cv90 panservogn

Nå har den norske Hæren 144 slike råskinn

Med den nye panservognen CV90 mener Hæren at Norge for alvor har tatt steget i retning av nettverksbasert forsvar og digitaliserte kampsystemer.

<b>CV90:</b> Stormpanservogna er en del av Hærens mekaniserte infanteri og blir brukt av Panserbataljonen og Telemark bataljon.
CV90: Stormpanservogna er en del av Hærens mekaniserte infanteri og blir brukt av Panserbataljonen og Telemark bataljon. Foto: Frederik Ringnes/Forsvaret
Sist oppdatert

21. juni 2012 inngikk Hæren en kontrakt med svenske BAE Hägglunds om leveranse av totalt 144 kampvogner av typen CV90.

Nå er alle vognene levert og Hæren mener Norge nå har en av verdens mest moderne landsystemer i operativ bruk. De nyanskaffede vognene skal erstatte CV9030-vognene som ble tatt i bruk av Hæren på 90-tallet.

LES OGSÅ: Her er Hondas første elbil i Norge

Kostnadsramme på 10 milliarder

Prosjektet har hatt en kostnadsramme på 10 milliarder kroner, og innebærer en oppgradering av CV9030-flåten på 103 kampvogner og bygging av 41 helt nye vogner. Den nye CV90-familien vil bli levert i fem modeller med ulike egenskaper.

<b>ØVELSE:</b> Soldater fra Telemark bataljon foran en CV90 stingvogn under en øvelse i Altmark Training Area i Tyskland
ØVELSE: Soldater fra Telemark bataljon foran en CV90 stingvogn under en øvelse i Altmark Training Area i Tyskland Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvaret

- Hæren er fornøyd med den nye CV90-kampvognen. De er med på å bidra til at Hæren er klar til kamp i kveld, sier generalmajor Odin Johannessen, sjef Hæren.

Plass til åtte soldater

Opptil åtte soldater får plass bak i stridsrommet på vognen. I tillegg kommer vognfører, vognkommandør og skytter. CV90 har en topphastighet på 70 km/t og veier 25 tonn – vekten er småtterier sammenlignet med Hærens nye bergningspanservogn Wisent 2.

<b>TEST: </b>Testing av Stormpanservognen CV9030 på Hägglunds fabrikker i Örnsköldsvik i Sverige.
TEST: Testing av Stormpanservognen CV9030 på Hägglunds fabrikker i Örnsköldsvik i Sverige. Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvaret

CV90 er heldigitalisert, noe som betyr at alt fra ammunisjonslagre til motorstatus kan kontrolleres via berøringskjermer. De nye vognene er dessuten mye bedre beskyttet mot miner, men har fortsatt høy toppfart og mobilitet.

LES OGSÅ: Nordmenn elsker bobil-luksus

360 graders kamera

Vognene er blant annet utstyrt med 360 graders kameraer med termisk kapasitet, kraftigere våpensystemer, blant annet 12,7 RWS med termisk kapasitet samt nyutviklet 7,62mm mitraljøse i tillegg til 30mm kanon. Nærmere 200 unike IP-adresser som gjør at mannskapene hele tiden sender og mottar kritisk informasjon fra egen og andres vogner. Dette betyr økt situasjonsforståelse og beslutningsgrunnlag.

- Med CV90 har Hæren for alvor tatt steget i retning av et nettverksbasert forsvar. Digitalisering av kampsystemet CV90 gir muligheter, handlingsrom og kampkraft som Hæren trenger for å kunne løse sine oppdrag, når det trengs, sier brigader Morten Eggen, sjef landkapasiteter Forsvarsmateriell.

LES OGSÅ: (+) Uløst mysterie: I snøen lå det ni lik

Integrerte sensorsystemer

CV90-vognen er fulldigitalisert med en åpen arkitektur der nye sensorsystemer er integrert.

<b>ULIKE TYPER:</b> CV90-familien består av forskjellige modeller med ulike egenskaper.
ULIKE TYPER: CV90-familien består av forskjellige modeller med ulike egenskaper. Foto: Forsvaret

- Norge er en pilot i NATO for å ta i bruk tilgjengelig teknologi på denne type landplattformer, sier kontreadmiral Bjørge Aase, nestkommanderende/investeringsdirektør Forsvarsmateriell.

Forskjellige typer CV90

Stormpanservogn - 74 stk: Chassis med oppgradert pansring og gummibelter. Samtlige vogner har ny motor for å kompensere for økt vekt. Tårnet er oppgradert med nytt termisk kamera, nytt maskingevær og rettesystem. Vognen er utstyrt med en Protector våpenstasjon som kan bære 12,7mm mitraljøse eller 40mm granatkaster.

Stridsledelsesvogn - 15 stk: Identisk med stormpanservognen på utsiden, men på innsiden er det tre plasser med systemer, som kan fungere som kommandosentral og ledelse. Et såkalt «battle management system» gir mulighet til å følge med på andre enheter og planlegge manøvrering.

Oppklaringsvogn - 21 stk: Denne varianten har også tårn, men har i tillegg en sensormast på hele seks meter. På toppen av masten sitter det en Vingtaqs II som består av elektrooptiske sensorer og en radar.

Multirollevogn - 16 stk: Denne vognen kan brukes som bombekastervogn, sanitetsvogn eller til transport av personell eller materiell. Vognen har ikke kanontårn, men er utstyrt med en Protector våpenstasjon.

Stormingeniørvogn - 16 stk: En vogn som gir hærens stormingeniører økt beskyttelse, fremkommelighet og noen helt nye verktøy. Vognen er tårnløs, men har fått en gripearm for å kunne jobbe med eksplosiver fra innsiden av vognen. Vognen kan også utstyres med mineplog eller mineruller. Disse brukes for å rydde miner eller improviserte ladninger som er gravd ned. Vognen utstyres også med Protector våpenstasjon

Skolevogn - 2 stk: Disse vognene skal brukes i utdanning av mannskapene som skal betjene vognen.

Kilde: Forsvaret

Denne saken ble første gang publisert 10/05 2019, og sist oppdatert 10/05 2019.

Les også