Audi Concept C

Avslører Audis nye stil

En elektrisk toseters sportsbil er neppe den mest aktuelle bilen, men denne bilen skal røpe mye om fremtidens modeller fra Audi

NY GIV: Audis relativt ferske designsjef, Massimo Frascell, er ansvarlig for Audi Concept C, en modell som skal avsløre mye om hva vi kan forvente av Audi fremover. 
Publisert

Det dreier seg om konseptbilen Audi Concept C, som Audi nylig trakk duken av.

– Denne bilen gir en tydelig retning for fremtidens modeller fra Audi, samtidig som den spiller på følelser fra Audis historie, uttaler Harald Edvardsen-Eibak, Audi-direktør i Norge.

Konseptbilen gir ifølge Audi et innblikk i hvordan nye modeller fra bilprodusenten i Ingolstadt vil se ut.

Inspirert av klassikere

Designet til Concept C er inspirert av blant annet den ikoniske Auto Union Type C fra 1936, og ikke minst designklassikeren Audi TT. Konseptet er utviklet av Audis nye designsjef, Massimo Frascella, som tidligere har jobbet for blant annet Jaguar Land Rover.

INSPIRASJONSKILDE: Originale Audi TT. 
INSPIRASJONSKILDE: Auto Union Type C

Frascella har vært ansvarlig for Land Rover Defenders radikale, men suksessfulle hamskifte samt designet til nye Range Rover and Range Rover Sport. Han tiltrådte jobben som Audis designsjef i fjor. 

TT-HEKK: Hekken sender tankene til Audi TT. 
TIL UTSTILLING: Audi Concept C vil være utstilt på bilutstillingen IAA i München, som åpner 9. september. 

Rimeligere modell i 2026

Ifølge Audi representerer avdukningen av Audi Concept C en omstilling for Audi, der produkter, prosesser og strukturer er forenklet. Det skal frigjør kapasitet til raskere utvikling og mer innovasjon. 

HARDTOP-TAK: Audi Concept C har to takmoduler og et elektrisk nedfellbart hardtop-tak som gjør det mulig å kjøre med åpen takløsning. Fargen Titanium understreker det ikoniske preget ved bilen, ifølge Audi

Etter suksessen med Audi e-tron i Norge, senere Q8 e-tron, har Audi lansert elektriske Q6 og A6 i Norge samt en facelift av e-tron GT. Neste nye modell blir en rimeligere og helt elektrisk modell, som Audi omtaler som innstegsmodell. Dem skal produseres i Ingolstadt fra 2026. 

MEKANISK FØLELSE: Fysiske betjeningsknapper i eloksert aluminium bringer tilbake den mekaniske kvaliteten

Formel 1 som laboratorium

Neste år entrer også Audi Formel 1, noe som gir selskapet en arena til å teste ny teknologi, materialer og utvikling i det som kanskje er et av verdens tøffeste teknologilaboratorium.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn