Turbulens

I kraftig turbulens gjør piloten en feilvurdering - alle om bord American Airlines rute 587 blir drept sammen med fem på bakken

Om morgenen den 12. november 2001 tar et Boeing 747-400 av fra JFK-flyplassen i New York. Piloten i Airbus-maskinen som letter like bak gjør en fatal feil.

Pluss ikon
STYRTET I BOLIGOMRÅDE: Tre boliger på 131st Street i boligområdet Belle Harbour i New York blir jevnet med jorden da American Airlines Flight 587 styrtet. Fem mennesker blir drept på bakken.
STYRTET I BOLIGOMRÅDE: Tre boliger på 131st Street i boligområdet Belle Harbour i New York blir jevnet med jorden da American Airlines Flight 587 styrtet. Fem mennesker blir drept på bakken. Foto: NYPD (Getty Images)
Publisert

- Turbulens kan være farlig både for passasjerer, mannskap og fly. Armbrudd, rygg- og hodeskader har skjedd mange ganger, særlig blant kabinbesetningen. Det har også skjedd dødsfall, hvis jeg ikke husker feil.

Det sier Roger Handeland i Norsk Flyteknikker Organisasjon (NFO) i et intervju med Klikk.no.

Han husker ikke feil. Ifølge nettsiden Airsafe har turbulens krevd liv syv ganger siden 1980.

Tall fra amerikanske Federal Aviation Administration (FAA) viser at 563 personer er blitt skadet av turbulens mellom 2002 og 2016.

Les også: Pilotenes skrekkhistorier passasjerene aldri fikk vite

Men katastrofen i 2001 mangler sidestykke.

Vingevirvler

Turbulens i form av vingevirvler var starten på hendelsesforløpet som skulle kreve 265 liv.

Vingevirvel er virvler som dannes rundt vingetippen på et fly når luftstrømmen rundt vingen danner løftekraft (se faktaboks lenger ned i artikkelen).

Luftstrømmen har en enorm kraft som «ødelegger» luftformasjonen og som kan lage såkalte nedstrømmer og turbulens for andre fly.

Det var dette som var den innledende årsaken til at American Airlines rute 587 styrtet i New York den 12. november 2001.

Les også: De verste katastrofene i flyhistorien

STYRTET: Denne Airbus A300-maskinen styrtet i et boligområde i New York etter å ha møtt turbulens i form av vingevirvler fra en Boeing 747-400. Bildet er tatt i 1989.
STYRTET: Denne Airbus A300-maskinen styrtet i et boligområde i New York etter å ha møtt turbulens i form av vingevirvler fra en Boeing 747-400. Bildet er tatt i 1989. Foto: JetPix (Wikimedia Commons)
VENTER PÅ TAKE-OFF: American Airlines rute 587 venter på å få ta av fra JFK-flyplassen. Klokkeslettet på bildet er feil.
VENTER PÅ TAKE-OFF: American Airlines rute 587 venter på å få ta av fra JFK-flyplassen. Klokkeslettet på bildet er feil.

Ingen om bord overlevde

Airbusflyet tok av rett etter et Japan Airlines Boeing 747-400 på vei til Japan. Mens flyet steg, varslet kontrolltårnet pilotene om bord rute 587 om mulig turbulens på grunn av vingevirvler fra JAS-ruten.

107 sekunder etter at American Airlines-flyet tok av fra JFK-flyplassen like etter klokken ni om morgenen hørte pilotene en høy skranglelyd i cockpiten.

Deretter kom en til.

På ferdskriveren høres flere kommentarer som avslørte at flyet nå var ute av kontroll. 15 sekunder over klokken 09.16 stoppet taleopptaket.

FEM DREPT PÅ BAKKEN: Minutter etter at flyet lettet fra JFK-flyplassen i New York styrtet det i bakken i et boligområde, og jevnet tre hus med bakken. Fem personer døde i tillegg til alle som var om bord i rute 587.
FEM DREPT PÅ BAKKEN: Minutter etter at flyet lettet fra JFK-flyplassen i New York styrtet det i bakken i et boligområde, og jevnet tre hus med bakken. Fem personer døde i tillegg til alle som var om bord i rute 587. Foto: NYPD (Getty Images)

Haleroret falt av

Når airbusflyet møter vingevirvlene til boeingmaskinen forsøker annenflygeren å stabilisere flyet gjennom kraftige justeringer med haleroret.

Men takket være mangelfull pilotopplæring jobber annenpiloten overdrevent og unødvendig mye med haleroret, belastningen blir for stor og etter 20 sekunder rives haleroret løs fra flyet. Det blir funnet i Jamaica Bay om lag halvannen kilometer nord for flyet.

Åtte sekunder senere går stall-alarmen i cockpiten.

Uten haleroret er det umulig å holde flyet stabilt og i luften. Flyet styrter mot Belle Harbour. Mens pilotene forgjeves forsøker å få kontroll over maskinen, går flyet inn i spinn.

Det aerodynamiske trykket sliter løs begge motorene. Øyeblikk senere smadrer flykroppen tre boliger på 131st Street. Alle de 260 ombord og fem personer på bakken ble drept.

RIVES LØS: Pilottabbe fører til at haleroret rives løs fra flyet. Det blir funnet i Jamaica Bay om lag halvannen kilometer nord for flyet.
RIVES LØS: Pilottabbe fører til at haleroret rives løs fra flyet. Det blir funnet i Jamaica Bay om lag halvannen kilometer nord for flyet.
ØYEBLIKK FØR KATASTROFEN: Airbusmaskinen blir fanget på film mens det styrter mot bakken.
ØYEBLIKK FØR KATASTROFEN: Airbusmaskinen blir fanget på film mens det styrter mot bakken.

Godt å vite: Så farlig er egentlig turbulens

Øyenvitner ble hysteriske

Øyenvitner reagerte med panikk og hysteri da New York igjen ble rammet av tragedie, nesten på dagen to måneder etter terrorangrepene. Alt var kaotisk i boligområdet som ble rammet. Eksplosive branner raste i en rekke bolighus, og brennende flydeler lå strødd i gatene, mens brannmannskaper og skrekkslagne innbyggere sto hjelpeløse og så på.

- Motoren falt av først, så tippet flyet over på siden og styrtet rett her borte, skriker et øyenvitne.

- Jeg så passasjerer som falt ned. Jeg så det alt sammen, å Gud, skriker en annen og tar seg til hodet.

Connie Catania var også vitne til at flyet gikk i bakken.

- Jeg satt og drakk frokostkaffen min da jeg så halen på et fly på vei mot bakken og hørte et brak. Jeg så masse røyk og tenkte: Herregud. Nå skjer det igjen. Det er helt grusomt, sier hun.

Vingevirvel

Vingevirvel er virvler som dannes rundt vingetippen på et luftfartøy når det av luftstrømmen rundt vingen dannes løftekraft.

På grunn av vingens utforming dannes det et lavtrykk over vingen og et høytrykk under vingen. Dette er nødvendig for å skape en løftekraft som sørger for at et luftfartøy kan stige og holde seg i luften, selv om det er tyngre enn luft.

Dette fører til vingevirvler da høytrykket under vingen «prøver å utjevne» lavtrykket over vingen. For at dette skal skje må luften strømme fra undersiden av vingen til oversiden, og dette skaper en virvel som går med klokken på venstre vinge, og mot klokken på høyre vinge – sett bakfra. Jo større et fly er (høyere maksimal startvekt), desto kraftigere vingevirvler dannes.

Denne luftstrømmen har en enorm kraft som «ødelegger» luftformasjonen, som dermed kan lage såkalte nedstrømmer (downstreams/downdraft) og turbulens for andre fly som kommer bak og lavere. Dette fører til tap av kontroll på luftfartøyet og «stall» (tap av løftekraft).

Kilde: Wikipedia

Les også: 11 av de rareste flyene som noensinne har flydd

Turbulens helt ufarlig i de fleste tilfeller

Pilot Aleksander Wasland har 22 års erfaring i bransjen. Han forteller til Klikk.no at han opplever turbulens daglig - og at de aller fleste tilfellene er helt ufarlig.

Likevel bekrefter han at det kan føre til skader.

– Som passasjer vil du sjeldent bli utsatt for farlig turbulens. Som oftest er det bare ubehagelig. Men det oppstår jo alvorlige situasjoner også. Om du ikke har på deg setebeltet er risikoen større. Ved ekstreme tilfeller kan også flyet bli skadet, sier Wasland.

- Fest setebeltet

Det enkleste grepet for å unngå skader ved turbulens, er ifølge FAA å bruke setebeltet når du sitter i setet.

Ifølge flyverten.no merker en mindre til turbulensen jo lenger fram i kabinen en sitter. Nettsiden anbefaler også å «ta med deg magasiner, aviser eller noe annet – slik at du kan ha fokus et annet sted. Du kan også gjerne droppe kaffen, ettersom koffein gjerne vil forsterke din engstelse.»

Fire punkt for å unngå skader ved turbulens:

  1. Lytt til flypersonalet, og følg sikkerhetsinstruksene.
  2. Spenn setebeltet, og ha det påspent så lenge du sitter i setet.
  3. Bruk egnet utstyr til barna dersom de er under to år.
  4. Følg retningslinjene for håndbagasje.

Kilder: NTSB.gov,  FAA, Wikipedia, NTB, Airsafe.com, Flyverten.no.

Liker du gode leseropplevelser? Da kan vi anbefale disse godsakene:

Denne saken ble første gang publisert 06/04 2018.

Les også