Denne skal øke slagkraften til F-35
USA har testet en wingman-drone som skal øke slagkraften til F-35 og amerikanernes neste kampfly, F-47.

Under to år etter at det amerikanske luftforsvaret lanserte et program for førerløse wingman-droner, har en prototype fått luft under vingene.
Selskaper som General Atomics og Anduril har begge lansert kandidater til slike droner, og nylig ble en wingman-drone med betegnelsen YFQ-42A testet i California. Den er utviklet av det amerikanske luftforsvaret i samarbeid med General Atomics.

Masseproduksjon
Formålet er å ferdigstille et rimelig, slagkraftig og ubemannet fly som kan produseres i stort antall, og som skal fungere sammen med bemannede F-35 og F-47, henholdsvis femte- og sjettegenerasjons kampfly.
De får rollen som «lagfører» i et avansert system som omfatter ulike droner og førerløse fly, kjent som Collaborative Combat Aircraft (CCA), bare omtalt som wingman-droner. De skal baseres på en åpen og modulær arkitektur slik at de enkelt kan oppgraderes med ny teknologi.
Les også: – F-35 ville ikke hatt en sjanse

CCA blir omtalt som en ny æra for slagkraft i luftrommet og som et paradigmeskifte i måten man anskaffer nye våpensystemer på.
– For første gang bruker vi jagerflybetegnelse på droner. Det er kanskje symbolsk, men forteller verden at vi går inn i et nytt kapittel når det gjelder krig i luftrommet, sier general David Allvin, stabssjef i US Air Force.
– CCA vil hjelpe oss å tenke nytt om luftrommet som slagmark, utvide rekkevidden, fleksibiliteten og dødeligheten samt optimalisere slagkraften en symbiose mellom menneske og maskin, uttalte general Allvin i forbindelse med testen.
Next Generation Air Dominance
Det amerikanske luftforsvaret har lenge jobbet med et konsept kalt Next Generation Air Dominance (NGAD), et forsvarssystem som omfatter autonome droner av ulik art og en erstatter for dagens Lockheed Martin F-22 Raptor.

Etter de opprinnelige planene skulle en kontrakt vært tildelt i 2024, men NGAD ble satt på hold i fjor på grunn av prislappen. Men tidligere i år kunngjorde departementet at Boeing er tildelt kontrakten for å lage en erstatter for F-22, som har vært virksom siden 2005.
Erstatteren heter foreløpig F-47 og blir verdens første sjettegenerasjons kampfly. F-47 vil få langt bedre stealth-egenskaper og mer langttrekkende angrepsevne enn F-22.