Test: Nimbus 305 og Saga 325

Ikke rart at dette er ferie­favorittene

Her møtes to modeller fra velkjente verft til dyst: Den moderne Nimbus 305 Coupé og den tradisjonelle Saga 325.

Pluss ikon
<b>TESTEN MELLOM FAVORITTENE:</b> Vi setter Saga og Nimbus opp mot hverandre. Hvilken blir vinneren?
TESTEN MELLOM FAVORITTENE: Vi setter Saga og Nimbus opp mot hverandre. Hvilken blir vinneren? Foto: Mikael Mahlberg
Sist oppdatert

Kystlinjen fra Oslofjorden i sør til Troms i nord har et typisk temperert regnklima, med årsmiddeltemperatur på åtte grader langs vestkysten. Står det å lese i Store Norske Leksikon.

Det er så man skulle tro værgudene har gjort været så likt som dette gjennomsnittet som overhodet mulig denne testdagen.

I tillegg sniker en rå bris seg under vår ellers ganske motstandsdyktige maritime bekledning.

Under slike forhold blir man ekstra takknemlig for at det er lukkede salongbåter vi skal teste.

To båter som passer værforholdet

Nimbus 305 og Saga 325 ligger klare ved kai, med varmeren påslått. Det er klassiske salongbåter, skreddersydd for nettopp slike værforhold.

I land der det ikke nødvendigvis er stor temperaturforskjell mellom julaften og sankthansaften kan det være godt med en akterdør for å hygge seg innendørs.

Salongbåtenes store fortrinn er at du slipper å kneppe av og på en stor kalesje om været er i det litt ustabile humøret – og det kan jo skje titt og ofte.

Blant pionerene på denne båttypen var nettopp Nimbus og Saga, to merker som har mye felles, men også mange ulikheter.

Tradisjonell stil versus luksuriøs stil

Saga har holdt seg til sine halvplanende modeller og en tradisjonell stil. Ikke spesielt luksuriøs eller overdådig, men alltid funksjonelle og velbygde båter.

Svenske Nimbus, grunnlagt av familien Wiklund, er kjent for sin mer moderne og tidvis mer snobbete stil. Dette går igjen i våre to testbåter.

De utvendige målene er omtrent identiske, begge har halvplanende skrog med akseldrift.

Mot Nimbus sine strykejernsformede, moderne linjer og nyskapende løsninger står Sagas konservative former og innredning i klassisk salongbåtstradisjon.

Hvilken som er den beste familiebåten av de to skal vi forsøke å komme frem til lenger ned i saken.

<b>GÅR LETT:</b> Nimbus har laget et lettdrevet skrog som klarer seg med en drivstoffsnill motor. 
GÅR LETT: Nimbus har laget et lettdrevet skrog som klarer seg med en drivstoffsnill motor.  Foto: Mikael Mahlberg

Kompakt luksus fra Nimbus

Lengde: 10,07 meter

Bredde: 3,25 meter

Vekt: 4100 kg

Personer: 8

Drivstoff: 250 liter

Vann: 150 liter

Septik: 80 liter

Motor: Volvo Penta D3-220

Pris fra: ca. 2,4 millioner

Testen

Last: 2 personer

Motor: Volvo Penta D3-220

Fart: 22 knop

Se mer

Den nyeste feriebåten fra Nimbus lokker med luksus og høy sikkerhet på dekk. Prisen betaler du i form av en viss trangboddhet.

Når jeg går inn i salongen på Nimbus 305 Coupé gir det en velkjent, nesten hjemmehyggelig følelse. Opp gjennom årene har jeg testet ulike Nimbus-modeller, nye og brukte. Og jeg kjenner meg godt igjen her.

Faktisk har den nye Nimbus-modellen mange fellestrekk med 1990-tallets forgjengere, særlig på innredningen.

Den største forskjellen er at denne moderne utgaven har enda penere finish.

Les også (+): Her er høstens viktigste båtnyheter

Bred gangvei

Årsaken er selvsagt at Nimbus etter hvert har funnet oppskriften på den optimale langtursbåten. Og at kundene vil ha det akkurat slik – de kommer nemlig tilbake og kjøper seg en ny.

<b>GANGVEI:</b> Den er bred og trygg i Nimbus. 
GANGVEI: Den er bred og trygg i Nimbus.  Foto: Mikael Mahlberg
<b>SMART:</b> Den lille døren ved førerplass gjør det enkelt å komme ut ved tillegging. 
SMART: Den lille døren ved førerplass gjør det enkelt å komme ut ved tillegging.  Foto: Mikael Mahlberg

Derfor er også Nimbus 305 Coupé tilpasset de av oss som er ferdige med å snike seg rundt på smale dollbord og heller vil ha en bred gangvei. Eller har barnebarn som ikke er spesielt stødige på foten. På styrbord side av båten er gangveien lett nedsenket og bred nok til å gå normalt rett fremover.

Dermed kjennes turen mellom baug og akterdekk sikrere enn på det smale dollbordet hos Saga. Akterdekket er for øvrig på samme plan som badeplattformen og gir lett passasje ut og inn.

Konklusjonen om Nimbus

En moderne og relativt lettdrevet feriebåt med fin luksusfølelse. Fin passasje til og fra dekk, men noe trang salong.

På slutten av testdagen er jeg alene om bord og skal kjøre båten 20 nautiske mil tilbake til forhandleren.

Avgangen blir en smule hektisk, men takket være døren på førerplass kan jeg komme meg fort ut og ta fatt i tamper og fendre.

Les også (+): Test av to billigbåter: Begge overrasker positivt – på hver sin måte

Nøysom med liten motor

Testbåten er utstyrt med baug- og hekktruster, det gjør at du kan glemme utfordringene med å manøvrere en halvplaner i havn. Her er det bare å lukeparkere.

Utover fjorden kjennes Nimbus 305 Coupé kjapp og lettdrevet sammenlignet med den tyngre Saga 325. Dieselmotoren er her en mindre Volvo Penta D3-220. Den høres knapt under salongdørken, men gir en toppfart på 22 knop. Nimbus kaller sitt halvplanende skrog for «smart speed design», i praksis at det er lettdrevet til omtrent denne hastigheten.

Hverken skrog eller motor kjennes overanstrengt i 17 knop. Da drar kombinasjonen moderate 1,63 liter per nautisk mil, merkbart mindre enn Saga 325 i samme hastighet.

Det strømlinjeformede designet skjuler et moderne interiør.

Pent tilpasset, lakkert mahogni uten synlige skruer, glassholdere og gjennomgående stram design utstråler luksus.

Bruker plassen smart

Men salongen kjennes også noe trang. Prisen for den brede gangveien er at salongen blir smalere. Takhøyden er mindre enn i Saga, dessuten er passasjen mellom sittegruppe og byssa trangere.

Men Nimbus har benyttet det de har av plass på en smart måte. Sittegruppen har to gode tosetere i hver ende og gir fire behagelige sitteplasser. Den fremre vipper rundt og blir copilotplass underveis.

<b>SLANK KABIN:</b> Gangvei rundt båten koster innvendig plass. Fire sitter fint på spiseplassen. 
SLANK KABIN: Gangvei rundt båten koster innvendig plass. Fire sitter fint på spiseplassen.  Foto: Mikael Mahlberg

Under dekk har Nimbus prioritert kabinen i baugen. Den er merkbart større enn i Saga, det er eksempelvis plass til å gå inn og skifte. Toalett og dusjrom er hakket rommeligere og har en smidigere løsning for dusjdøren.

Stikkabinen under salongdørken har en kort benk for klesskift og rommer to personer. Leselampene har USB-uttak for lading av telefon eller nettbrett.

Basisprisen for Nimbus 305 Coupé ligger rundt 2,4 millioner, vil du ha mer utstyr om bord, regn med å bruke minst 200 000 kroner på toppen av det.

Les også (+): Fem supre familiebåter du har råd til

Best i urolig vær

Tradisjonell sjarm, god plass og stabile sjøegenskaper gjør Saga 325 til den tryggeste langtursbåten.

Saga-fabrikken ligger nesten så langt vest du kan komme i Norge. Tettstedet Selje ligger rundt regnet 15 nautiske mil sørøst for det beryktede Stadlandet, en av de mest værharde kyststrekningene vi har her nord.

Med lange og utsatte transportstrekninger rett ut fra bryggekanten på verftet, bør Saga ha sitt på det tørre med tanke på sjøegenskapene.

<b>FORKABIN:</b> I Nimbus er den litt rommeligere enn hos Saga. Det er også plass til klesskap.
FORKABIN: I Nimbus er den litt rommeligere enn hos Saga. Det er også plass til klesskap. Foto: Mikael Mahlberg
<b>PEN:</b> Det er som vanlig lite å utsette på materialkvalitet og finish hos Nimbus. Her i bysseinnredningen. 
PEN: Det er som vanlig lite å utsette på materialkvalitet og finish hos Nimbus. Her i bysseinnredningen.  Foto: Mikael Mahlberg

Lengde: 9,78 meter

Bredde: 3,25 meter

Vekt: 4800 kg

Personer: 8

Drivstoff: 420 liter

Vann: 220 liter

Septik: 100 liter

Motor: Volvo Penta D4-225 til 300

Pris fra: ca. 2,2 millioner

Testen

Last: 4 personer

Motor: Volvo Penta D4-225, 225 hk

Fart: 19 knop

Se mer

Solide sjøegenskaper med Saga

Selv om vinden gjør sitt beste for å piske opp sjøen i fjorden ved Saltsjöbaden øst for Stockholm, blir ikke inntrykket helt det samme som ved Stad.

Men selv på vår tur i laber bris merker man at Saga 325 er rundt 700 kilo tyngre enn Nimbus og tar motsjøen med mer pondus. Baugfasongen gjør også at bølgespruten slås ned og ut til siden.

<b>KLASSIKER:</b> Saga 325 har klassiske halvplanerlinjer. Stødig skrog trenger mer motor enn i Nimbus. 
KLASSIKER: Saga 325 har klassiske halvplanerlinjer. Stødig skrog trenger mer motor enn i Nimbus.  Foto: Mikael Mahlberg

De solide sjøegenskapene og solide vekten har sin pris. Motoren er en Volvo Penta D4-225 og den kjemper hardt for å presse båten opp i toppfart på 19 knop.

Bak rattet kjennes båten litt tung og seig i forhold til den lettdrevne Nimbus 305. I 15 knop bruker motoren 2,5 liter per nautisk mil, nesten en liter mer enn Nimbus.

Konklusjonen om Saga

En familiebåt vi gjerne tar båtferien i. Høydepunktet er den trivelige salongen og robuste sjøegenskaper. Ekstra vekt gir høyere forbruk enn Nimbus.

Da Vi Menn Båt testet Saga 325 med Volvo Penta D4-260 i 2012, brukte den kombinasjonen 2,0 liter per nautisk mil i 18 knop og toppet 23,5 knop.

Mest økonomisk går Saga 325 i skrogfarten på syv knop. Da nøyer den seg med 0,8 liter per nautisk mil. I den farten byr båten også på en stillegående reise for passasjerene.

Les også (+): Test: Den beste sommerbåten

Fine detaljer

<b>LYST:</b> Store vinduer og takluker gir luftig følelse i Saga.
LYST: Store vinduer og takluker gir luftig følelse i Saga. Foto: Mikael Mahlberg
<b>ROMMELIG: </b>Hyggelig sittegruppe på babord.
ROMMELIG: Hyggelig sittegruppe på babord. Foto: Mikael Mahlberg

I forhold til luksusfølelsen i Nimbus er det mer klassikersjarm om bord. Edeltre blandes med hardføre materialer på utsatte steder, og at Saga 325 springer ut fra den eldre 315 som kom i 2004 er tydelig.

Den lange produksjonstiden har finslepet detaljene, resultatet er en gjennomtenkt og behagelig båt.

Når vi går inn i salongen tar Saga poeng på Nimbus. Her får du bedre romfølelse og mer lys enn hos svensken, som har noe mindre salong. To enorme takluker slipper solen inn. Takhøyden er rundt to meter og de høye vinduene gir flott utsikt i alle retninger.

<b>BYSSA:</b> Saga viser hvordan man får plass til alt. 
BYSSA: Saga viser hvordan man får plass til alt.  Foto: Mikael Mahlberg

Dollbordene på siden av båten er smalere enn hos Nimbus og gjør salongen bredere og enklere å bevege seg gjennom.

I U-sofaen på babord side sitter fem personer behagelig. En smart løsning gjør at den fremre delen kjapt konverteres til to copilotplasser i kjøreretningen.

Bysseløsningen er rommelig, med bra oppbevaringsplass og en hederlig kokeløsning med gass.

<b>FORKABIN:</b> Saga har i større grad prioritert plassen i stikkabinen. 
FORKABIN: Saga har i større grad prioritert plassen i stikkabinen.  Foto: Mikael Mahlberg

Best i stikklugaren

Under dekk har Saga satset på en åpen «gang» når du kommer ned. Den leder både til stikkøyen under salongen og til hovedlugaren forut.

Løsningen stjeler noe plass fra lugaren forut som likevel rommer en komfortabel dobbeltseng. Stikkøyen er likevel båtens beste soveplass og dessuten lett å ta seg inn og ut av.

De feilplasserte leselampene er eneste minus. På styrbord finner du toalett med separat dusjdel og ståhøyde på rundt 180 cm.

<b>TAKHØYDE:</b> I Saga kan du nærme deg to meter uten å stange i salongtaket. 
TAKHØYDE: I Saga kan du nærme deg to meter uten å stange i salongtaket.  Foto: Mikael Mahlberg

Saga 325 er bra utstyrt selv om du har en lang liste av mulige tilvalg. I basisutrustningen har du det meste som trengs for ferieturen, men mange lar seg nok friste av mange gode utstyrsløsninger som er gode å ha på en båt av denne typen.

Båten koster fra ca. 2,2 til 2,8 millioner, avhengig av motor og utstyr.

Og vinneren er …

Etter en jevn kamp går den mest behagelige av båtene av med seieren. At både Saga og Nimbus har mer enn 50 års erfaring med familiebåter blir klart etter en dag i Stockholmsskjærgården.

Saga 325 og Nimbus 305 Coupé er begge gjennomtenkte langturs­båter – samtidig skiller de seg merkbart fra hverandre.

Den som setter pris på mer moderne utseende og vil glitre litt mer i gjestehavnen velger luksusskuta Nimbus 305 Coupé. Et effektivt skrog og en snill motorisering gir god marsjfart og lavt forbruk.

Likevel ender vi opp med å godblunke til Saga 325. Den store, lyse salongen, trivselen og de trygge sjøegenskapene i all slags vær gjør dette til en hyggelig og sikker feriebåt.

I Saga 325 drar du gjerne på båtferie – enten det er sankthansaften eller julekvelden.

<b>KNEPEN SEIER:</b> Saga sniker seg foran Nimbus takket være med robuste sjø­egenskaper og bedre salongløsning. 
KNEPEN SEIER: Saga sniker seg foran Nimbus takket være med robuste sjø­egenskaper og bedre salongløsning.  Foto: Mikael Mahlberg

Denne saken ble første gang publisert 15/07 2020, og sist oppdatert 15/07 2020.

Les også