Bli kvitt magefettet

Jo, du kan få flatere mage på tre uker

Slik kickstarter du slankekuren

BLI KVITT MAGEFETTET: Mange opplever at kiloene samler seg på magen. Med en av disse kurene vil du få merkbart flatere mage på tre uker, ifølge ekspertene vi har snakket med.
BLI KVITT MAGEFETTET: Mange opplever at kiloene samler seg på magen. Med en av disse kurene vil du få merkbart flatere mage på tre uker, ifølge ekspertene vi har snakket med. Foto: Colourbox.com
Publisert Oppdatert

Ifølge ekspertene er det fullt mulig å få flatere mage på bare tre uker.

- Etter hvert som årene går, opplever mange at kiloene samler seg på magen. Selv om litt ekstra magefett ikke behøver å være helsefarlig, plages mange av det, og da er det greit å vite at det er noe man kan gjøre noe med. Det vi spiser, drikker, og ikke minst hvor mye vi trener, har mye å si for hvordan kiloene fordeler seg, forteller Laila Hægh i Libra helse og kosthold til Norsk Ukeblad.

Dersom du vil sjekke din egen fettfordeling kan du prøve BMI-kalkultatoren vår.

Resultater etter 2-3 dager

Hægh har drevet med kost- og kursveiledning i 33 år. Og hun har ikke tall på hvor mange kvinner hun har hørt snakke fortvilet om magefettet.

Tips til omlegging av kostholdet:

  • Gode proteiner som i fisk og sjømat, kylling, magert kjøtt, egg og cottage cheese.
  • Fiberrike karbohydrater som i fullkornbrød og grove knekkebrød (litt), belgfrukter og alle typer grønnsaker, spesielt de med sterke farger. Kål i alle varianter er perfekt mat.
  • Frukt inneholder mye sukker. Én-to pr. dag holder.
  • Bønner og linser er rene supermaten. De er proteinrike, sunne karbohydrater og billige. Er du ikke vant til å spise det, kan du få litt luft i magen. Da bør du starte med små mengder.
  • For å øke fiberinnholdet i maten, kan du gjerne spise et klibrød sammen med noen av måltidene dine. Husk å drikke vann ved siden av. Dette vil også hjelpe på fordøyelsen og metthetsfølelsen.
  • Du trenger fett. Fokuser på det umettede fettet som finnes i for eksempel fet fisk, i raps- og olivenolje og avokado.
  • Drikk mest vann. Venn deg av med å drikke mineralvann til alle tider. Det gjelder også sukkerfritt. Ikke drikk juice og andre fruktsafter. Tenk deg om før du drikker alkohol.
  • Styr unna mat som inneholder mye sukker og/eller hvitt mel. Det øker blodsukkeret og får insulinet til å fyke i været. Mye insulin får fettet til å lagre seg på magen.
  • Unngå for mye salt mat.

Kilde: Laila Hægh

- De som har slitt med for mye magefett i flere år, vil absolutt ha størst utbytte av en varig omlegging av kostholdet. Da er du kvitt fettet for alltid. Hvis du ønsker å gjøre et krafttak, er det bare å holde seg strengt til den sunne maten og reglene under i noen uker fremover. Resultatene merker du etter bare to-tre dager. Da er magen allerede blitt mer slunken, og du føler deg lettere, lover Laila Hægh.

- God måltidsrytme viktig

«Jeg har vært slank hele livet, men nå kan jeg ikke spise hva jeg vil lenger». Den kommentaren forteller diabetessykepleier og kostveileder Hege Barhaughøgda ved dr. Fedon Lindbergs klinikker i Oslo at hun ofte hører.

- Når vi kommer midt i livet, blir forbrenningen lavere, og for hvert år som går, jobber forbrenningen mot oss, forklarer hun.

- Den største feilen mange gjør, er at de spiser for lite og for sjelden.

Hun forklarer:

- Mange spiser ingenting før lunsj i 11-tiden, og så spiser de middag i fem-sekstiden. Da har det gått seks-syv timer mellom måltidene. Med få måltider blir forbrenningen lavere, og da spiser man gjerne større porsjoner enn man trenger. Å innarbeide en god måltidsrytme er viktig. Tre til fire timer mellom hvert måltid gir deg jevnt blodsukker og jevn forbrenning, mener kostveilederen.

- Proteiner gjør susen

Hun sier at for å få mindre magefett er det først og fremst viktig å spise riktig. Mange er veldig flinke til å redusere inntaket av karbohydrater, men de spiser for lite proteiner og sunt fett.

- Spiser du lunsj klokken 11, bør du ha et mellommåltid i totiden, sier Barhaughøgda.

Hun anbefaler en skyr eller cottage cheese uten sukker. Litt nøtter og mandler kan du også ta.

Hun sier videre at maten vi spiser, er én ting, men ta en titt i glasset også. Litt vin hver dag er bare bra. Men fire glass rosévin når du skal ned i vekt, er en dårlig idé.

- Øl er absolutt verstingen i glasset: Sukker har en glykemisk indeks (GI) på 70, for øl er tilsvarende tall 115. Vann, derimot, har en GI på 0, forteller Hege Barhaughøgda.

Les også: Fem råd som gir deg bedre selvfølelse og selvtillit

Knekkebrød og vann

- Knekkebrød og vann er et godt alternativ til pulverkurene. Knekkebrødkuren ble opprinnelig utarbeidet til dem som skal behandles kirurgisk for sin alvorlige overvekt, men kan brukes av alle, sier Line Kristin Johnson, klinisk ernæringsfysiolog PhD ved Senter for sykelig overvekt i helse Sør-Øst.

Hva er kalorier?

Hvis du har noen kilo for mye, er det ikke noe annet enn et uttrykk for at du har for mye energi lagret i kroppen i form av fett. Energien har benevnelsen kilokalorier (kcal) eller kilojoule (kJ).

Hvert kilo fettvev du har på kroppen, inneholder omkring 7000 kcal. Det betyr at for å miste én, kilo må du enten spise 7000 kcal mindre enn du egentlig trenger, eller forbruke 7000 kcal mer enn du pleier.

Det beste og letteste er selvfølgelig en kombinasjon, der du spiser annerledes og beveger deg litt mer enn det du gjør i dag.

Kilde: Gunn Helene Arsky

Kuren er utarbeidet av henne og andre ernæringsfysiologer som jobber med fedmekirurgi.

Ettersom den er meget effektiv, tok det ikke lang tid før den spredde seg utenfor sykehusmiljøet.

- Denne kuren er perfekt for dem som raskt vil justere noen kilo før eller etter en ferie. Jeg hører mange bruker den som en omvendt 5:2-diett: Fem dager på knekkebrødkuren, og vanlig kost i helgen, forteller hun. Hun legger til et lite «men»:

- Da er det viktig at man ikke plasker ut i sjokoladefatet når helgen kommer, men viser måtehold.

Jo grovere, jo bedre

Johnson anbefaler deg å velge de grove knekkebrødtypene.

Hvis du baker selv, så lag dem i Wasa-størrelse. Ikke la deg lure av at hjemmebakte knekkebrød er tynnere, de inneholder mer korn enn kjøpeknekkebrød.

Mange opplever at det kan røyne på når de kommer til kvelden. Et godt tips er å ha en kjele med grønnsaksuppe i kjøleskapet, og varme en porsjon om kvelden. Ikke legg deg skrubbsulten, da sover du dårlig.

- Når du går ned i vekt, vil fettet på armer og overkroppen forsvinne først, og magen forsvinner gradvis hele tiden. Fettet på rumpe og lår forsvinner sist. Det er fordi det fettet er reservert graviditet og amming, altså trenger det hormonell påvirkning. Det er verst de tre-fire første dagene, så går det lettere, sier Johnson.

Gode proteinkilder

  • Ren fisk, sjømat, fugl, kjøtt eller egg.
  • Cottage cheese eller mager kesam. Smaksett med to 2 ss bær eller litt grønnsaker.
  • Makrell i tomat er fint, men ta hele fileten og la sausen ligge.
  • Roastbiff er supert, og rent kalkunkjøtt er fint som pålegg.
  • Ta litt olivenolje på salaten, så har du fått det fettet du trenger.
  • Unngå pålegg som salami, leverpostei og servelat. Alle slike blandingsprodukter er fettrike og inneholder lite proteiner.

Kilde: Hege Barhaughøgda

Svimmelhet, hodepine og frysing er vanlige bivirkninger av rask vektnedgang.

- Drikk masse vann hele tiden, råder Johnson.

Supperkuren også effektiv

- Med suppekuren går du raskt ned i vekt! Det er smart hvis du vil komme inn i en spesiell kjole på kort tid, sier Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand.scient. til Hjemmet.

Men vær obs på at du må legge om kosten etter kuren også, hvis du vil at kiloene skal forbli historie. Du må finne en ny kostplan etter at suppekuren er over - dette er ikke et opplegg ment å bruke i månedsvis.

- Suppe er smart mat. Jo tykkere den er, desto mer fyller den opp i magesekken. Det forteller hjernen at du har spist nok. Du blir altså mett og fornøyd av færre kalorier om du spiser suppe i stedet for en «vanlig» middag, råder Arsky.

Dessuten er suppe lett å lage. Investerer du i en stavmikser, er suppen klar på kort tid.

- Reduser saltet, og krydre heller med friske urter. Salt binder væske, og kan bidra til at du føler at du veier for mye, opplyser ernæringsfysiologen.

Arsky mener at det er realistisk å gå ned omkring to kilo per uke, litt avhengig av hvor fettet ditt sitter.

- Magefettet rundt innvollene er heldigvis det enkleste å bli kvitt, og da kvitter du deg faktisk med det mest hjertefarlige fettet også, sier hun.

Ned i vekt med shakes

Gode råd for å lykkes:

  • Spis fire -fem måltider om dagen. Det regulerer også blodsukkeret bedre, slik at du ikke blir så sulten.
  • Spis balansert, det vil si både proteiner, grove karbohydrater samt lit t av det gunstige fettet i hvert måltid.
  • Spis oftere fisk enn kjøtt.
  • Spis grønnsaker til alle måltider.
  • Hold deg unna ferdigmat.
  • Sørg for at fordøyelse n holdes i gang. Nok fiber, nok drikke og fysisk aktivitet er viktig for å unngå forstoppelse.
  • Ikke bruk mat for å takle vanskelige følelser.

Kilde: Laila Hægh

Tonje Dominguez, ernæringsansvarlig i Axellus, anbefaler næringsfattige shakes som gir et inntak på cirka 800 kcal om dagen. Da ser du fort effekt.

- Vi anbefaler ikke at en slik kur tas i mer enn tre uker, sier Dominguez.

Du kan erstatte alle måltidene med shakes, eller du kan erstatte enkelte måltider som frokost og lunsj.

- Det viktige når du skal slanke deg er at du får ned det totale kaloriinntaket, og at du i tillegg er fysisk aktiv, sier hun.

- De første dagene kjenner man naturlig nok sult, men sultfølelsen avtar noe etter hvert som dagene går. På grunn av det reduserte kaloriinntaket, kan noen få hodepine. Denne dietten kan brukes av friske, voksne mennesker og skal ikke brukes av barn og ungdom, gravide eller ammende, sier Dominguez.

Skal du få en flat mage på kort tid, bør du også legge inn styrketrening, poengterer hun.

Fysisk aktivitet er viktig for å øke forbrenningen. Det trenger ikke bety harde økter i treningsstudio.

- Turgåing, sykling, svømming eller annen aktivitet vil også holde forbrenningen oppe. Det viktigste er at du holder deg aktiv.

Aktivitet øker forbrenningen

Kombinerer du kostholdsomlegging med fysisk aktivitet, vil du merke forskjell på magemålet etter bare to til tre uker, lover Vektkonsulentenes trimekspert, fysioterapeut Jill Jahrmann.

Etter overgangsalderen opplever mange at fettreservene legger seg rundt magen. Og for de aller fleste krever det litt innsats å få det bort. Det gode er at når vi trener, vil kroppen velge å tære på magefettet som noe av det første.

- Mange spør etter den ultimate mageøvelsen som fjerner magefettet. Dessverre, den finnes ikke. Men det finnes minst 20 gode mageøvelser. Hvis du trener tre til fire ganger i uken, og tar forskjellige mageøvelser hver gang, vil du se effekt, sier Jill Jahrmann.

KNEKKEBRØDKUREN

Frokost

  • 1-2 grove knekkebrød med valgfritt pålegg fra påleggsoversikten (se under)
  • 1 glass skummet melk (søt eller sur)
  • Vann og grønnsaker
  • Eventuelt kaffe/te uten melk/sukker

Lunsj

  • 2 grove knekkebrød med valgfritt pålegg fra påleggsoversikten
  • 1 glass skummet melk (søt eller sur)
  • Vann og grønnsaker
  • Ev. kaffe/te uten melk/sukker

Middag

  • 150 gram kokt torsk, sei eller annen mager fisk, eller 70 gram kokt laks, makrell eller annen fet fisk, eller 1 kyllingbryst, bakt i ovn eller stekt i teflonpanne uten stekefett, eller 100 gram magert rent kjøtt tilberedt uten stekefett
  • 1 liten potet eller 2 ss kokt ris eller 2 ss pasta
  • Vann og grønnsaker i fri mengde

Kveldsmat

  • 2 grove knekkebrød med valgfritt pålegg fra påleggsoversikten
  • 1 glass skummet melk (søt eller sur)
  • Vann og grønnsaker
  • Ev. kaffe/te uten melk/sukker

I tillegg

  • 1,5 l væske i form av vann, mineralvann som Farris eller Bonaqua, sukkerfri saft (f.eks. FUN light), kaffe eller te uten sukker eller buljong. Maks ½ liter sukkerfri brus pr. dag (f. eks Pepsi Max, Cola Cero eller Tab ekstra)
  • 1 multivitamintablett, for eksempel Vitamineral eller Kostpluss
  • 1 ts soyamargarin eller Vita, brukt på knekkebrødene og/eller til steking

Påleggsoversikt:

  • På ett av knekkebrødene pr. dag: 1 ss av makrell i tomat, røkelaks, peppermakrell, sardiner, sild eller tunfisk.
  • På ett av knekkebrødene pr. dag: Cottage cheese m/grønnsaker (paprika, tomat, agurk, reddik etc.) eller magerost med 3 % fett.
  • På de fire andre knekkebrødene kan du velge mellom: kokt skinke, pastramiskinke, kalkunpålegg, mager leverpostei (9% fett), servelat med 3 % fett, bankekjøtt, reker, crabsticks, fiskepudding, fiskekaker, egg i skiver og/eller grønnsakpålegg.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning