Test: Targa 41
Viderefører alt som har holdt merket i tetsjiktet blant styrehyttebåter i mange tiår
Stille og rolig, uten å rokke ved det grunnleggende konseptet, har Targa utviklet en ny modell med langt bedre egenskaper enn tidligere.

I båtverdenen er det vanskelig å tenke seg noe mer konservativt enn Targa. Helt siden Botnia Marin kjøpte rettighetene til 25-foteren fra Targa Yachts i 1984, har de ekstremt sjødyktige modellene vært målestokken blant styrehyttebåtene.
Stille og målrettet har Botnia Marin og Carpellan-familien lansert nye, større utgaver, alltid med konseptet solid forankret i arven fra Targa 25.
Selvfølgelig har noen kritiske røster etterlyst fornyelse og modernisering, men de har ofte stilnet etter en Targa-tur når været er såpass dårlig at de fleste andre båter blir i havn.
Dessuten har verftet gjerne hatt et uslåelig motargument: Kundene vil nemlig ha båtene akkurat slik.
Små, men viktige endringer
Store, finske styrehyttebåter, som for eksempel XO og Axopar, viser imidlertid at det finnes andre båtbrukere som liker båttypen, men ikke synes Targa gir det rette svaret.
Og selv om konkurransen ikke har endret kjerneverdiene i Targa-modellene, er den likevel en pådriver til å modernisere uten å forringe.
Mest tydelig ved at selv den mest dieseltypiske båten av dem alle har kommet i versjoner for utenbordsmotor de siste årene.

Samtidig har verftet gjort viktige, om enn mindre synlige oppgraderinger på områder som layout under dekk, hytte- og dekksløsninger.
I 2024 dukket imidlertid den nye Targa 41 opp på markedet. Selv om du på en bryggevandring umiddelbart vil kjenne den igjen som en Targa, representerer denne modellen noen av de største endringene på en enkelt Targa-modell.
Les også: Test: Axopar 45 XC Cross Cabin: Hviler ikke på laurbærene
Et interiør for evigheten
Båten plasserer seg perfekt mellom den klassiske 37-foteren og toppmodellen Targa 46. Targa har hatt betydelig suksess med både 42- og 44-foter i denne klassen tidligere, så Targa 41 har store sko å fylle.
Det skiller ikke mer enn en drøy halvmeter i lengde til 44-foteren, og nykommeren er fem cm bredere.

Når du kommer om bord i Targa 41, blir du møtt av en velkjent, lun og solid følelse. Det minner meg om første gangen jeg fikk teste Targa, en 27-foter tilbake i 1998.
Det er ikke ofte man får «wow»-følelsen over trearbeidet i en fritidsbåt lenger, men her kommer den med store bokstaver.
Layouten er kjent og velprøvd; den brede vegg-til-vegg førerbenken forut med det du måtte ønske av marineelektronikk.
Vår testbåt var utstyrt med profesjonelt Furuno-utstyr etter ønske fra kunden. En tidligere trålerskipper selvsagt, og dagens andre «wow»-øyeblikk.
Les også: Test Targa 25.1: Målestokken for alle som vil lage tøffe helårsbåter
Bedre utsikt og mer lys
Videre akterover har du den rommelige salongen på babord og bysse langs styrbord hytteside. Når båten blir såpass bred som dette kjennes den innvendige plassen tilstrekkelig, selv med gode gangveier rundt hytta.

Det merkes også godt at båten har fått større vinduer. Det gir både bedre utsikt og triveligere lysforhold.
Targa 41 har to lugarer, en forut og en akter, der førstnevnte fungerer som hovedlugar. Dobbeltkøye fremme i baugen og nydelig trearbeider, mens kombinert dusj/toalettrom er plassert i enden av lugaren.

Akterlugaren har en pent utformet nedgang fra salongen. Her er det tre soveplasser; en dobbelkøye på babord og en enkeltkøye på styrbord.
Et lite toalettrom på siden av trappen redder kveldsroen om noen skal et nødvendig ærend. Og selv om Targa har vært flinke til å utnytte den innvendige plassen, har fortsatt styrehyttekonseptet noen begrensinger sammenlignet med en tilsvarende stor turbåt.

Fine uteplasser
Utvendig har Targa forbedret båtopplevelsen flere hakk. Sitteplassene og komforten på akterdekket og flybridgen kan nå måle seg med nevnte turbåter.
Fem-seks personer sitter nå behagelig i toppetasjen en godværsdag, og aktersofaen rommer omtrent det samme antallet.
I tillegg har verftet nettopp lansert ytterligere to utgaver av 41-foteren: Coupé-modellen dropper flybridge, har lavere utvendig høyde, bedre utsyn og mer lys i cockpit takket være større takluke og glasstak.
Hardtop-versjonen har flybridge og tak over akterdekket. Det gir lagringsmuligheter for utstyr på taket, og sørger for sol- eller regnskjerming av akterdekket.

På tross av nye utenbordsmodeller, holder store Targa 41 seg selvsagt til diesel. Her har du to muligheter; enten hekkaggregat med 2x Volvo Penta D6-440, som i testbåten, eller to Volvo Penta IPS 650 med til sammen 960 hk.
Ifølge Targas egne målinger skiller det relativt lite mellom de to med maksfart på henholdsvis 39 og 40 knop. Mest økonomiske marsjfart i drevversjonen er rundt 25 knop og cirka 3,2 l/Nm.

Verftet forteller at de har gjort tekniske forbedringer på skroget og i motorrommet. Målsetningen har vært å senke lydnivået, gi båten lettere gange i sjøen og gjøre det enklere med vedlikehold.
Sistnevnte punkt havner utenfor mitt kompetanseområde, men det ser i alle fall ryddig ut i motorrommet.
Les også: Test: Targa 44 IPS: Imponerer med både gode sjøegenskaper og solid byggekvalitet
Den velkjente Targa-følelsen
En relativt kort testtur gir ikke mulighet til å måle støynivået. Targa er kjent for svært lite motor- eller skrogstøy, og med ørene som referanse er det ingenting som tyder på at det har endret seg. Du blir fort fartsblind på førerplass.
Skroget skjærer gjennom bølgene med stor tyngde og klassiske V-bunn-egenskaper, uten en lyd fra innredning eller skrog. Og en svak, betryggende buldring fra Volvo-sekserne langt der akter, gir ingen indikasjon på at vi ligger godt over 30 knop.
Øyene ved Örö i det finske skjærgårdshavet åpner seg, med sjømerkene som viser leden videre mot Åland. Da sniker den velkjente Targa-følelsen seg inn.
Der du virkelig får lyst til å kjøre langt, oppleve nye mål et sted der fremme under horisonten. Vel vitende om at du har med deg en av de tryggeste, mest kapable og behagelige langtursbåtene på ferden.

Vi Menn Båt mener:
Det er bare å innrømme at jeg har hatt en svakhet for Targa siden Vi Menn Båt kjørte en 27-foter fra Stathelle til Nordkapp i 1998. Den nye Targa 41 viderefører alt som har holdt merket i tetsjiktet blant styrehyttebåter i mange tiår. Samtidig forbedrer den seg på viktige områder, slik at den fortsatt er målestokken for nye utfordrere med rett baug, moderne linjer og fancy interiør.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 43 2025