Slutt for Volvo

Det kan gå mot slutten for Volvo. I alle fall om vi skal tro på en analyse gjort av selskapet 24/7 Wall Street i USA.

Sist oppdatert
Hvert år publiserer 24/7 Wall Street en liste som tipser investorer over hvilke selskaper de tror at vil forsvinne fra det amerikanske markedet i løpet av det påfølgende året. De som havner på listen til 24/7 Wall Street er først og fremst selskaper som ikke klarer å holde tritt med sine konkurrenter i forhold til effektivitet, innovasjon og finansiering.

Ett av merkenavnene som 24/7 Wall Street tror vil forsvinne fra det amerikanske markedet i løpet av 2014 er Volvo.

I april hadde Volvo en markedsandel i USA på 0,3 prosent, og hverken V40, V60 eller V70 selges i USA. De lave og synkende salgstallene er et sikkert tegn på at Volvo er på vei ned i graven, i følge analyseselskapet.

- Den massive konkurransen fra massive produsenter som General Motors og Toyota, sammen med de tyske premiumsprodusentene er allerede for mye for å lokke kunder til Volvo i dag, skriver 24/7 Wall Street på sin nettside.

I løpet av det første kvartalet solgte Volvo 19 571 biler på det amerikanske markedet. Det er en tilbakegang på åtte prosent i et marked som på samme tid økte med syv prosent til totalt 4 974 000 solgte biler.

Denne saken ble første gang publisert 28/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også