Dette er den sunneste veimaten
- Vi mener vi fortjener prisen!

(SIDE2): Administrerende direktør i Peppes Pizza, Sverre Høven, tok i mot prisen for «beste ferdigmåltid» på vegne av pizzakjeden og deres konsept Greenlight, som er en serie sunnere pizzavarianter.
- Vi har ryddet i råvarene og har tilsammen presentert 30 nye retter i år. Vi syns virkelig vi fortjener denne prisen, smilte han.

- Motivert for grønnere meny
Side2 har allerede testet to Greenlight-produktene og her kan du lese vår dom: Peppes Pizza mener disse pizzaene gir deg bedre helse
Torsdag kunngjorde Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) vinnerne av NM i veimat 2014 på Mathallen i Oslo.
- Formålet for konkurransen er at bransjen skal bli motivert til å sette mer frukt og grønt på hele menyen, sier direktør i OFG, Guttorm Rebnes til Side2.
Han har sammen med blant andre ernæringsfysiolog Camilla Andersen, sittet i juryen for konkurransen, som er åpen for alle som lager og serverer mat til folk i farta.

Kvalitetssjef Vibeke Bryhn-Hansen i Unoe Restaurants har vært med å utvikle Peppes Pizza sine Greenlight-produkter og hun mener de har fått til gode og sunne produkter uten at det har gått på bekostning av smaken.
- Smaken i fokus
- Vi har hatt smaken i fokus hele veien, men vi hadde stor tro på at vi skulle klare å lage sunne produkter som også var gode og vi ville gjøre det attraktivt å velge sunnere, forklarer hun.
Rettene, som består av høyst 600 kcal og en andel grønnsaker som i ett tilfelle tilsvarer 3 av 5 om dagen. De halverer også kaloriinholdet i et måltid ved å tilby halv pizza sammen med salat, noe som er meget positivt ifølge juryen.
- Vil revolusjonere pizzabransjen
Administrerende direktør i Peppes Pizza, Sverre Høven, mener dette er produkter markedet vil ha og at de også er på god vei med å gjøre pizzaene enda sunnere..
- Vi vil redusere saltinnholdet i våre pizzaer og stadig ha fokus på sunnhet videre. Vi vil revolusjonere pizzabransjen i Norge, sier han til Side2.

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) kåret også en vinner i kategorien «beste tilbehør» og her stakk Orkla Foods av med seieren for seksjonen «On the lighter side of life» innenfor deres nye konsept «Pimp your burgers-healthy burgers».
Denne informasjonsbrosjyren gis til blant andre de som selger stabburet-produkter slik at for eksempel kiosker og veikroer kan få ideer til hvordan de kan tilby sunne varianter av en burger.
Juryen la vekt på at det tas utgangspunkt i et produkt mange allerede spiser, og at dette forbedres ved å tilføre frukt og grønnsaker.
Ernæringsfysiolog og jurymedlem Camilla Andersen mener det er viktig å møte folk der de er.
- Folk vil fortsette å spise pølser, hamburgere og pizza så det er viktig at det var to aktører som når ut bredt og til folk flest, som vant prisen, sier hun til Side2.
- Det var katastrofe
Også artist og underholdningsinnslaget på pressekonferansen, Jørn Hoel har selv stort fokus på sunn mat i hverdagen.

- Jeg har tro på at kostholdet hjelper for mye, og merker selv at når jeg jobber mye så går det lettere hvis jeg spiser sunne måltider.
Hoel er kjent for å være over gjennomsnittet opptatt av sunn kvalitetsmat og minnes med grøss og gru veimaten på 70-tallet da det kun var pølser å oppdrive.
- Det var katastrofe! Men heldigvis har dette forandret seg nå, men veikroene har fortsatt en lang vei å gå når de har gått bort fra husmannskosten mange steder og velger burger og pommes frites istedenfor.
Han husker godt at turnéruta ble planlagt med gode måtider underveis i mente.
- Jeg husker at vi planla stoppene da vi turnerte, i forhold til hvor vi kunne spise et anstendig måltid, sier han til Side2.