Det finnes arkitektur som stiller seg helt uforstående til omgivelsene og bare reiser seg opp som en søyle.

Så finnes arkitekturen som forsøker å ta opp i seg alle elementene som finnes i omgivelsene og speile disse både i form og romlighet.

Dette huset på en avsidesliggende, kanadisk øy mot Stillehavet valgte den siste tilnærmingen, men samtidig vil det kunne tolkes som et fremmedelement mot den mørke og bastante skogen.

- Tula House reflekterer uregelmessighetene i omgivelsene; de taggete klippene, strandens form og skogens tyngde. Alt dette former husets geometriske og romlige uttrykk, forklarer arkitekt Patricia Patkau til Klikk.no.

Hun har tegnet huset sammen med sine kolleger i Patkau Architects.

Huset har vunnet priser i to arkitekturkonkurranser.

NESTEN USYNLIG: Det er ikke mye som røper at her ligger det en bolig med grunnflate på 420 m2. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

LUNSJ I DET FRI: Intet ille sted å nyte sin frokost eller lunsj. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

Mangfoldig utsikt

Huset ligger drøye ti meter over havoverflaten, på en klippe man strengt tatt ikke ville vurdert egnet seg for et hus.

Men det finnes alltid mennesker som gjør andre valg, som bryter ut av det konforme. Og de blir belønnet.

I denne sammenhengen blant annet med en mangfoldig utsikt.

- Topografien i området er svært uregelmessig og vidsynet deretter. Mot øst strekker utsynet seg over åpent vann og mot øyene i Georgia-stredet og videre mot fjellene i Britisk Columbia. Mot syd ligger et lite tidevannsbasseng, beskriver Patkau.

ARBEIDSRO: En slik arbeidsplass bør gi den ro man trenger. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

ÅPENBARINGEN: Huset ligger ved Canada's stillehavskyst og i det fjerne kan man se fjellene i British Columbia. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

KIKKEHULL: I gulvet som går ut over klippen er det lagt inn glassfelter som henter opp svaberget og sjøen under. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

Som et barns spill med pinner

Som et utkikksplatå springer huset ut av en klippe som er dekket av mose og kledd med gran- og lønnetrær.

Og med sine mørke overflater og vegetasjonsdekkede tak, skal man ikke langt unna før huset forsvinner inn i omgivelsene. Bare sollyset som speiler seg i vinduene, kan avsløre at det ligger et hus der.

I sjøen nedenfor huset flyter det en stadig strøm av drivved forbi, trukket inn og ut av tidevannet.

- Det hele minner om barnas pinnespill, hvor man skal plukke opp pinner som ligger hulter i bulter, forteller Patkau.

Og like uryddig er også huset om man inntar fugleperspektivet. Dets asymmetriske form, med utstikkere både hit og dit, får det til å ligne et multiverktøy.

STILRENT: Boligen har en meget ren linjeføring og det gjenspeiler seg også i valget av møbler. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

KJØKKENET: Også kjøkkenet med spisegruppe er holdt i den samme renskårede stilen som resten av interiøret. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

SOVEROMMET: På soverommet slipper lyset inn både gjennom det lavtsittende vinduet og slissen i taket. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

Skarpt formutrykk

I slike røffe omgivelser har arkitekten forsøkt å dyrke frem en opplevelse av beskyttelse og tilflukt.

En lav stenmur omkranser derfor inngangspartiet som er dekket av grus, mens en tilsynelatende usymmetrisk plassering av betongvegger kledd med plater leder inn i boligen.

Og der inne ligger det blant annet et atrium med to vannflater som fanger opp grunnvannet som renner gjennom eiendommen.

Rundt vannspeilene reiser veggene seg, i glass og koksgrå plater. Det forsterker dette inntrykket av utilnærmelighet.

Linjeføringen og formuttrykket er i det hele så skarpt at man kan skjære seg på det.

KONFERANSEROM?: Nesten som et konferanserom ligger spisestuen der med sitt utsyn over sjøen. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

GLASS OG BETONG: I bygningsmaterialene er det en utstrakt bruk av glass og betong, noe som er med på å forsterke arkitekturens estetiske eleganse. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

Åpninger mot omgivelsene

Innendørs er det en utstrakt bruk av metallpaneler og -plater som skaper asymmetriske og avvikende åpninger mot omgivelsene.

Så fra kjøkkenkroken kan vi skue mot det lille tidevannsbassenget, fra soverommet kan vi hvile øynene på en hylle av mose, mens vi fra en sittegruppe kan ta inn tidløsheten fra de omkringstående lønnetrærne.

Og i gulvet som strekker seg ut over klippeavgrunnen er det lagt inn glassfelt som gir utsyn ned mot bakken.

UTSTIKKERE: Boligens form har en tydelig asymmetriske karakter med flere utstikkere, som her fra kjøkken- og spisedelen. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

GRUNNVANNBASSENG: Grunnvannet har fått lov til å renne fritt gjennom tomten, og blir blant annet samlet opp i dette vannspeilet som ligger midt inne i bygningen. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

TYDELIG AVGRENSNING: Huset er tydelig avgrenset mot den omkringliggende skogen, blant annet med en lav tørrmur som løper rundt deler av boligen. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

Panorama

Husets beliggenhet, nærmest hengende over en klippekant, og vidsynet som brer seg ut foran huset utelukker alt annet enn et stort panoramavindu i fronten. 

- Mens en uavbrutt hvelving av glass tar inn de fjerne og mektige fjellene på den andre siden av sjøen, gir glassåpningene i gulvet en mulighet til nærhet med svabergene og stranden under, fremmaler Patkau.

TETT PÅ: Naturen er sluppet helt inn på huset, og trærne har fått stå der de ikke har vært til hinder for konstruksjonen. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

FORANKRET: Huset strekker seg ut over klippekanten og er støttet opp av stålpilarer. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

ASYMMETRI: Modellen av huset viser en bygningskropp som har alt annet enn den tradisjonelle, rektangulære bygningsformen. Og det gir arkitekturen en ekstra dimensjon. (FOTO: James Dow/Patkau architects)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!