Swift Trawler 30

Mye båt for pengene

Det høres ut som en klisjé, men i dette tilfellet stemmer det perfekt. For 2,5 millioner får du en svært kompetent turbåt.

Pluss ikon
KLAR FOR TUR: Swift Trawler ser passelig røff-tøff ut og klar for oppdrag norskekysten. (FOTO: Terje Bjørnsen)
KLAR FOR TUR: Swift Trawler ser passelig røff-tøff ut og klar for oppdrag norskekysten. (FOTO: Terje Bjørnsen)
Sist oppdatert

Der er noe eget ved Trawler-modeller. Du får den trygge, skipsaktige, snadderøykende følelsen av soliditet og saktegående ro som hører med en slik båttype. Franske Beneteau har gjennom mange år hatt suksess med sin Swift Trawler-serie. Slik navnet tilsier, skal det gå litt kjappere unna med Swift Trawler enn med rene deplasementsmodeller. Her er det et halvplanende skrog, med kjøl akseldrift og fartspotensial på drøyt 20 knop.

Ekstra spennende er det nye medlemmet i Swift Trawler-familien. Fra før av finnes de store modellene på 44- og 50-fot, og 34-foteren vi kjørte på test for noen år siden. Nå har det franske verftet lansert en ny innstegsmodell i serien. Vi tok en prøvetur i det første norske eksemplaret av Swift Trawler 30.

Som et lite skip

Trawler-konseptet gir visse plassmessige fordeler. En mer hurtiggående hardtop- eller flybridgebåt skal gjerne ha et mer strømlinjeformet design, og må ta en del andre hensyn med tanke på vektfordeling og tyngdepunkt. Her er det rette sider, større bredde hele veien og helt i stilen om dekket er hevet og frontruten steil.

VELKOMMEN OMBORD: En liten entringsluke i skrogsiden og rett inn under ly av overbygget er en smart løsning. (FOTO: Terje Bjørnsen)
VELKOMMEN OMBORD: En liten entringsluke i skrogsiden og rett inn under ly av overbygget er en smart løsning. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Du tenker at en Trawler på 30 fot med flybridge fort ser ut som en byggekloss, men Beneteau Swift Trawler 30 overrasker stort. Den ser faktisk ut som et lite skip, en ekspedisjonsyacht i liten skala, på vei for å ta eieren med på nye eventyr. Flere ting bidrar til det vellykkede designinntrykket. Det er viktig at flybridgen ikke er lukket inne, men har en åpen løsning med rekke. Dessuten skiller det høye fribordet, de markerte cockpitvinduene og høye rekkene rundt mesteparten av gangsonen Swift Trawler 30 fra andre turbåter i samme størrelse.

Styrbord side er der det skjer for å komme om bord og bevege seg rundt. En entringsdør i fribordet ved den store skyvedøren inn til førerplassen og en markert bredere gangsone enn på babord side forteller alt om det. I tillegg sørger utbygget over sidedøren for regnsikker passasje herfra og til akterdekket.

Vel inne i cockpiten blir du møtt av et svært ratt. Det passer flott med Trawler-stilen og viser seg etter hvert å være behagelig i bruk når du sitter på dobbeltsetet ved førerplassen. Her er det fint både å stå eller å sitte under kjøring, og fellesnevner er svært god oversikt.

Sekssylindret diesel gjør susen

I år har båten også vært levert med Volvo Penta D4-300, men verftet har funnet ut at den gjør seg best med den kraftigere D6-370 som blir standard fra 2017-modellen. Den sekssylindrete 370-hesteren har en harmonisk gange og mye krefter i reserve. Vår lettlastede båt med halvfull drivstofftank (ca. 360 liter diesel) har den ingen problemer med å flytte på. Akselerasjonen er kjapp og vi logger godt over 23 knop i toppfart. Ingen av delene spesielt viktig i en Trawler-modell, men de ekstra kraftressursene kommer godt med når båten er ferielastet og at du kan redusere turtallet med 300–400 o/m og likevel ha marsjfart på 19–20 knop.

DET DU TRENGER: Ikke noe fiks-faks, men en ryddig og funksjonell dusj/ toalettkombinasjon. (FOTO: Terje Bjørnsen)
DET DU TRENGER: Ikke noe fiks-faks, men en ryddig og funksjonell dusj/ toalettkombinasjon. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Som de fleste akselbåter med motoren plassert under dørken i cockpit, blir det mer støy enn i en båt mer hekkaggregat der motoren ligger under akterdekket. 83–84 dBA i typisk marsjfartområde er merkbart, men D6-motorens pene gange hjelper på totalinntrykket. Når du kjører rolig virker turtallsområdet mellom 1400–1600 o/m mest fornuftig. Da går båten 7–8 knop, bruker rundt 1,0 liter per nautisk mil og har et støynivå på ca. 73–74 dBA. Vi prøver ulike variasjoner på turtall og trimflaps, men finner ut at båten går raskest og billigst med lett flapsbruk fra rundt 15–16 knop. Herfra og opp til 21 knop spiller farten liten rolle for forbruket; det ligger på 2,8-2,9 liter per nautisk mil uansett.

Skal tåle en bølge eller to

Vi Menn Båt mener

Det er mye godt å si om Swift Trawler-konseptet for deg som vil ut på langtur. Løsningene passer godt for norsk klima, samtidig gir den lille flybridgen mulighet til å nyte de fine dagene underveis. Med behagelige halvplaneregenskaper blir heller ikke transportstrekningene lange og kjedelige.

Oslofjorden viser seg fra en nesten blikkstille side, dermed blir det ingen utfordringer for Swift Trawler. Vi finner noen ekle hekksjøer å bryne oss på, men de forsvinner bare ut til siden med et overlegent “boff”. Den reagerer godt på ror­bevegelser allerede i lav fart og har ingen ubehagelige krengingstendenser når vi svinger hardt til siden i 20 knop. Med stort overbygg og aksel vil man umiddelbart tenke at dette ikke er noen drømmebåt ved finmanøvrering i havn. Da bør du i så fall velge samme baug- og hekkthruster-oppsett som testbåten. Den svinger raskere rundt sin egen akse enn de fleste IPS-båter med joystick og gir god kontroll inn og ut fra båtplassen.

Været tillater en stund bak rattet på flybridgen. Leideren opp er enkel, men solid og plassen akter kan man eksempelvis rigge til en redningsflåte. Sofagruppen er svingt smart rundt et lite bord og førerstolen kjennes umiddelbart bedre å sitte i enn den ser ut til. Her oppe er motorlyden kraftig redusert og med bra vær – alternativt varme klær – kan vi gjerne se for oss at man sitter her så ofte som mulig. Solbading er også en mulighet: På fordekket kan du få stor solpute for to personer.

MAT SKAL BLI: Bysseløsningen ligger på babord side av cockpiten og har fasiliteter til å lage mer avansert mat underveis. 
(FOTO: Terje Bjørnsen)
MAT SKAL BLI: Bysseløsningen ligger på babord side av cockpiten og har fasiliteter til å lage mer avansert mat underveis. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Beneteau har gjort noen smarte ting for å utvide bruksområdet. Et eksempel er portene ut mot badeplattform med integrert klappstol. Når de svinger ut, blir det ekstra plass til bord og noen løse stoler du eventuelt kan ha i det store stuverommet under akterdekket. Et annet eksempel er at sofaen inne i cockpit kan gjøres om til dobbeltkøye, eller at ekstra sitteputer er integrert i sofabunnen og skyves ut om du trenger ekstra sitteplass rundt bordet.

To kabinløsninger

Tekniske data
 Beneteau Swift Trawler 30

Lengde, total: 10,39 m

Bredde: 3,53 m

Deplasement, tom: 6 000 kg

Friseilingshøyde: 5,15 m (med radar)

Dypgang: 1,05 m

Drivstoff: 720 l

Vann: 2x150 l

Motor: Volvo Penta D6-370

Pris: Fra ca. 2,2 millioner

Cockpiten har stor skyvedør i glass akter og en ellers ganske tradisjonell utforming med sofa og bord på styrbord og bysseseksjon på babord. Dermed blir det ikke mange sitteplasser i cockpit, men så er dette heller ikke tenkt som transportbåt. Tenk turbåt for 2–4 personer – da går det meste i hop. Det synes også under dekk. Vår båt er versjonen med to kabiner. En ryddig eierkabin forut, kombinert toalett/dusjrom på styrbord side og en kabin med smale køyesenger på babord. Først og fremst for barna, etter vår mening. Et par som klarer seg med eierkabinen forut og sovesofa for gjester i cockpit kan velge utgaven med et stort og komfortabelt dusjrom i stedet for kabinen med køyer.

Det beste med Beneteau Swift Trawler er likevel prisen på 2,5 millioner. Testbåten har det meste du trenger av utstyr og er som nevnt utstyrt med kraftigste motor. Da får du en rommelig turbåt med egenskaper godt tilpasset norsk klima. Samt en “dra dit du vil, når du vil”-tilnærming til båtlivet mange eventyrlystne vil sette pris på. n

Denne saken ble første gang publisert 28/05 2017, og sist oppdatert 28/05 2017.

Les også