Silver Condor 730

I førersetet

Førerplassen er ikke alt denne båten kan by på, men den setter deg jammen i riktig stemning.

Sist oppdatert

Konsept

Silver lager båter i såkalt Alufibre, som kort fortalt betyr at man lager innerliner i glassfiber, mens skrogkonstruksjonen er i aluminium. Silver Condor 730 er den største båten i programmet, og har en meget spesiell innredningsløsning.

Sjøegenskaper: 5

Fra utsiden ser Silver Condor 730 tøff ut. Et preg vi ikke får satt helt på prøve i den smule sjøen, men tyngden den pløyer gjennom ulike typer hekksjø med, skaper forhåpninger om at også krapp metersjø skal få bryne seg på Silver-skroget.

Selv under harde svingmanøvrer sitter skroget som støpt, helt til Verado-kreftene overmanner propellen og kavitasjonen er et faktum.

Vi avbryter svingmanøvrene, gir full gass, og trimmer motoren maksimalt ut. Roen om bord skyldes ikke bare en stillegående motor, men også det faktum at passasjerene sitter ganske stødig i den spesielle cockpitløsningen. Den umiddelbare følelsen før vi trekker ned i cruisefart på 35 knop, er at skroget sannsynligvis tåler godt over 300 hk.

Førerplass: 6

Silver Condor 730 har en førerplass klippet rett ut av rene fartsbåter, og ikke så rent lite inspirert av ulike sportsbilsgenerasjoner. Det er nemlig sjelden en styreposisjon i en standardbåt er til de grader bygd rundt føreren.

Bak den spesielle konsollen finner du to sportslige sitte-/stå-stoler. De er atskilt av en midtkonsoll som gir assosiasjoner til sportslige fremkomstmidler både på vann og på land. Midt på denne finner du den blankpolerte gasspaken til en Mercury Verado.

Førerplassen har fint plasserte instrumenter og en grei kartplotterposisjon. Men for å holde stilen, ville vi ha montert en stor kartplotter med integrert motorinformasjon som eneste instrument.

Plass: 4

Selve innredningsløsningen i Silver Condor 730 er spesiell. På fordekket, der man normalt ville forvente jeeplignende sitteplasser, finner du i stedet en slags solseng. Og under denne gjemmer det seg store, vanntette oppbevaringsrom. Den svære vindskjermen er flerleddet, og kan klappes ut til sidene for maksimal vindbeskyttelse.

Du sitter overraskende behagelig og stødig i de hjørneformede sidesetene. Akter er vår testbåt utstyrt med to separate stoler som er identiske med førerstolene. Det kjennes helt riktig i en båt der det frister å kjøre friskt. På hver side av disse igjen, er det to små seter som egner seg best til korte turer. Med disse har du faktisk åtte separate sitteplasser i cockpit - det er relativt sjeldent i en båt på drøye syv meter.

Stuveplass: 3

Som nevnt er det store oppbevaringsrom under fordekket om bord i Silver Condor 730. Imidlertid skorter det noe på oppbevaringsplass akter og i selve sittedelen av kabinen. I styrekonsollet er det fine oppbevaringsrom for mindre gjenstander.

Motor: 4

Etter at Brunswick Marine overtok importen til Norge høsten 2007, leveres Silver-modellene med Mercury-motorer, og da i første rekke de store Verado-versjonene. Vi har litt varierende erfaringer med disse, men regner med at oppgraderingen av motorene foran 2008-sesongen har gjort godt.

Fart og støy: 5

Vi skal ikke så langt ut fra havnen før det er på tide å kjenne på kreftene, og som en tunglastet jumbo sender den svære motoren båten i plan. Ikke lynraskt, men seigt, sterkt og med en overbevisning som tyder på at de seks velvoksne karene om bord ikke tynger den noe særlig.

På den speilblanke vannflaten dundrer Silver Condor 730 av gårde som et høyfartstog. Vi ser snart 45 knop på fartsmåleren, men Silver lover at båten skal være god for 50 knop når man får finjustert motor og propell.

Den turboladete rekkesekseren går silkemykt, og virker stillegående langt opp i turtallsregisteret.

Økonomi: 3

Med sin størrelse og dermed behov for kraftige motorer, er ikke Silver Condor 730 noen direkte rimelig båt i innkjøp. De kraftige Verado-motorene som hører hjemme på hekken, tar godt for seg i drivstofftanken, selv om de er blitt snillere etter oppgraderingen i fjor. Siden Silver Condor er en temmelig spesiell båt, er den nok ikke den mest lettsolgte som brukt, med mindre du finner en som vil ha nettopp en slik båt.

Silver har tatt en sjanse med sin Condor 730. Dette er ikke noen A4-båt som skal passe alle; her er det lagt vekt på fart, førerplass og en cockpitløsning med sitteplass til mange. Legg på en design som til forveksling får deg til å se ut som en marinejeger i sivil, så skjønner du at dette er en båt for de lett ekstroverte, kjøreglade båtbrukerne. Men det er jo ikke alle som passer i en snill daycruiser heller. Heldigvis.

Denne saken ble første gang publisert 18/03 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også