Palmer Johnson 72M SuperSport

Karbon-fest på 250 fot

250 fot, 1300 tonn karbonfiber og rå luksus.

Sist oppdatert

Det amerikanske Palmer Johnson-verftet kjent får å gi litt ekstra gass når det skal bygges ekstraordinære og kreative farkoster. Flaggskipet deres heter nå 72M Supersport, og det føyer seg inn i rekken av høyst spesielle farkoster som altså også blir bygget og sjøsatt - i motsetning del en del andre fantasiprosjekter som dukker opp i denne sjangeren.

Planene ble lansert i fjor vår, og nå sitter en ukjent eier og nyter moroa.

Vi kan like god starte med de aller viktigste ingrediensene om bord: Beach club, helikopterdekk, rederlugar på 125 kvadratmeter, i tillegg til en salong på 146 kvadratmeter for å nevne noen viktige områder når godsakene skal fordels over øvre-, sol-, og hoveddekk, i tillegg til nedre dekk. Ren karbon-ekstravaganse på 250 fot med andre ord.

Når de 21 knopene skal nytes i transatlantisk overfart, kan dette gjøres i noenlunde stil på det vel 200 kvadratmeter store akterdekket. Om det blir for lite is til gin tonic-en, er det bare å frese opp til toppfarten på 27 knop for å redde kvelden. I motorrommet er det nemlig et par MTU 16V på hver sine 2000 hestekrefter.

SKJULT: Skipskonstruktørene valgt å legge ankeret skjult under vannlinja forut.
SKJULT: Skipskonstruktørene valgt å legge ankeret skjult under vannlinja forut.

Øks duger

Her er det ikke bare interiørarkitektene som har jobbet overtid. Selve skroget har fått helt spesielle utriggere som stabiliserer skuta og nærmest eliminerer rulling og sørger for at ertene ligger stabilt på tallerken. Strengt tatt snakker vi dermed om en trimaran. Baugen på sin side er i klassisk økse-stil, med egen bølgedemper langs skutesida.

Dermed slipper kapteinen å bruke alt ferskvannet om bord til å få vekk alt saltet som setter seg på brua og den 4,7 meter brede panoramautsikten.

Og for ikke å fornærme designeren har skipskonstruktørene valgt å legge ankeret skjult under vannlinja forut.

Men rosinen i pølsa er nok byggematerialet. Her er det karbonfiber for alle penga. Dette er et meget lett og stivt materiale, noe som i sin tur gir et betydelig lavere forbruk, om det skulle bekymre eieren. På den andre siden er det fortsatt rundt 1 300 tonn tørrvekt som skal flyttes rundt.

Prisen på sin side kjenner vi lite til, men basert på tidligere farkoster fra denne kanten ligger prislappen på rundt 290 millioner kroner. På den andre siden kan du laste ned Palmer Johnson-appen gratis.

Og en liten opplysning til sist: Lillsøsteren 48M blir bygget hos Brødrene Aa i Hyen.

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 76 m
  • Bredde: 14,5 m
  • Tørrvekt: 1305 tonn
  • Motor: MTU 16V 2000 M94
  • Pris, ca. 290 millioner kroner
  • www.palmerjohnson.com

LES OGSÅ:

Her er superyachten Sovereign oppsummert

32 KNOP: Palmer Johnson sjøsatte nylig denne 48M SuperSport. Skroget og overbygget på den 46 meter lang superyachten er i karbonkompositt, og båten skal greie 32 knop. FOTO: Palmer Johnson
32 KNOP: Palmer Johnson sjøsatte nylig denne 48M SuperSport. Skroget og overbygget på den 46 meter lang superyachten er i karbonkompositt, og båten skal greie 32 knop. FOTO: Palmer Johnson

Princess 98 MY: Britisk eleganse i alle ledd

Det er ikke tilfeldig at denne yachtens navn er "Xhibitionist"

Denne saken ble første gang publisert 14/08 2014, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også