Nyhet: Jeanneau Cap Camarat 7.5 DC og WA

To folkenyheter fra Jeanneau

Franske Jeanneau viste frem to båter i manges favorittstørrelse i Düsseldorf.

Pluss ikon
ENKEL ADGANG: Baugen er et godt egnet sted å gå om bord, mye takket være den brede trappen ned til førerplassen.
ENKEL ADGANG: Baugen er et godt egnet sted å gå om bord, mye takket være den brede trappen ned til førerplassen. Foto: Handeland, Petter
Sist oppdatert

Franske Jeanneau har en stor modellportefølje, og kan skilte med alt fra små fritidsfiskebåter til flybridgebåter på 50 fot. I den folkelige klassen finner vi båtene som kalles for Cap Camarat. Modellserien har skjærgårdsjeeper, daycruisere og walkaroundbåter mellom 5 og 8,5 meter.

De nyeste tilskuddene på stammen er en 7,5-meters båt som leveres som både DC og walkaround. Det er mer enn vindskjerm og styreposisjon som skiller de to båtene fra hverandre.

GOD PLASS: Wa-modellen har overraskende rommelig kabin og kan også utstyres med toalett i rommet på styrbord side.
GOD PLASS: Wa-modellen har overraskende rommelig kabin og kan også utstyres med toalett i rommet på styrbord side. Foto: Handeland, Petter

Stor kabin

ENKEL OG GREI: Sittestillingen er grei, men opplevd kvalitet og finish kunne vært bedre.
ENKEL OG GREI: Sittestillingen er grei, men opplevd kvalitet og finish kunne vært bedre. Foto: Handeland, Petter

WA-modellen har en stor solseng i baugen, og en overraskende stor kabin under dekk. Mange båter i denne størrelsen har problemer med å få til en løsning som gjør kabinen brukbar til annet enn stuverom, men her ville vi ikke hatt noen problemer med å tilbringe en natt eller to. Kjøleskap og vask er plassert under dekk, og et toalett befinner seg bak en dør. Det er sjelden kost på båter i denne størrelsen.

Ved førerposisjonen er det plassert to komfortable stoler som gir god sidestøtte, og ergonomien virker bra. I akterenden finner du en liten sofa med mulighet for å slå opp et bord.

Finishen på båtene er helt grei, men ikke så mye mer. En del av dette kan nok tilskrives at dette er blant de første båtene, men det er ofte prisen man betaler for relativt sett billige og masseproduserte båter.

Tre soveplasser

BEDRE TAKHØYDE: Takhøyden er naturlig nok bedre i kabinen DC-modellen, men i stikkabinen akter må man krype inn i.
BEDRE TAKHØYDE: Takhøyden er naturlig nok bedre i kabinen DC-modellen, men i stikkabinen akter må man krype inn i. Foto: Handeland, Petter

DC-varianten virker en smule trangere, men den har til gjengjeld soveplass for tre. Midtskips har de nemlig klart å presse inn en liten køye, men den er forbeholdt de som ikke lider av klaustrofobi. Hovedkøya er derimot stor nok for de aller fleste.

TRADISJONELL: U-sofa akter er seteløsningen de fleste produsenter sverger til. Legg merke til at sittputen er dratt opp og danner en seterygg for en person mot kjørretningen. Med et enkelt håndgrep kan sittegruppen gjøres om til solseng.
TRADISJONELL: U-sofa akter er seteløsningen de fleste produsenter sverger til. Legg merke til at sittputen er dratt opp og danner en seterygg for en person mot kjørretningen. Med et enkelt håndgrep kan sittegruppen gjøres om til solseng. Foto: Handeland, Petter

En benk er plassert på førerplass, og hvis man ikke er redd for å sitte tett, er det plass til to personer der. Også i denne båten virker førerplassen som et greit sted å oppholde seg, og det er satt av god plass til blant annet plotter. Akter er det plassert en klassisk U-sofa.

På hekken kan man plassere en motor opp til 300 hester, noe som bør gi denne båten formidable fartsressurser. Det er heller ikke vanskelig å se for seg at denne båten er trivelig med mindre alternativer.

Prisen på disse båtene er i skrivende stund uklar, men rundt en halv million kroner er nok prisleiet de vil befinne seg i.

Les også:

Alle våre båttester

Ny innstegsmodell

Norsk satsning i Tyskland

SOLDEKK: I WA-modellen er hele framdekket dekket med puter. Behagelig på en varm sommerdag og moro for barna.
SOLDEKK: I WA-modellen er hele framdekket dekket med puter. Behagelig på en varm sommerdag og moro for barna. Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 23/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også