Moderne arkitektur

Dette er fjellklatrerens gave til samfunnet

Han har bygget flere museer. Dette er kronen på verket. Bokstavelig talt.

PÅ KANTEN: Den avdøde arkitekten Zaha Hadid er verdenskjent for sine utrolige bygninger. Dette museet, tilegnet fjellklatringens pionerer, er like særegen i sin konstruksjon som beliggenheten er spektakulær.
PÅ KANTEN: Den avdøde arkitekten Zaha Hadid er verdenskjent for sine utrolige bygninger. Dette museet, tilegnet fjellklatringens pionerer, er like særegen i sin konstruksjon som beliggenheten er spektakulær. Foto: FOTO: Inexhibit
Sist oppdatert

Et museums hovedhensikt er å vise frem gjenstander, men ofte er museet i seg selv en attraksjon. Det står frem med en arkitektur som øver en sterk tiltrekningskraft på publikum.

Ofte finner man igjen den samme arkitektoniske kraften i andre kulturbygg, og i Norge har vi flere utsiktspunkt hvor arkitektur er det sentrale elementet.

SPEKTAKULÆRT: Messner Mountain Museum ligger på en fjelltopp, drøye 2000 meter over havet.
SPEKTAKULÆRT: Messner Mountain Museum ligger på en fjelltopp, drøye 2000 meter over havet. Foto: FOTO: Werner Huthmacher
VIDSYN: Reinhold Messner er en av verdens mest meritterte klatrere. Han har anlagt seks museer, alle viet klatresporten. Dette ligger i Corones i den italienske delen av Alpene.
VIDSYN: Reinhold Messner er en av verdens mest meritterte klatrere. Han har anlagt seks museer, alle viet klatresporten. Dette ligger i Corones i den italienske delen av Alpene. Foto: FOTO: Hufton+Crow

I syd-Tyrol er det reist et bygg som både er et museum og et utsiktspunkt. Den som fikk reist bygget er den tidligere, italienske fjellklatreren Reinhold Messner, den første til å nå toppen av Mount Everest uten oksygen, og helt alene. Den som har tegnet bygget er den ikoniske arkitekten Zaha Hadid, som døde tidligere i år, men som rakk å få et verdensnavn som en særegen og kompromissløs arkitekt. Hun er blant annet mottaker av Pritzker-prisen, som anses som arkitekturens nobelspris, og som vår egen Sverre Fehn mottok i 1997.

Arkitekturen som historieforteller

Reinhold Messner har en livslang kjærlighet til fjellet og dets utfordringer. Allerede som 20-åring var han regnet som en av Europas beste klatrere, og i en alder av 36 år, i 1980, besteg han som den første Mount Everest alene og uten medbragt oksygen. Da hadde han 10 år tidligere måttet amputere seks tær og tre fingre i en fatal bestigning i Himalaya hvor han mistet sin bror.

HIMMELRETNINGENE: Messner stilte blant annet krav om at publikum skulle skue omgivelsene i fra tre forskjellige steder, og mot tre angitte punkter i horisonten.
HIMMELRETNINGENE: Messner stilte blant annet krav om at publikum skulle skue omgivelsene i fra tre forskjellige steder, og mot tre angitte punkter i horisonten. Foto: FOTO: inexhibit.com
STORE VINDUER: Det er bevisst lagt inn store vinduer, slik at lyset kommer lengst mulig inn i museet, og på den måten trekker de besøkende ut til vinduene og utsiktsplattformen.
STORE VINDUER: Det er bevisst lagt inn store vinduer, slik at lyset kommer lengst mulig inn i museet, og på den måten trekker de besøkende ut til vinduene og utsiktsplattformen. Foto: FOTO: Werner Huthmacher

- Jeg har ikke et ønske om å dramatisere, men fortelle historien om min verden, og om menneskene som har bidratt, har han uttalt.

Historiene blir fortalt i et bygg som er på 1000 kvadratmeter, men hvor arkitekten har ønsket å redusere det økologiske fotavtrykket mest mulig, og derfor lagt konstruksjonen i nivåer.

Seks museer

MMM Corones, som museet heter (MMM står for Messner Mountain Museum), ligger på Kronplatz, på kanten av Syd-Tyrol og truer med å skli ned i dalen som ligger under.

MONUMENTALT: Glass og betong preger materialbruken i museet, og med de tunge og lange linjene får interiøret et monumentalt preg som støtter opp omkring fjellets formasjoner.
MONUMENTALT: Glass og betong preger materialbruken i museet, og med de tunge og lange linjene får interiøret et monumentalt preg som støtter opp omkring fjellets formasjoner. Foto: FOTO: Werner Huthmacher
INN I FJELLET: Museet er på 1000 kvadratmeter, men for å redusere fotavtrykket mest mulig, er mye av museet lagt under jorden i nivåer.
INN I FJELLET: Museet er på 1000 kvadratmeter, men for å redusere fotavtrykket mest mulig, er mye av museet lagt under jorden i nivåer. Foto: FOTO: Hufton+Crow

Det er det sjette og avsluttende prosjektet i Messners samling av museer han har fått reist i de italienske alper. Han beskriver hele prosjektet som sin 15. 8000 meter-bestigning, med referanse til hans bestigning av alle de 14 åttetusenmeters-toppene i verden.

Tankenes arkitektur

Corones er det latinske navnet for krone, som det også heter på tysk. Med plasseringen på Kronplatz, som er et kjent alpinsted i området, er prosjektet ifølge Messner selve kronen på hans museumsverk.

- Det er et sted for stillhet hvor mennesker kan senke pulsen, ta innover seg inntrykkene og begi seg ut på en mental flukt bortenfor alle toppene, beskriver han.

Zaha Hadid

  • Født i Bagdad i 1950. Studerte først matematikk før hun begynte å jobbe med arkitektur.
  • Ble ansett for å være den største, kvinnelige arkitekten i verden.
  • Hennes særegne stil var preget av blant annet stor bruk av runde og organiske former, og mange av hennes bygg ligner svært lite annet som er bygget.
  • Noen av hennes mest kjente bygg har vært London Aquatics Centre til OL i 2012 og Guangzhou Opera House.
  • Hun har mottatt flere priser for sin arkitektur, blant annet var hun den første kvinnen til å motta arkitekturens nobelpris, Pritzker-prisen.

Zaha Hadid Architects beskriver at noe av ideen med konstruksjonen er at besøkende skal kunne gå inn i fjellet, for så å komme ut på den andre siden, på terrassen som henger utover dalen under og med en spektakulær utsikt.

ROMSTASJON: De store vindusflatene og den futuristiske formen, får hele museet til å ligne på en romstasjon. Kragene rundt vinduene er ment å skulle beskytte mot sten- og issprang.
ROMSTASJON: De store vindusflatene og den futuristiske formen, får hele museet til å ligne på en romstasjon. Kragene rundt vinduene er ment å skulle beskytte mot sten- og issprang. Foto: FOTO: Hufton+Crow
KONTAKT MED FJELLET: De store vindusflatene gir de besøkende en direkte kontakt og referanse med fjellene omkring.
KONTAKT MED FJELLET: De store vindusflatene gir de besøkende en direkte kontakt og referanse med fjellene omkring. Foto: FOTO: Hufton+Crow

Klatring og arkitektur

Som det meste annet Zaha Hadid har tegnet, skiller også Messners museum seg fra de fleste andre bygninger. Det kroner bokstavelig talt på toppen av en fjellside, med fire seksjoner som vender i forskjellige retninger, nærmest som vindrosene i et kompass. Tre av elementene beveger seg ut mot dalen, mens det siste, inngangspartiet, vender bakover.

Zaha Hadid Architects forklarer at dette er basert på Messners tydelige instruksjon om hvilke retninger de tre utsiktselementene skulle peke.

Hele konstruksjonen er i betong og delvis gravd ned i bakken. Alle de fire elementene har fått kraver for å beskytte dem mot is og stein som kan falle fra de omkringliggende fjellene.

UTEN OKSYGEN: Reinhold Messner var den første til å bestige Mount Everest uten medbragt oksygen, og museet hans er egnet til å ta pusten fra de fleste.
UTEN OKSYGEN: Reinhold Messner var den første til å bestige Mount Everest uten medbragt oksygen, og museet hans er egnet til å ta pusten fra de fleste. Foto: FOTO: Hufton+Crow

Denne saken ble første gang publisert 12/05 2016, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også