- Bruk din erotiske kapital

Sosiolog Emilia van Hauen ønsker å få kvinner til å slutte å skamme seg over sin seksualitet og feminitet.

Publisert

(København/SIDE2): - Ditt kjønn er en styrke, bruk det, sier Emilia van Hauen.

Emilia van Hauen er en dansk sosiolog, forfatter, foredragsholder og livsstilskommentator – og i sitt eget hjemland en av de mest siterte innen sjangeren.

Med boken «Ladycool» ønsker hun å få kvinner til å slutte å skamme seg.

Hun vil at de skal slutte å skamme seg over sine kvinnelige verdier, sine klær, sine skoinnkjøp, eller leppestift, og at de skal kreve sin rett til å bli respektert for sine feminine sider, uten å bli sett på som useriøs.

Feminine som verdi

Hun ønsker at kvinner skal lære seg å bruke det feminine som er verdi,  i stedet for en unnskyldning

- Mange kvinner ønsker å være vakre og feminine, men mange av dagens normer drar oss ned, og vi tør ikke, sier Hauen, som vi møter i forbindelse med et pressemøte for Lancome.

Hun har selv følt trang til å skjule en av sine mer feminine sider - i mange år var hun pinlig berørt over sine enorme skosamling.

- Den representerte en kvinnelig, forfengelig, uverdig motsetning til de verdiene, som jeg synes, jeg burde ta til meg, og som var knyttet til det mandige univers av resultater, makt, hierarki og konkurranser, sier hun.

Men når hun begynte å tenke på at om hun hadde laget en liste over samlinger med verktøy, fotball, sykkelutstyr, og på hvordan hun med sikkerthet ville delt dette med andre med viten og engasjement, gikk det opp et lys. 

«I let myself shine»

Grunnen til at mange kvinner kanskje ikke tør å slippe sin feminine side løs er er flere. Med tidsklemme, travle jobber, barn, og venner, er det mange av dagens kvinner som sliter med å sette seg selv i sentrum av sitt eget liv.

- De skammer seg over å bruke tid og penger på seg selv. Og dette ble jeg overrasket over, ettersom jeg trodde dagens kvinner tenkte på seg selv som selvstendige, og at det å ta vare på seg selv var en selvfølge, sier hun.

Den andre grunnen er mer kompleks, og dreier seg om at dagens kvinner stadig slites mellom ønsket om å fremheve sine kvinnelige sider, med kjoler, leppestift og høye hæler, og ønsket om å bli tatt seriøst.

- Kvinners seksualitet er i dag er stadig en årsak til sosial forkastelse, sier Hauen.

«Real beauty is to feel beauty»

Skjønnhet hos en kvinne sees nemlig fortsatt på som noe skal være eksklusivt og tilbaketrukket.

- Ofte lyver man sin egen seksualitet mindre, og gjør den mer ærbar. Kvinners seksuelle eksklusivitet, forkledd som kvinners egen ønskelige kysthet har alltid avspeilet kvinnens verdi i samfunnet, sier hun.

Altså, eksisterer fortsatt det evige Madonna og hore-dilemmaet. 

- En vakker kvinne skal være en som er hevet over de andre, og de fleste kvinner vil heller ikke i dag se ut som en sexbombe, sier hun, og viser til to bilder – en av en tilbaketrukket, tildekket prinsesse og av en av en glamourmodell.

De aller fleste ser på prinsessen som vakker og glamourmodellen som «tacky», men hvem av disse er mest autentisk?

- Glamourmodellen, mener Hauen, fordi hun er seg selv, og hun gjemmer seg ikke.

Utdatert

Hun mener Madonna og hore-komplekset gir et utdatert bilde på skjønnhet, og ønsker at vi skal bevege oss bort fra det.

Samtidig skjønner hun hvorfor kvinner ofte velger å «gjemme seg bort», og trekker frem et eksempel fra da Angela Merkel var på besøk i Oslo i anledning åpningen av det nye Operahuset.

- Alt alle snakket om dagen etter, var puppene hennes; «Kan vi ta henne seriøst?». Dette viser at selv en kvinne av hennes stand, som viser sin feminine side i politikken, blir sett på som useriøs. Derfor slites kvinner mellom det å se seriøse ut vs. å være vakre.

Hun påpeker at det å være vakker ikke handler om alle andres bilde av skjønnhet, men det du selv mener er vakkert.

- Skjønnhet handler ikke om noe du kan ta på deg fra utsiden. Men hvordan du føler deg. La deg selv skinne, og vær den du er. 

«I am free to enjoy my sexuality and to cultivate my creativity»

Forskning viser at å pynte seg ikke bare har overfladiske verdier – føler du deg vel gir det bedre rom for å kontrollere følelsene dine. I tillegg kan man få ny energi, på samme måte som vakker kunst og natur kan inspirere og gi ny energi, ifølge sosiologen.

Det skal ikke så mye til, kanskje et par nye sko, eller en frisk leppestift.

Bruk kreativiteten din, og utrykk hvem du er, gjennom hvordan du presenterer deg.

«I am free to own my own sexuality»

Å la seg selv skinne, og å legge tanke i hvordan man presenterer seg skal ha flere fordeler, også i arbeidslivet.

I dag har et relativt nytt begrep føyet seg inn blant sosial, økonomisk og kulturell kapital, nemlig erotisk kapital.

De tre første har alltid vært dominert av menn, men det er kvinner som innehar mest erotisk kapital.

- Forskning viser at mennesker, både kvinner og menn, som har erotisk kapital har mer gjennomslagskraft, og de sees på som mer ærlige og kompetente, sier hun.

BETH DITTO trekkes frem et eksempel på en som «eier» sin erotiske kapital, og som bruker det for det det er verdt.

Å ha erotisk kapital handler ikke om fysisk skjønnhet, men om hvordan man presenterer seg, og hvordan man bruker sine egenskaper. For eksempel handler ikke det å ha sjarm bare om deg selv, men om hvordan du bruker din sjarm for å få den andre til at føle at den har sjarm, og at dere to har sjarm, eller en god tone.

Der var doktor Catherine Hamkin, en sosiolog ved London School of Economics som først lanserte begrepet i 2011, med boken «Honey Money; The Power of Erotic Capital».

Erotisk kapital beskrives som en kombinasjon av skjønnhet, sosiale egenskaper, god stil, livlighet, sexappeal og fysikk.

- De som innehar erotisk kapital har store fordeler. Disse mennesker smiler til verden, og ser at verden smiler tilbake – og husker dem, sier Kakim til Evening Standard.

Hun ønsker at kvinner skal ta tilbake feminiteten sin, i stedet for å benekte den, eller å la noen bruke den til å objektivisere seg.

- Ikke vær redd for å bruke din erotiske kapital. Det kan læres, og kan brukes i arbeidslivet. Men kvinner er redde. Jeg sier; bruk din erotiske kapital som du vil. Du kan kontrollen, og du kontrollerer situasjonen, sier Hauen.

- Dette får oss til å føle oss underlegne

Selv om kvinner fortsatt er i undertall når man ser på lister over verdens presidenter, verdens rikeste, og av hva angår lederroller, så tyder tendensene i dag på at de feminine kvalitetene blir viktigere og viktigere for samfunnet.

Dette er «Ladycool»

«Å være ladycool er å stå 100 prosent i din egen makt. Uten å være redd for å virke for feminin. Eller maskulin. Som ladycool opplever du deg selv som elsket, fri, vakker og viktig. Og på den måten kan du best og mest bidra til samfunnet.»

I boken oppfordres kvinner til å arbeide med disse fire setningene:

Jeg er elsket
Jeg er fri
Jeg er vakker
Jeg er viktig

Si dette til deg selv, helt til du vet at det er sant, og da vil du kjenne din egen verdi – både i deg selv, og i samfunnet.

Hauen betegner dette som en sosial revolusjon.

Les hva Hauen selv skriver om de kvinnelige kvalitetene på sin nettside:

Pleier du å lyve om hva du veier? Hvor ofte du ser på TV-serier? Hvor mange menn du har hatt sex med? Eller om du er sur eller ikke? Da er du som kvinner flest. Mange kvinner synes nemlig at det de (i virkeligheten) gjør og interesserer seg for ikke har samme verdi som å kjenne til de nyeste IT-tingene eller kunne liste opp de ti mest toneangivende direktørene. Altså det menn ofte måler seg selv på. Dette får oss til å føle oss litt underlegne. Mindre verdifulle og anerkjente. Noe vi slett ikke behøver!

Verden står nemlig overfor en sosial revolusjon, hvor det feminine nærmer seg å få like høy status som det maskuline. Fordi vi selv - og samfunnet - har behov for det. Men i nåtidens utgave, som spiller sammen men alt det andre (les: maskuline egenskaper), som de fleste har tatt til seg.