Nordiske turbåter: Sargo 31 Explorer Aftdoor

Skreddersydd for fire

En tilsynelatende liten endring gjør stor forskjell.

Pluss ikon
<b>SARGO 31 EXPLORER:</b> Det finske verftet viser at det klarer seg med drøyt 30 fot, selv om du skal være fire på tur. 
SARGO 31 EXPLORER: Det finske verftet viser at det klarer seg med drøyt 30 fot, selv om du skal være fire på tur. 
Sist oppdatert

Aftdoor-versjonen skiller seg – ikke overraskende – fra de andre variantene i den populære 31-fots serien med en bakdør i hytta. En tilsyne­latende liten detalj gjør forskjell, for karakteren og funksjonaliteten endrer seg merkbart. Det blir mer tur- og feriebåt over hele konseptet.

Døren er sidehengslet, plassert på styrbord side av hytta. Dermed mister du ikke mye plass i bakkant av hytta, som i en båt der bak­veggen er en stor skyvedør. Akterdekket har en L-sofa på babord side med en liten oppbevarings/sittekasse opp mot bakveggen. Med bord i midten får du en helt grei sittegruppe for 4–5 personer.

Hele båten er skreddersydd for at fire kan reise på ferietur. Det begynner med kabinarrangementet: En lugar akter og en forut gjør at man ikke bor oppå hverandre. Akterlugaren virker overraskende luftig, med en bred dobbeltkøye på tvers. Lugaren forut har V-køye og her ligger toalettrommet på styrbord side i nedgangen til lugaren.

Tekniske data

Sargo 31 Explorer Aftdoor

Lengde, m:  9,96

Bredde, m:  3,30

Dypgang, m:  1,05

Vekt, kg:  5100

Drivstoff, l:  500/700

Vann, l:  120

Septik, l:  80

Personer:  12

Motor:  Volvo Penta D6-330/370/400

Fart, knop:  32/35/37

Pris, kr:  Ca. 2,6 millioner

Det samme kommer til syne i cockpit. Bredden på hytta tar hensyn til at gangveiene rundt er brede nok til at walkaroundkonseptet fungerer. Det betyr igjen at plassen innvendig ikke er over­veldende, men tilstrekkelig. Sittegruppe i U-form på styrbord
er stor nok til at fire sitter behagelig.

Vippbar rygg i forkant av sofaen gir copilotplass og på styrbord side har du førerplass med god kombinasjon av moderne utseende og tradisjonelle kvaliteter. Med de obligatoriske skyvedørene på hver side forut.

Utvendig er gangveiene brede og forut er det formet en liten sitteplass. Solide håndrekker finner du langs hele båten, slik at du har godt grep når du er underveis i bølger.

Produsenten regner med at det er enkeltinstallasjon av Volvo Penta D6 med ulike effektuttak som vil treffe best i Skandinavia. Du kan velge mellom D6-330, D6-370 og D6-400. Sargo oppgir toppfart med de ulike alternativene til henholdsvis 32, 35 og 37 knop.

Forholdene er ikke slik at vi får prøvd båten i særlig vindsjø, men erfaringen tilsier at Sargo-skrogene tåler en støyt. Inntrykket med det vi får av hekksjø fra andre båter, heller også i den retningen.


I tillegg er det lite skrogstøy og D6-motoren såpass godt dempet at samtalen i cockpit går lett selv opp mot toppfart.

Denne testen er en del av en samletest av nordiske turbåter. Les om de andre båtene i testen her.

<b>SMART DØR:</b> Utgang i akterdel av hytta gjør sittegruppen akter lett tilgjengelig. 
SMART DØR: Utgang i akterdel av hytta gjør sittegruppen akter lett tilgjengelig. 
<b>GODT UTNYTTET:</b> I styrehytta er det bysse og sittegruppe for fire-fem personer. God finish preger interiøret.
GODT UTNYTTET: I styrehytta er det bysse og sittegruppe for fire-fem personer. God finish preger interiøret.

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2020, og sist oppdatert 17/06 2020.

Les også