- Krigsretorikken er veldig konstruert

Stein Rømmerud i Coca-Cola mener det ikke finnes noen «colakrig».

Publisert

(SIDE2): VG skrev søndag at Coca-Cola og Pepsi har startet en colakrig. Coca-Cola tilbyr i disse dager en gratis 1,5 liter flaske Cola Zero til alle husstander. 

Pepsi drar i gang en dristig kampanje med blindtester av Pepsi Max mot rød Coca-Cola rundt omkring i hele landet som tilsvar på hvilken kalorifri drikk som er best.

Mandag sa ernæringsfysiolog Camilla Andersen at det høres litt panikkaktig ut, og mer planlagt som et salgstriks enn noe annet.

Ernæringsfysiolog i Somebody, Camilla Andersen, mener den såkalte colakrigen høres veldig konstruert ut mellom to parter som begge tjener på omtalen.

- Krig og krig, fru Blom. For meg høres det ut som to konkurrenter som samarbeider om å få økt oppmerksomhet om produktene sine. Og de lykkes slik vi ser oppslagene, sier Andersen til Side2.

Hun mener stuntet er en handling ut av panikk.

- Det høres litt panikkaktig ut, spør du meg. Er salget på vei nedover? Det er i så fall gledelige nyheter i mine ører.

Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola Enterprises Norge.

- Hurtigst voksende merket

-Vi kommenterer aldri hva konkurrentene gjør. Vi fokuserer heller på hva vi holder på med. Vi deler ut Coca-Cola Zero til alle husstander for at de skal bli vant til nye flasker og smaken, sier kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola Enterprises Norge til Side2.

Han medgir at Cola Zero er den mest vellykkede lanseringen de har hatt siden 2006 og det hurtigst voksende merket hos Cola.

-Det er de merkene som har fremgang som vi satser på, sier han.

Tallene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at salget av brus går ned, og at kalorifri brus daler noe i salg.

- Vi opplever snarere tvertom en økning i salget i kalorifri drikke. Primært er det Cola Zero vi selger mer av, sier Rømmerud.

Han mener imidlertid at å kalle det som nå skjer for «en krig», er for drøyt.

- Vi kjenner oss ikke igjen i ordet «krig». Det er en sterk konkurranse innen drikkevaremarkedet i Norge og har vært det siden 1990-tallet. Krigsretorikken er veldig konstruert, sier han.

- Bra at det satses på sukkerfri brus

 Pepsi Max ønsker ikke å kommentere saken, men viser til Bryggeriforeningens direktør Petter Nome.

Han er ikke enig med Camilla Andersen i at dette høres ut som avtalt spill.

- Det tror jeg ikke det er noe i. Dette er en fullstendig tøvete påstand, som bare viser hvor dårlig det står til med kildekritikken i Nettavisen, sier Nome.

Han tror begge selskaper gjør rett i å satse på nettopp Cola Zero og Pepsi Max.

- Coca Cola har satset hardt på å markedsføre Zero, der Pepsi Max har vært markedsledende. Ernæringsmessig er det bra at det satses på den sukkerfrie brusen, som er den beste å drikke, sier han.

Han tror de har stor sjanse i å lykkes med å satse på sukkerfri brus.

- Salget av sukkerholdig brus har gått jevnt ned, mens det sukkerfrie har gått opp, og det er all grunn til å tro at økningen fortsetter, sier Nome.