Dette er USAs drone-svar

Kampdronen X-Bat drives av kunstig intelligens, kan operere alene eller sammen med andre, og bære våpen. Men kanskje viktigst av alt: Den kan ta av og lande vertikalt. 

AUTONOMI: X-Bat skal kunne fungere alene og endre strategi dersom trusselbildet endrer seg uten løpende kommunikasjon med en kommandosentral. 
Publisert Sist oppdatert

Russlands invasjon i Ukraina har satt fokus på droner, men lenge før det er droner blitt brukt til etterretning og til å ramme mål. Blant de mest profilerte droneangrepene er drapet på dem iranske generalen Qassem Suleimani, som ble drept i Bagdad i januar 2020 av et hellfire-missil båret frem av en MQ-9 Reaper-­drone. 

Men dronene blir stadig mer avanserte og kan variere fra bitte små svermdroner til store enheter som minner om ubemannede fly.

VTOL: Shield AI omtaler X-bat som en UAV – et ubemannet luftfartøy. Det trenger ikke rullebane, men kan lande og ta av vertikalt.

Svært avansert

Nylig avslørte det amerikanske tech-selskapet Shield AI et nytt AI-drevet ubemannet jagerfly med kapasitet til vertikal start og landing (VTOL). Selskapet hevder dronen representerer neste generasjon militære kampfly og en videreutvikling av vingman-drone-konseptet.

X-Bat er navnet på dronen som er på størrelse med en gammel F-5-jager og langt mer avansert enn Reaper-­dronen. 

– Luftdominans uten rulle­baner er den hellige gral innen avskrekking, uttalte Shield AI-­president Brandon Tseng, i forbindelse med lanseringen av X-Bat. Tseng er en av grunnleggerne av Shield AI og tidligere Navy SEAL. 

– Det gir våre styrker økt utholdenhet, rekkevidde og overlevelses­evne, og det kjøper diplomatiet en dag til, sa Tseng.

FLAGGERMUS: X-Bat er i underkant av åtte meter lang og har et vingespenn rundt 12 meter. 

Ifølge Shield AI kan X-Bat potensielt endre måten amerikanske og allierte luftforsvar fører luftkrig på samt redusere behovet for kostbare og bemannede kampfly. Ifølge Armor Harris, som er ansvarlig for luftvåpenprogrammet i Shield AI, så har Kina hoppet av kappløpet om utviklingen av avanserte stealth-­fly og sjette generasjons kampfly.

Strategien er i stedet å slå ut amerikanske fly før de får tatt av. X-Bat er svar på denne strategien, ifølge Harris. 

X-Bat kan angripe fra skip, øyer eller avsidesliggende steder som ikke har rullebane. Den kan utføre angrep eller luftforsvarsoperasjoner, elektronisk krigføring eller etterretnings-, overvåkings- og rekognoseringsoppdrag.

RIMELIGERE: X-Bat skal kunne gjøre det meste et femte generasjons kampfly kan, men til langt lavere pris. Flerbruksevnen er blant dronens fremste egenskaper. 
BEVÆPNET: Flerbruksevnen gjør at X-Bat kan utstyrs med missiler. 

– En revolusjon

Ifølge Shield AI kan tre X-Bat-­droner passe inn på dekksplassen til ett eldre jagerfly eller helikopter, noe som utvider handlingsrommet radikalt både når det gjelder antall tokt og tempo. Den cirka åtte meter lange dronen skal ha en rekkevidde rundt 3200 kilometer fullt bevæpnet og kunne fly i høyder på 50 000 fot. 

Shield AI har ikke spesifisert hva slags motor som driver X-Bat, annet enn at dronen er designet rundt en velprøvd motor i jagerfly-klassen. Ifølge Aviation Week dreier det seg trolig om en F-16-motor, enten GE Aerospace F110, eller Pratt & Whitney F100 som satt i de norske F-16-flyene.

JAGERFLY: Fremdriften besørges av en motor i jagerfly-klassen. 

Hjernen i X-Bat er Shield AIs Hivemind, en AI-aktivert programvare for autonomi. Hivemind gjør X-Bat i stand til autonomt å trenge inn i fiendtlig territorium i løpende kontakt og samarbeid med bemannede fly, men det kan også utføre oppdrag samt endre taktikk underveis uten behov for konstant kontakt med en kommandosentral.

Denne autonomien gjør at X-Bat kan fungere både som en vingman-drone eller som en selvstendig enhet.

– X-Bat er en revolusjon innen luftdominans fordi den kombinerer fire ting: VTOL, rekkevidde, flerbruksevne og autonomi, sier Armor Harris.