- Det høres litt panikkaktig ut, spør du meg
Ernæringsfysiolog Camilla Andersen mener «colakrigen» er avtalt spill.

(SIDE2): Coca-Cola tilbyr alle norske husstander gratis Cola Zero. Det har ført til at Pepsi tar opp kampen og kjører en massiv markedskampanje for å markedføre sin sukkerfrie og markedsledende variant Pepsi Max.
Det er VG som skriver om de to brusgigantene som nå har startet den såkalte «colakrigen».
Coca-Cola har de siste dagene hatt en kampanje i VG, hvor leserne har fått en kupong som de kan bytte i en flaske 1,5 liter Cola Zero. Pepsi drar i gang en dristig kampanje med blindtester av Pepsi Max mot rød Coca-Cola rundt omkring i hele landet, skriver avisen.

Panikkaktig
Ernæringsfysiolog i Somebody, Camilla Andersen er ikke spesielt imponert over markedsstuntet.
- Krig og krig, fru Blom. For meg høres det ut som to konkurrenter som samarbeider om å få økt oppmerksomhet om produktene sine. Og de lykkes slik vi ser oppslagene.
Hun mener stuntet er en handling ut av panikk.
- Det høres litt panikkaktig ut, spør du meg. Er salget på vei nedover? Det er i så fall gledelige nyheter i mine ører.
Og tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningens viser at nordmenn drikker mindre brus totalt. Sammenligner vi mars 2013 med mars 2014 viser tall fra foreningens egne nettsider, drikkeglede.no at vi drakk hele 48 350 000 liter brus i mars i fjor mens vi i år kun drakk 41 918 000 liter brus.
Brus tilsatt kunstig søtning har også hatt en liten nedgang det siste året i forhold til året før.
Ernæringsfysiologen har tidligere uttalt at hun skulle ønske at «brusens tid nå er forbi».
-Etter hvert kommer vi nok til å innse at å drikke sukkervann eller kunstig søtet vann er litt gammeldags, sier hun til Side2.
- Vi blir lurt og styrt
Du husker kanskje reklamefilmen til Coca Cola hvor de hevder å ta ansvar for utviklingen av overvekt, spør ernæringsfysiologen.
SE VIDEO UNDER:
Drikker med god samvittighet
I et land der matvareprisene øker, er nordmenn glade for gratisvarer.
- Vi liker å få ting gratis og da drikker vi med god samvittighet. Og det er jo en baktanke med å gi ut gratis brus, de vil jo ha oss til å kjøpe mer, sier Andersen.
Lettbrusen som nå gis gratis til norske forbrukere inneholder søtstoffet aspartam. Skeptikerne til stoffet er mange og stoffet har flere ganger vært risikovurdert.
Side2 skrev saken der kiropraktor Kasper Andresen gikk hardt ut mot lettbrusen og særlig stoffet aspartam.
LES SAKEN:- Lettbrus ødelegger skjelettet