Stingray 204 med Mercury F115 EFI

Et snev av luksus og overraskende mye komfort

Med rask respons på gassen, selv med et gunstig bensinforbruk.

Sist oppdatert

Tekniske data Stingray 204LR

  • Lengde: 6,2 m/20,5 fot
  • Bredde: 2,5 m
  • Vekt: 1 130 kg
  • Motoralternativ: Yamaha / Mercury 100 hk, 115 hk, 150 hk
  • Motor testbåt: Mercury 115 hk
  • Fast tank: 129 l
  • Maks ant. personer: 9
  • CE-kategori: C   
  • Pris fra: 329 000 kr
  • Pris testbåt: 339 000 kr
  • Produsent: Stingrayboats USA
  • Importør: Stingrayboats Norge AS
  • www.stingrayboats.no

Spesialiteten til de fleste amerikanske båtprodusentene er trivelig BR-modeller for herlig sommerbruk. Det gir mye glede også her hjemme så lenge båten brukes i finvær. Konseptet med åpen plass foran vindskjermen i stedet for en liten kabin, gir opplagt en langt mer praktisk bruk for det som er hovedbruksområdet: Flotte familieturer til favorittholmen på herlige sommerdager!

BR-løsningen er for lengst adoptert også av europeiske produsenter, men gjennomgående med langt enklere løsninger foran vindskjermen.

Skal man ha en BR-båt med topp komfort også foran i båten, blir svaret kjapt en amerikansk BR-modell.

Noe fornuftig har de fleste amerikanske produsenter fått med seg opp gjennom årene. Sitteplasser har gode puter og er trivelig plassert, men de hellimte teppene på dørkarealet er blitt historie. Heldigvis! Nå er det rene, støpte glassfiberflater og løse tepper med trykk-knapper som gjelder.

Det gir både et snev av luksus samtidig som renholdet blir enkelt. Tar man en runde med fiskesnørene, kan man på forhånd hive teppene ned i et av stuerommene. Stingray 204 er et utmerket eksempel på dette og dermed blir båten langt bedre tilpasset vårt hjemlige bruksområde.

Attraktiv

I tillegg kommer båten med utenbordsmotor og det bidrar med en gang til å gjøre båten mer attraktiv her hjemme. Generelt er det utenbordsmotor folk flest vil ha – i alle fall på båter av denne størrelsen. Med Mercurys spreke 115-hesters EFI-motor, blir det også gode ytelser og en helt kurant drivstofføkonomi.

I hele fartsområdet fra cirka 15 til 29 knop, havner forbruket på godt under en liter per nautisk mil. Den aller gunstigste marsjfarten ligger på 24,2 knop og forbruket så gunstig som 0,74 l/n.mil. Toppfarten havner på 34,3 knop ved 6000 omdreininger, da ligger forbruket godt over literen. Totalt sett blir forbruket gunstig og vi legger til at 115-hesters EFI-motor gir rask respons på gassen.

Kort sagt er 115-hesteren er flott motor på denne båten – både på ytelser og økonomi.

Stingray er kjent for høy byggekvalitet og det går igjen også på 204. Førsteklasses gelcoat er benyttet og det gir en skinnene, litt glassaktig overflate på de polerte flatene. Dekoren på sidene er passe beskjeden og bra tilpasset nordisk smak.

Skroget står ikke tilbake i forhold til andre båter på denne størrelsen. Båten går kjapt i plan, ligger fint i et bredt cruisingsområde og føles harmonisk på styringen. Først når bølgene drar seg opp i meteren eller mer, kommer et umiddelbart behov for å slakke på farten. Ikke ned til en mellomhastighet, men man vil fort oppdage at man må ned i halvplan (rundt 13–14 knop) for å få nok komfort til at familien vil være med også på neste tur.

Lavt fribord

PLASS: Sitteplasser har gode puter og er trivelig plassert. Men de hellimte teppene på dørkarealet er blitt historie.
PLASS: Sitteplasser har gode puter og er trivelig plassert. Men de hellimte teppene på dørkarealet er blitt historie. Foto: Stingray

Et fenomen skal man imidlertid være oppmerksom på: skroget har ikke direkte imponerende høyde i fribordet og under fart virker det som forskipet ligger lavt. Det forsterkes litt av formen i springet på skroget som er litt lavere forut. I fullt plan og med litt mye trim ned på baugen, virker forskipet urovekkende lavt. Det hjelper ved å løfte litt med mer utstilt på motoren og er faktisk ikke så lavt som det visuelle inntrykket gir.

Det man skal tenke på i sammenhengen, er å trimme båten med jevn vektfordeling og ikke laste for tungt forut. Et generelt råd til alle som har BR-modeller.

Testdata Stingray 204

Tur-tall, rpm

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/t

2000 5,4 69 0,83 4,5
2500 6,8 75 0,94 6,4
3000 8,2 77 1,10 9,0
3500 14,5 78 0,84 12,2
4000 20,2 79 0,74 14,9
4500 23,9 80 0,77 18,4
5000 27,3 83 0,79 21,6
5500 29,5 84 0,96 28,3
6000 34,3 85 1,25 42,9

På instrumentbordet er alt pakket pent inn. Med motorinstrumenter i siktlinjen og en ellers god førerplass med både ratt og motorkontroll bra plassert. Men plass til integrert kartplotter skal man lete lenge etter og det fortsatt en gåte for oss at de fleste amerikanske produsentene ikke har fått med seg denne detaljen.

Sitteplassene forut er ikke store, men komfortable og blir sikkert yndlingsplassen til ungene. Bak skjermen er det gode sitteplasser i konturformede seter og i akterbenken. Naturlig nok er det ingen overflod av stuverom. Men de som er, er rene og praktiske. I forhold til en båt med motoren innenbords, får man en badeplattform på hver side av motoren. Det er ikke noen direkte ulempe og den ene plattformen er utstyrt med badeleider.

Denne saken ble første gang publisert 14/11 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også