Den Miami-baserte sangeren Austin Mahone gikk nylig til innkjøp av ny bil, og valget falt på BMWs superhybrid, i8. i8 er selv i originalutførelse et realt blikkfang, men Mahone ville ha mer. Mer enn tradisjonell lakk og mer enn vanlig folie.

Mahone ville gjøre noe ingen hadde gjort tidligere. Mahone ville ha rust!

Rust på biler er ikke noe nytt fenomen. Vi snakker ikke om rust som gjør at bilen din ikke går gjennom EU-kontrollen, men om en karosseritrend. I ratrod-miljøet har rust vært brukt i årevis for å hente frem den, la oss kalle det den, rustikke stilen.

Med karosseri i stål er det ikke vanskelig å få frem rust. Panelene kan slipes ned til bart metall og la naturen gjøre sitt, eller så kan man bruke en form for syre som fjerner lakken og fremskynder rustprosessen.

Men hva gjør du når bilens karosseripaneler er laget av karbonfiber og ikke stål?

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TIDENS TANN: BMWs superhybrid i8 er kjent for å være en av verdens mest fremtidsrettede biler. Vår mening er at det heftige designet tåler rustbehandlingen. FOTO: MetroWrapz

Ekte rust

Utfordringen gikk til gutta i firmaet MetroWrapz, som kom opp med en enkel, men likevel genial løsning. Ekte rust!

Rusten du ser på Mahones i8 er ikke et rustmønster trykket på en folie og så lagt på bilen. Nei, da. MetroWrapz la først en vinylfolie på Mahones i8. Deretter maskerte de alle ufolierte deler som vinduer, plastpaneler, karmer og lykter, og så penslet de på ekte, oksiderende rust for hånd.

Rust er vanligvis noe man betaler for å bli kvitt. MetroWrapz tar rundt 6000 dollar for en tilsvarende jobb. Og skulle du bli lei, ja så kan rusten enkelt fjernes uten at bilen har tatt skade.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TO VERDENER: Supermoderne på innsiden, rustikk på utsiden. Etter en runde hos MetroWrapz vekker Mahones BMW i8 uten tvil oppsikt. FOTO: MetroWrapz

Gjennomført

MetroWrapz overlot ingenting ved Mahones i8 til tilfeldighetene. Et sett matchende felger fra Vossen Wheels ble montert, og enkelte eksteriørdetaljer fikk gullfarge for å matche den spesielle folien.

Ser du nøye etter, ser du også at BMW-emblemene ikke lenger er blå og hvite, men har blitt svarte og hvite. Dette for å kjøre den rustikke stilen fullt ut.

Resultatet er gjennomført og mildt sagt oppsiktsvekkende. Akkurat som videoen de laget.

https://www.youtube.com/watch?v=1V1O0YdFtjc&feature=youtu.be

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!