Møtet med SFO var et sjokk. Er det slik det skal være?
Foreldrepar synes overgangen fra barnehage til SFO ble veldig stor og føler barnet ikke får tett nok oppfølging. Se hva barnehagepedagog Ragnhild Finstad Eikås svarer.

Spørsmål:
Vi er to foreldre med skolestarter for første gang. Vi har et barn som er litt «sensitivt», og som trenger litt ekstra omsorg og oppfølging fra voksne.
Møtet med SFO har derfor blitt et lite sjokk. Det er mulig at vi er for godt vant fra barnehagen, men på SFO er vårt inntrykk at barnet overlates veldig til seg selv.
Det er dessuten mange unge og ufaglærte der, og mye bruk av vikarer, noe som vi mener skaper større usikkerhet hos vårt barn. Når vi henter og leverer, blir ikke barnet skikkelig møtt av de ansatte, og vi får for eksempel ikke vite hvordan dagen til barnet har vært.
Det virker som at barna er litt «fritt vilt» og at det ikke er noe særlig pedagogisk opplegg. Er det virkelig slik det skal være? Vi trodde at det skulle være en litt mykere overgang for barnehagebarn til skolen.

Hilsen foreldrepar
Les også: Det avdelingslederen sa på foreldremøtet, fikk meg til å spisse ørene
Svar:
Tusen takk for spørsmål! Dette er ingen ukjent problemstilling.
Rammeplanen for SFO kom ut for fire år siden og lovfester at SFO er barnas skolefritid hvor de først og fremst skal leke. Barnas behov, interesser og medvirkning skal være i fokus samtidig som de skal oppleve mestring og at de er av betydning for fellesskapet.
Man blir til i samhandling med andre, og læringen skjer også gjennom leken og aktivitetene som tilbys. Overgangen fra barnehage til skolefritidsordning (SFO)/ skole er stor- tilsynelatende vel så stor for foreldre som barn.
SFO har færre ansatte per barn enn hva barnehagen har og derav ikke like tett oppfølging. Ressursbruk og disponible midler varierer fra kommune til kommune, og da blir det også variabler innad personalgrupper som eksempelvis alder på personal (ansiennitet og lønn går hånd i hånd), vikarer og kompetanse.
SFOs personale har ofte ikke like stor mulighet som barnehagens personale til å informere foreldrene til det enkelte barn om dagen som har vært. Det er angivelig dette som er den største overgangen.
Barna leker mer fritt og står også friere til å utforske ulike aktiviteter som SFO legger til rette for. Og på samme måte som de ansatte ikke har tid og mulighet til å oppdatere foreldrene daglig om deres barn, har de heller ikke mulighet til å være til stede i alle aktiviteter som foregår.
Informasjon kan generelt gis i både planer og evalueringer/ oppsummeringer, noe som varierer fra sted til sted.
Jeg anbefaler dere å kontakte lederen for SFO og forespørre om vedkommende kan ha en samtale med dere. Da kan dere sammen komme frem til en løsning for datteren deres, som kan gjøre oppstarten og hverdagen smidigere for henne.
Ønsker dere lykke til med både samarbeid og førsteklassing.
Hilsen barnehagepedagog Ragnhild Finstad Eikås
Eksperthjelp: Les flere spørsmål og svar her
Mer fra Klikk+: Se vår samleside her