Antirustbehandling:

Hva vet du egentlig om rustbehandling?

Bør du antirustbehandle bilen, eller er det ikke nødvendig så lenge garantiene består? Og kan du behandle en bil som har begynt å ruste?

Pluss ikon
RUSTANGREP: Biler som kjøres på saltede veier i norsk klima, kan se slik ut under.
RUSTANGREP: Biler som kjøres på saltede veier i norsk klima, kan se slik ut under. Foto: Arkiv
Sist oppdatert

Trenger man egentlig å rustbeskytte en ny bil? Og hva med en brukt bil? Hva koster det, og er det verdt det? Hva er forskjellen på de ulike rustbehandlingstypene?

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund sitter på noen svar.

– Ønsker du å ta vare på bilen din, er antirustbehandling nødvendig. Selv om bilen kommer med rustgaranti, vet du ikke hvor godt den er behandlet for å brukes i vårt klima og på våre saltede veier. Bilfabrikkene tar ikke hensyn til lille Norden når de avgjør hvordan bilene skal beskyttes mot rust. Dessuten er en antirustbehandling et pluss når du skal selge bilen din, sier Engebretsen.

Vi Menns fagredaktør for motor, Terje Bjørnsen, sier dette:

– Vår erfaring er at kvaliteten på antirustbehandling varierer. Det virker kostbart å antirustbehandle en ny bil kun på mistanke. Et naturlig spørsmål til bilforhandleren er om bilen har fått ekstra antirustbehandling for å takle norske kjøreforhold, eventuelt få en tilstandsrapport fra et uavhengig verksted før du setter i gang.

Artikkelen fortsetter under bildet.

GJEMT: Ute av syne, ute av sinn. En bil som er skinnende blank på utsiden, kan ha et hjuloppheng som ser slik ut.
GJEMT: Ute av syne, ute av sinn. En bil som er skinnende blank på utsiden, kan ha et hjuloppheng som ser slik ut. Foto: Arkiv

Avklar med bilforhandleren

NAF har ingen oversikt over om noen merker er verre stilt enn andre. Ifølge antirustbehandlerne får bilen best beskyttelse om man setter den til behandling mens den er (relativt) ny, og gjentar behandlingen etter gitte anbefalinger.

JEKKPUNKTET: De færreste av oss følger med på den farlige rusten fra undersiden av bilen.
JEKKPUNKTET: De færreste av oss følger med på den farlige rusten fra undersiden av bilen. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

– Om bilen er ny, bør man avklare med forhandler om antirustbehandling får konsekvenser for garantien til bilen. Ved en antirustbehandling bores hull for å komme til i hulrommene i bilen. Vi kjenner til at noen merker sier at garantien forsvinner om det bores hull, sier Engebretsen.

Aldri for seint

Men hva om du er blant dem som «glemmer» denne kjedelige utgiften år etter år – er det for seint når bilen for eksempel er blitt seks år gammel?

– Absolutt ikke, sier Engebretsen. – Få den opp på en bukk, og få den antirustbehandlet så snart som mulig. Men sørg for å spørre om verkstedet faktisk fjerner all den plasten som finnes under moderne biler. Om de ikke tar av plasten, er det bortkastede penger, sier Engebretsen.

Det finnes flere typer antirustbehandlinger. De aller fleste verksteder bruker et av disse fire antiruststoffene: Mercasol, Tectyl, Dinitrol og Fluid Film. Uansett antiruststoff består en full behandling av at hulrom i karosseri og understell dekkes innvendig av et beskyttende lag, og av at bunnen på bilen sprayes. Det nødvendige forarbeidet kan variere mer, for eksempel når det gjelder i hvor stor grad rust og fukt må fjernes først. Det er også forskjeller i hvor lang tid det kan gå før bilen trenger en ny behandling, og i pris.

Artikkelen fortsetter under bildet.

PROSESSEN: En grundig vask er en del av prosessen ved de fleste typer antirustbehandling.
PROSESSEN: En grundig vask er en del av prosessen ved de fleste typer antirustbehandling. Foto: Arkiv

Forskjellige produkter og pris

En sjekk av priser for verksteder i Oslo-området viser at en full behandling av en stor familiebil (vi sjekket for en Ford S-Max) koster fra 5500 kroner til i underkant av 7000 kroner med Dinitrol, Tectyl og Mercasol (kampanjetilbud finnes), mens Fluid Film koster 2400 kroner (fjerning av all plast koster ekstra med Fluid Film). Tidsrommet til ny behandling er anbefalt, er oppgitt til rundt tre år for de tre første produktene, og til halvannet år for Fluid Film. En rebehandling er noe rimeligere enn en full behandling for de tre første stoffene.

Prisforskjellen mellom Fluid Film og de tre andre produktene skyldes blant annet at behandlingen tar mye mindre tid. Baseoljen i Fluid Film er ullfett fra sau (lanolin). Mens prosessen for de andre produktene omfatter grundig vask/steaming med påfølgende tørking, brukes trykkluft i stedet for vann i Fluid Film-prosessen. Det bidrar til at bilen er klar etter halvannen time.

De ulike tilbyderne mener alle at de har det beste produktet. Engebretsen hos NAF sier at bilorganisasjonen dessverre ikke sitter på testerfaringer for de forskjellige produktene.

– Det er et tema vi gjerne skulle hatt mer kunnskap om for å kunne gi anbefalinger til medlemmene våre, sier Engebretsen.

Se også: Slik unngår du ruste bremseskiver

Ullfett på bilen?

Fluid Film skiller seg fra Tectyl, Mercasol og Dinitrol på pris (billigere), tiden behandlingen tar (kortere) og hvor lenge det bør gå mellom hver behandling (rundt halve tiden). Hva er det med ullfett som gjør det egnet i kampen mot rust?

– Baseoljen er destillert vaskevann fra saueull iblandet raffinerte petroleumsprodukter. Stoffet er miljøvennlig og uten løsemidler. Fluid Film er blitt produsert siden 1943 og ble opprinnelig brukt for å stoppe rust i ballasttanker på skip, Olav J. Rettedal, daglig leder hos importøren Rettedal Bilkontroll AS.

Overflaten som skal behandles, trenger ikke være helt ren for at oljen skal virke. Oljen har veldig gode krypende egenskaper slik at den kan trenge inn overalt, og den verken størkner eller fordamper, sier avslutter Rettedal.

Denne saken ble første gang publisert 22/03 2017, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også