Lav vekt - ekstrem motor

Caterham lanserer nå enda en ekstrem Seven-variant. Hva sier du til 210 hk fordelt på 525 kg?

En 210-hesters toliter gir bilen mildt sagt heftige prestasjoner.

En 210-hesters toliter gir bilen mildt sagt heftige prestasjoner.

Publisert Oppdatert

Caterham - se bildene
Flere bilnyheter

Femti år etter at den legendariske Colin Chapman viste fram den aller første Seven-modellen, er den fortsatt helt i en klasse for seg. Den lille og ekstremt lette bilen finnes i en lang rekke varianter, både for vei- og banebruk - eller en kombinasjon.

Nå er Caterham Superlight 400 lansert. Denne består hovedsakelig av Superlight-modellenes racinggener, men er laget for å kjøres på veien.

Som en 550-hesters Passat
Hjertet er en Ford-toliter som yter 210 hk uten bruk av overlading. Utstrakt bruk av karbonfiber og andre komposittmaterialer gjør at bilen kun veier 525 kg, og 0-96 km/t tar hyggelige 3,8 sekunder. R400 henspiller forresten på dette vekt til effekt-forholdet; den har 400 hk per tonn. Eller sagt på en annen måte: det blir som å gi en Volkswagen Passat rundt 550 hk! Dessuten blir jo forbruk og utslipp svært hyggelig med en såpass moderat motorisering.

Lav vekt - perfekt understell
Den lette og stive bilen har fått endrete støtdempere, og stabstagene er optimalisert. Med 15-tommere og dekk spesielt utviklet for denne bilen, en diffbrems og en sekstrinnsgirkasse, er den klar for å gi det beste både på bane og på vei.

Understellet er for øvrig utviklet av Superlight-gjengen, med Dave Minter - som hadde ansvaret for understellsutviklingen av Lotus Elise - i spissen. Og Caterham-folket forteller at også R400 er tro mot Colin Chapmans filosofi der lav vekt og et perfekt justert understell er det som teller.

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning