AMT 170 BR

Velutstyrt skjærgårdsjeep

AMT 170 BR er nok et eksempel på at finnene kan bygge småbåter.

Sist oppdatert

Konsept

Advanced Marine Tech er trøtte av å bli sammenliknet med den storselgende landsmannen Yamarin. Dette er likevel ikke så unaturlig, i og med at produsenten tidligere bygde båter for nettopp Yamarin, og at båtene i så måte bærer flere likhetstrekk. Når vi trekker fram parallellene på nytt, skal dette likevel ikke tolkes som noe annet enn en kompliment.

AMT 170, som leveres både med enkel og dobbel konsoll (R eller BR), fremstår som en solid båt med god finish. AMTs varemerke er den grå fargen, som utover skrogside og puter også pynter opp dørken og hindrer at skitten blir synlig. Gråfargen er dessuten et friskt avbrekk fra det typiske teaklaminatet som de fleste småbåter stiller med.

Sjøegenskaper: 5

AMT minner fortsatt mye om Yamarin når det kommer til sjøegenskapene. Dette er en sikker, trygg og relativt tung båt som tar seg fram uten problemer. Balansen i skroget og grepet i sjøen er god, og vi lander både mykt og tørt i bølgedalene.

Førerplass: 4

Førerkomforten bak de sidestilte konsollene får mer enn godkjent. Riktignok er avstanden til rattet noe stor, og rattet i minste laget for presis styring ved brygga. Men komforten er jevnt over god, instrumenteringen er oversiktlig, og AMT er utstyrt både med fotstøtte og et viktig hanskerom for småting. Da har du det du trenger i en småbåt.

Plass: 5

Testbåten (BR) er utstyrt med sidestilte konsoller, der føreren sitter bak styrbord konsolldel på akterbenken. Akter er det god plass til tre voksne. Foran konsollene har AMT laget en løsning med tre enkeltseter, noe som gir fin dørkplass, om ikke den beste sittekomforten.

På akterbenken blir fartsvinden voldsomt turbulent mellom konsollene, noe som er slitsomt i lengden. I enkeltkonsollverjsonen slipper du dette problemet.

Stuveplass: 4

AMT er praktisk konstruert med flere låsbare stuverom i konsoll, under seter og på den lille badeplattformen, samt effekter som fast tank og en tilhørende femliters reservekanne. 170 er dessuten én av få som leveres med både fotøyningstau, dregg og fendere som standard, og som ekstrautstyr får man en kalesje med sittehøyde som enkelt stuves vekk under en kalesjegarasje. I babord stuverom helt akter sitter bensinfilteret lett tilgjengelig, og helt i baugen fins et stort drenert rom for tau eller dregg.

Motor: 3

Den tre-sylindrete 50-hesteren til Honda blir for spak; den orker ikke helt å henge med i svingene, og dersom man normalt er flere om bord, ville vi nok valgt et større motoralternativ. Båten leveres nemlig også med Hondas nye fire-sylindrete 75 hk, og blir da et helt annet bekjentskap enn med den lett anemiske 50 hk'en.

Fart og støy: 2

En toppfart på 28 knop er ikke all verden i denne båtklassen. Motoren går på høyt turtall, noe som sammen med førerplass på akterbenken gir et ganske betydelig støynivå med 90 dBA på toppfart, og 88 dBA ved 25 knop. Akselerasjonen er heller ikke bra; 0-15 knop går på 15,2 sekunder og 0-25 knop tar hele 26,5 sekunder. Forbruket er normalt for båttype og motorstørrelse, med rundt 0,5 l/nm i planingsfart.

Økonomi: 4

Med 75 hk koster båten drøyt 200 000 kroner, etter vår mening er det verdt de ca. 20 000 kronene i forhold til 50 hk. Det er positivt at AMT leverer båten godt og komplett utstyrt. Båtstørrelsen er i utgangspunktet relativt rimelig i drift, og selv om det skal litt til å bryne seg på 2. håndsverdien til for eksempel Yamarin og Askeladden, tror vi AMT'ene kommer til å stå seg godt.

Nykommeren AMT er en smart og velkjørende båt, og den todelte konsolløsningen gir grei komfort. Ulempen er turbulens bak vindskjermene, noe de aller fleste båter med denne løsningen sliter med. Motorstøyen merkbar fra akterbenken. Denne båten trenger uansett en større motor enn Honda BF50, som gjør båten daff. Hondas nye 75 hk er det riktige valget.

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også