Maxi Dolphin MD 51

Daycruiser for kjennere

Over snittet rommelig daycruiser.

Sist oppdatert

Det italienske verftet Maxi Dolphin er kanskje mest kjent for sine linjelekre seilbåter. Men når de først skal lage motorbåt, så skal det uten tvil gjøres skikkelig - som med nyeste versjon av Maxi Dolphin MD 51 Power.

Eller hva sier du til en lett "daycruiser" på 51 fot?

Verftet omtaler den i alle fall selv som «Day Cruiser Motor Yacht», for å være på den sikre siden. Båten passerer nok som en yacht også, selv om den deler mange fellestrekk med daycruiseren. Men den veier kun rundt 10 tonn, noe som er greie tall i denne sjangeren.

På den andre siden må du ut med rundt 9,3 millioner kroner for enkleste versjon, mens GT-versjonen starter på 11 163 900 kroner, og rundt 640 000 ekstra om du går for Belllavista-varianten.

Forklaringen på det tekniske er enkel: Siden de lager avanserte seilbåter, kan de også lage relativt lette motorbåter. På den andre siden er ikke dette den mest ekstravagante eller dyreste båten i denne sjangeren.

Dette er rett og slett et greit kompromiss mellom ytelser, pris og design om vi ser på hva som ellers rører seg i denne klassen.

På motorsiden legges det opp til et par Volvo Penta IPS 600. Disse yter hver sine 435 hestekrefter ut fra podene under skroget, mens de slurper seg rundt 100 liter suppe i timen ved 20 knop. IPS gjør det også lekende lett å få farksosten til brygga.

PLASS: I motsetning til vanlige daycruisere stilles det her med plass litt over snittet. FOTO: Verft
PLASS: I motsetning til vanlige daycruisere stilles det her med plass litt over snittet. FOTO: Verft

Som ren bonus kommer også lavt forbruk og lang rekkevidde, med opp til 540 nautiske mil på marsjfart, ifølge verftet selv.

MD 51 er ellers den minste båten i serien, som strekker seg helt opp til MD 65.

Skuta kommer ellers i en lang rekke varianter. Bare på skrogsiden kan du velge mellom ni ulike farger, medregnet to metallic-varianter, hilsen designer Roberto Starkel. På interiørsiden trenger du trolig bistand av en interiørarktiekt for å komme i havn med bestillingen.

LES OGSÅ:

Denne duger til alt

Trolig den tøffeste vi har hatt på fjorden

Dette beistet av en båt er helt norsk

Denne saken ble første gang publisert 29/08 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også