1. juni starter lakseseongen

Laksefiske for ferskinger

Den første villaksen glemmer man aldri. Bli med en guide og tre jenter på laksefiske i Sanddøla – på jakt etter sin første villaks!

Pluss ikon
<b>FISKEGLEDE:</b> Anne Karen viser stolt fram sin aller første villaks på 7.9 kg – tatt under harlingfiske i Sanddøla.
FISKEGLEDE: Anne Karen viser stolt fram sin aller første villaks på 7.9 kg – tatt under harlingfiske i Sanddøla. Foto: Christer Holstad Rognerud

Fiskeskole (+): Her kan du lese flere av våre fiskeguider

Sommeren for 26 år siden fikk jeg min aller første villaks. Jeg var 14 år og jobbet som avløser på en gård i Snåsa. Leif, som var kårkall på gården, var en ivrig laksefisker.

En morgen, etter at jeg var ferdig med fjøsstellet, kom han og spurte meg om jeg ville bli med han på laksefiske i Namsen. Jeg ble overlykkelig over å bli invitert og svarte ja før han rakk å blunke.

<b>LAKS PÅ KROKEN:</b> Anne Karen gjør seg klar for å lande sin første villaks.
LAKS PÅ KROKEN: Anne Karen gjør seg klar for å lande sin første villaks. Foto: Christer Holstad Rognerud

Snåsamannen sin fiskestang

Jeg hadde aldri fisket laks, men hadde fisket utallige timer etter ørret i elver, skogs- og fjellvann siden jeg var 7 år gammel. Heldigvis hadde jeg arvet ei sølvgrå og godt brukt Daiwa-snelle fra farfaren min, men fiskestang til laksefiske hadde jeg ikke. Jeg visste at faren til bestekompisen min, Joralf Gjerstad, bedre kjent som Snåsamannen, hadde ei fiskestang han brukte på laksefiske.

På ettermiddagen syklet jeg dit for å spørre om det var mulig å få låne den.

LES OGSÅ: (+) 21 supre fiskeplasser mellom Trondheim og Oslo

Da jeg kom inn sa Joralf at sønnen ikke var hjemme. Jeg sa at jeg skulle på laksefiske. Før jeg rakk å spørre, sa Joralf: – Skal du låne fiskestanga mi kanskje. Jeg ble litt brydd, han smilte lurt og sa at jeg kunne få låne hans.

<b>WOBBLERLYKKE:</b> Christine klarte å lure sin aller første villaks på wobbler under harlingfiske i Sanddøla.
WOBBLERLYKKE: Christine klarte å lure sin aller første villaks på wobbler under harlingfiske i Sanddøla. Foto: Christer Holstad Rognerud

Min første villaks

På kvelden kom Leif endelig og hentet meg. Nede ved elva forklarte han meg hvor laksen pleide å stå og viste meg hvordan han fisket med mark, rød ulltråd og blysøkke. Jeg fulgte godt med på instruksjonene, men var utålmodig og klar for å komme i gang med fisket.

<b>HARLINGFISKE:</b> Fiske med guide er en fin måte å introduseres for laksefiske.
HARLINGFISKE: Fiske med guide er en fin måte å introduseres for laksefiske. Foto: Christer Holstad Rognerud

Jeg kastet ut markklysa med rød ulltråd ovenfor storsteinen i elva, for at marken skulle svinge inn bak steinen. Flere kast ble gjort uten at jeg lyktes.

Jeg gjorde nok et kast og fikk endelig marken dit jeg ønsket. Plutselig nappet det og jeg ga tilslaget. Etter 15 minutter med spenning, fikk Leif til slutt håvet min første villaks på 5.7 kg. Jeg husker fortsatt godt hvor stolt jeg var da jeg kom hjem og kunne vise fram fangsten. Min første villaks på glemmer jeg aldri.

LES OGSÅ: Lær å fiske med spinner

I fjor sommer var det min tur til å være guide og kjentmann for tre jenter som var nybegynnere i lakseelva.

<b>FRA ELV TIL FJØL:</b> Anne Karen sin første villaks servert med coleslawsalat og kald pils.
FRA ELV TIL FJØL: Anne Karen sin første villaks servert med coleslawsalat og kald pils. Foto: Christer Holstad Rognerud

Synkende elv

Det hadde vært flom og håpløse forhold de to siste dagene. I løpet av det siste halvdøgnet den 22. juni hadde elva falt mye. Kona mi, Anne Karen, og jeg bestemmer oss for å prøve de fire siste timene før midnatt. Anne Karen har aldri fått en villaks før, men vi håper å gjøre noe med det i løpet av kvelden.

Det var fortsatt høy vannstand og krevende forhold, men elva synker og det er bra. Jeg ror båt, Anne Karen inntar passasjersetet og tar ansvar for fiskestengene. Man må følge nøye med på stangtuppen hele tiden under slike forhold. Blir det forandringer i ristingen, betyr det gress på wobblerne.

<b>REKRUTT MED LAKS:</b> Ylva på 4 år fikk være med mamma og pappa (fotograf) å lande sin første villaks i Øverhøla.
REKRUTT MED LAKS: Ylva på 4 år fikk være med mamma og pappa (fotograf) å lande sin første villaks i Øverhøla. Foto: Christer Holstad Rognerud

De to første timene er resultatløse. Når vi fisker ved brekket på valdet, hogger det plutselig på den ene fiskestanga, men vi mister laksen etter 5 sekunder. Det er surt, men en del av fisket.

<b>LAKSEGUIDE:</b> Christer Rognerud og familien har tatt et helt år fri for å leve "villmarkslivet".
LAKSEGUIDE: Christer Rognerud og familien har tatt et helt år fri for å leve "villmarkslivet". Foto: Christer Holstad Rognerud
<b>GLA'LAKS:</b> Så glad blir man når man fanger sin første villaks
GLA'LAKS: Så glad blir man når man fanger sin første villaks Foto: Christer Holstad Rognerud

Namsenvassdraget

Namsenvassdraget ligger nord i Trøndelag Fylke. Hovedelva, Namsen, har en middelvannføring på ca. 290 kbm/sekund ved elvas utløp i Namsenfjorden, ved byen Namsos. Den store mengden vann er hovedårsaken til at storlaksen hvert år søker seg tilbake til Namsen.

De viktigste elvene i vassdraget er Namsen, Bjøra, Sanddøla og Søråa.

Namsenvassdraget rangeres hvert år som Norges andre til fjerde beste laksevassdrag, basert på totalvekten av fanget laks. Andelen av storlaks er betydelig, og hvert år fanges det laks som veier ca. 20 kg. I 1924 ble Namsens største laks tatt. Rugen var på hele 31.5 kg.

Fisketid laks og sjøørret

Ovenfor Møllefoss til og med Bergfoss
15. juni-15.sept.

Døgnkvote laks

2 stk. avlivet laks per døgn – ingen øvre vektbegrensning. Laks under 1,5 kilo belaster ikke kvoten, men skal registreres på laksebørsen på vanlig måte.

Døgnkvote sjøørret

2 stk. avlivet sjøørret per døgn.

www.namsenvassdraget.no

Laks på kroken

Anne Karen holder den midterste stanga i hendene. På den stanga har vi wobbleren tigeren, min favoritt. Jeg ror båten så wobblerne kommer på skrå inn mot brekket ved Elvheim. Jeg retter opp båten og ror hardt motstrøms.

Med det samme wobbleren er i ferd med å forlate brekket rykker det hardt og bestemt i stanga. Anne Karen gjør mothogget. Snøret raser ut og snella hyler – hun kjører sin første villaks.

Jeg ror med full kraft for å få båten ovenfor berget. Etter noen minutter i stri strøm, kommer vi oss ovenfor berget og ut av strømmen. Anne Karen er blidspent og innbitt, og jeg er mer stresset enn normalt.

Laks på 7,9 kilo

Inge som er på land, hjelper oss i land. Etter ti minutters kamp nærmer laksen seg land og den begynner å bli samarbeidsvillig. Jeg står klar med håven og får laksen trygt i håven. Anne Karen hyler av glede og alle på land gleder seg med henne. Laksen, som er et prakteksemplar, blir veid til 7.9 kg.

Laksen blir behørig fotografert og lagt på løvseng i bagasjerommet i bilen. Når vi kommer hjem fileterer vi laksen, fiskebeina kokes det laksekraft på, filetene vakuumpakkes og fryses ned. Fersk laks blir til nattmat og nytes med en boks øl.

<b>KAMP:</b> Laksen gir seg som regel ikke uten kamp. Denne gangen gikk fiskeren seirende ut av kampen
KAMP: Laksen gir seg som regel ikke uten kamp. Denne gangen gikk fiskeren seirende ut av kampen Foto: Christer Holstad Rognerud

5 fisketips for ferskinger

1. Bruk kjentmann eller guide

Bli med en kjentmann eller guide første gangen du skal fiske laks på et nytt vald. Du får raskt tilgang til praktisk og nyttig kunnskap om hvilke kunstagn, fiskeplasser og fiskemetoder som fungerer på det aktuelle valdet.

2. Fisk på riktig vannstand

Laksefiske handler mye om å være på rett plass til rett vannstand. Det er vanligvis best laksefiske på synkende elv – gjerne rett etter en lengre nedbørsperiode. Dersom vannstanden påvirkes i betydelig grad av flo og fjære, er den best fisketida etter full flo. Ved lav vannstand og klar elv er det vanligvis best å fiske på kvelden og natta.

3. Prøv båtfiske

Harlingfiske med en erfaren guide er fin måte å introduseres for laksefiske på. Under dette fisket er det gode muligheter for å få laks – selv for en nybegynner.

4. Velg riktig farge

Fargen på elva og tidspunktet du fisker på, har stor betydning for hvilken farge du skal velge på kunstagnet. På brun elv eller om kvelden/ natta fungerer mørke farger best. På blank elv eller på dagtid er det lyse farger som gjelder.

5. Fisk med mark

Laksefiske med mark og rød ulltråd er en dødelig kombinasjon, spesielt v høy vannføring, brun elv og når det mørkner. Prøv deg i kulper, dyphøler, strømkanter og skyggepartier.

Skitt fiske!

Laksefeber

Ei god uke seinere, den 2. juli, blir jeg spurt om jeg kan guide ei ung dame fra Verdal på valdet Nedre Nerhøla i Sanddøla. Christine har aldri fått laks og det gjør meg ekstra motivert for jobben. Ikke noe er mer artig og givende enn å guide nybegynnere i laksefiske.

Vannstanden begynner å bli i laveste laget, men det er fortsatt nok vann til å få lurt en laks på kroken. Jeg gir Christine et lynkurs i hvor mange meter de ulike wobblerne skal være bak båten, og hva hun skal gjøre hvis laksen hogger.

Det er bra med laks i elva og den er ofte oppe og vaker. Christine sitter tålmodig og konsentrert i båten – klar for sin første laks. Vi prøver oss både på brekket i øvre og nedre del av valdet, men det ingenting å kjenne. Vi tar lunsjpause og lar elva hvile en stund.

Ekte fiskeglede

Med ny giv ror vi ut igjen. Nå prøver vi å fiske litt nærmere land. Etter ti minutter får Christine endelig på en fin laks. Jeg sveiver inn de to andre stengene mens hun kjører fisken.

Hun gjør alt riktig og jeg ror oss inn til land. Jeg finner fram håven og står klar ved elvekanten. Laksen er straks innenfor rekkevidde. Jeg blir litt overivrig og trår litt feil i det jeg skal håve laksen. I siste liten får jeg fotene under meg og avverger et bad i elva, og får jomfrulaksen trygt på land.

LES OGSÅ: Test av lett og godt sommertelt - Helsport Reinsfjell Superligt 3

Det er herlig å være guide og fotograf under slike magiske øyeblikk. Her gjelder det å være rask, slik at man får foreviget og formidlet gleden det er å få sin første villaks for en fersking.

Perfekt avslutning

Laksesesongen avsluttes på best tenkelige måte i Øverhøla på seinsommeren når dattera mi, Ylva, er med mamma og pappa og får sin første laks.

Det er fort gjort å bli hekta på laksefiske, spesielt hvis man er heldig og får laks på sitt første forsøk. Jeg tror nok Anne Karen, Ylva og Christine blir å finne i lakseelva i år også.

Den første villaksen glemmer man aldri ...

Christer Holstad Rognerud og kona Anne Karen har sammen med barna Ylva og Isak tatt et år fri for å leve ut "villmarksdrømmen". Du kan følge familien på deres blogg.

Denne saken ble første gang publisert 29/05 2019, og sist oppdatert 28/06 2021.