heftig bil. Selv den ikke har enormt mer krefter - sammenliknet med andre supersportsbiler - bidrar det midtmotoriserte oppsettet, firehjulstrekk og nok med kraft til at den gir en heftig kjøreopplevelse.

Kompressor = 110 hk ekstra
Men det finnes langt sprekere supersportsbiler på markedet; R8 har jo "bare" 420 hk. Abt har fikset litt her og der på den 4,2 liter store V8´en, montert på en kompressor, og resultatet er 530 hk.

Det gjør at Abts R8-utgave sprinter til hundre på 3,9 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 317 km/t. Standardbilen klarer til sammenlikning 0-100-sprinten på 4,6 sekunder og toppfarten er 301 km/t.

Enda mer markant
Abt klarte heller ikke å holde seg unna utseendet til bilen. Skissene viser en heftig front, enda mer markant enn originalens. Den nye fronten skal også ha enda bedre aerodynamiske egenskaper enn det standardbilen har. Sideskjørtene er nye, det samme er sidedekslene som erstatter de markante dekslene på standardbilen. Hekken er også ny, med en mer outrert støtfanger, fire store eksosutblås fra tuneren selv, og en diger hekkvinge. Dette skal også bidra til økt stabilitet i høy fart.

Stylingsettet har en del biter laget i karbonfiber, og inkluderer også et nytt panser i det lette og sterke materialet. Det hjelper jo også på utseendet med litt heftig lakk og biter i ulakkert karbon. Legg til et justerbart sportsunderstell og et sett 20-tommere, så begynner i hvertfall Abt å bli fornøyd med den.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning