dette må du vite om appen alle snakker om:

Slik lykkes du på Clubhouse

Hvilke kjendiser er på Clubhouse? Hvordan får man følgere og innflytelse? Hva skal til for å bli en god moderator? Og kan Kinas regjering høre alt du sier der inne?

Pluss ikon
"CLUBHOUSE-LINDA": Digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland er svært aktiv på Clubhouse.
"CLUBHOUSE-LINDA": Digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland er svært aktiv på Clubhouse. Foto: Montasje Clubhouse og Martin Andersson.
Sist oppdatert

Kan du komme i direkte snakk med superstjerner på Clubhouse, eller er alle kjendisene bare hype?

Clubhouse er en drop-in audio chat som har skubbet seg inn mellom Facebook, Instagram og Twitter på telefonskjermer over hele verden.

Som bruker kan du opprette lydbaserte samtalerom der du selv kan være moderator, velge tema og deltagere.

Du kan kaste deg inn i diskusjoner om Farmen kjendis, perfekte kvinner, rusreform, eller andre rom med titler som «Vil Clubhouse danke ut podcasting?» , «Er Clubhouse Kina sitt nye spionverktøy?» eller «Møt basehopper som hoppet fra Matterhorn».

I utallige chatrom foregår samtaler med globale superstjerner som rap-legende MC Hammer, Tesla-gründer Elon Musk, og tennisdronning Serena Williams.

Slik får du følgere på Clubhouse

Christoffer Omberg, daglig leder i Oslo Business Forum (OBF), bruker Clubhouse i jobbsammenheng til fagsamtaler innen ledelse, strategi og innovasjon.

  • Sosial nettverksapp som foreløpig kun kan brukes på iOS, og som krever invitasjon for å bli medlem.
  • Appen tilbyr et stort antall brukerstyrte samtalerom om utallige temaer. Det er kun lyd, ikke tekst eller video.
  • Clubhouse er blitt kraftig kritisert for å angivelig ikke ta personvern på alvor. Clubhouse spør alle nye medlemmer om å overlevere sin kontaktliste, selv om dette ikke er obligatorisk for å bli medlem.
  • Clubhouse lager skyggeprofiler på folk som ikke bruker Clubhouse, men som har kontakt med folk som bruker Clubhouse. (Kilde: Wikipedia).
Se mer

– Clubhouse er en slags live podcast der lytterne har mulighet til å delta i samtalen live med funksjonen som heter «rekk opp hånden», sier Omberg til klikk.no.

Omberg kaller Clubhouse en blanding av podcast og Twitter, som muliggjør interaksjon på en ny måte.

  • Lytt og lær hele tiden. Clubhouse er en gullmine for kunnskap.
  • Følg alle i rommet som snakker. Se deg rundt i rommet og sjekk folks biografier. Ved å følge folk får du tilgang til andre rom de snakker i.
  • Når du er i rom med noen som snakker, følg dem på andre plattformer også, for eksempel Twitter og Instagram. Dette fordi Clubhouse kun er et live-format. (Kilde: digitalmarketing.org)
Se mer

– Kan man sammenligne Clubhouse med en gammeldags innringer-radio, der en programleder tar i mot telefoner fra lytterne?

– Ja, det er god beskrivelse. Men det er gjerne mange flere som deltar i en samtaler Clubhouse, og man kan gjerne bidra flere ganger i samme diskusjon.

– Hva bør man gjøre hvis man ønsker mange følgere og innflytelse på Clubhouse?

– Du bør være interessant, og tilby gode samtaler innenfor de temaene du er interessert i. Dessuten bør du være aktiv, og delta i mange samtaler.

ÅPENT SAMTALEROM: På Clubhouse finnes mange ulike rom der brukere kan gå inn.
ÅPENT SAMTALEROM: På Clubhouse finnes mange ulike rom der brukere kan gå inn. Foto: Skjermbilde

– Til vår daglige samtale OBF Live henter vi personer som man normalt ikke har tilgang på, som for eksempel Norwegian-sjef Jacob Schram og Obos-sjef Daniel Siraj.

Omberg understreker at vanlige folk kan prate med kjente profiler på en måte som ikke er mulig andre steder.

– Er det realistisk at vanlige folk kan snakke med superstjerner som Mark Zuckerberg eller Paris Hilton når rommene har mange tusen gjester?

Digitaliseringsminster Linda Hofstad Helleland ble refset i DN for å bruke trend-appen Clubhouse. Kritikere mente det var politisk og etisk uskjønnsomt. Linda (man er på fornavn på Clubhouse) svarte:

"Alle slike apper skal følge europeisk regulering, inkludert GDPR. Det forutsetter jeg også at denne plattformen gjør. Hvis Clubhouse ikke forholder seg til dette, kan de ikke tilby denne appen til EØS-borgere", skrev Linda i et debattinnlegg i DN.

Se mer

– Både ja og nei. Jeg tror dessverre appen blir så populær at muligheten man har i dag kommer til å glippe fordi det kommer så mange folk inne.

Les også: Det tok helt av etter at Sinnasnekker'n dro

Havnet i samme rom som Spotify-sjefen

Omberg forteller at da han lastet ned Clubhouse i slutten av januar, oppdaget han at Spotify-gründer og tech-stjerne Daniel Ek var i en samtale med 16 personer.

Ek går for å være spesielt vanskelig å komme i kontakt med.

– Formatet var såpass nytt for meg at jeg ville bare observere, men det angrer jeg på nå. Jeg kunne rukket opp hånden og snakket med Daniel Ek.

  • Fra utsiden fremstår Clubhouse-invitasjoner som en sjelden valuta. Dette er hype og markedsføring.
  • Selv om man må ha invitasjon for å kunne bruke Clubhouse går det nemlig fort å komme seg inn gratis etter at man har lastet ned appen.
  • Clubhouse "drysser" invitasjoner over eksisterende brukere. Bare i løpet av noen få dager har man fått seks invitasjoner man kan gi videre.
  • Les personvernreglene før du samtykker.
Se mer

Til deg som er moderator og vil unngå at deltagerne tar av med lange monologer eller digresjoner, har Omberg noen gode tips:

– I fagdiskusjoner må moderering være streng når det gjelder tid og tema. I OBF Live ber jeg deltakerne om å holde svarene sine ned på maksimalt 30-60 sekunder.

– Jeg hadde et rom nylig der det dukket opp en gjest som rakk opp hånden og begynte å prate. Jeg lot det gå for å se hvordan det ble oppfattet. Han pratet i 4-5 minutter uten avbrytelser, og da sank antallet folk i rommet fra 22o til 130.

IKKE LIKE AKTIV SOM LINDA: Olje- og energiminster Tina Bru er en av flere i Ernas regjering som har laget Clubhouse-profil.
IKKE LIKE AKTIV SOM LINDA: Olje- og energiminster Tina Bru er en av flere i Ernas regjering som har laget Clubhouse-profil. Foto: Montasje regjeringen.no og Clubhouse

Omberg vedgår at kremting og fnising ikke gjør seg ikke spesielt bra i en Clubhouse-diskusjon.

– Gjestene jeg har invitert spør jeg i forkant om å mute seg selv nå de ikke prater. Jeg tror det snart blir standard at de som rekker opp hånden, og får slippe til på den måten, muter seg selv når de ikke snakker.

Som moderator har du stor makt. Du kan mute andre og flytte folk nedover på rangstigen blant publikum, hvis du opplever at noen ødelegger samtalen.

Ved starten av februar 2021 hadde Clubhouse-appen blitt lastet ned hele seks millioner ganger.

Internett-guru Jeremiah Owyang skriver på bloggen web-strategist.com at Clubhouse representerer muligheten for sosiale forbindelser og empati, uten ulempene ved video: «Tekst er ikke nok, video er for mye; sosial audio er akkurat passe».

– Hva består «Clubhouse-hypen» i?

– For det første, timing. Folk er lei av isolasjon og ønsker å være sosiale. For det andre hadde Clubhouse en ekstremt smart lanseringsstrategi, der man må være invitert for å bli medlem. Og for det tredje, en unik måte å kommunisere med hverandre på som gjør at man kan lære, lytte og komme inn i samtaler som man aldri tidligere kunne være tilstede i, sier Christoffer Omberg.

Clubhouse ser foreløpig ut til å være dominert av folk innen media, kommunikasjon og gründervirksomhet.

Omberg håper tjenesten åpnes for mange ulike grupper.

– Hvis det er bare blir et elitenettverk for journalister, politikere og næringslivsledere, vil det miste mye av verdien. Det blir spennende å se om Clubhouse klarer å ekspandere raskt nok til å nå nye grupper før Twitter og Facebook lanserer sine varianter.

KAN MAN DATE KVINNER OVER 30?: Ett av mange samtalerom på Clubhouse
KAN MAN DATE KVINNER OVER 30?: Ett av mange samtalerom på Clubhouse Foto: Skjermbilde Clubhouse

Både fjas og fagprat kan gi følgere

Christine Krieg er kommunikasjonsrådgiver og driver Krieg Kommunikasjon.

Krieg har vært med på å starte Clubhouse-samtalen Musikk og markedsføring, som har ukentlige møter for alle som vil delta, selv om det primært er rettet mot musikkbransjen. På to uker har hun fått 1.200 følgere.

– Jeg har ikke gått inn for å få meg mange følgere. Det er nok bare et resultat av at jeg har vært aktiv i mange ulike rom. Jeg har ikke gjort så mye utover å snakke med folk.

– Hva er mest og minst interessant på Clubhouse?

– Det er gøy med en plattform der man får tilgang til så mange ulike folk og bransjer. Det finnes rom for både fjas og fag.

– Jeg synes det er morsomt at det er kun lyd og ikke bilde. Man kan ha Clubhouse på øret mens man jobber, eller man kan bare henge.

– Det verste er de som ser på dette som en plattform for å selge. Det hender at folk med dårlige sosiale antenner kupper samtalen ved å bare snakke om seg selv og hva de kan tilby. Det er ikke en god måte å bruke plattformen på.

– Utgjør kjendiser et stort trekkplaster?

– Ja, noen trekkes mot det. Da Elon Musk opprettet sitt eget rom ble det mye oppmerksomhet rundt det. Men jeg bryr meg så ikke mye om kjendisfaktoren. Jeg synes det er gøy å prate med vanlige folk.

– Ida Fladen, Mads Hansen og Davy Wathne er blant kjendisene har hatt stunts, så det kommer nok mere kjendiseri.

Krieg trekker frem at Skal vi danse-dommer Tore Petterson har opprettet rom for samtaler om psykisk helse.

– Petterson trekker folk på grunn av kjendisstatus, men det har også vært rom med mye substans og fine samtaler. Det er fint å kunne snakke om hvordan man egentlig har det i en tid mange opplever som veldig vanskelig.

TORE OG ASTRID S: To av mange norske kjendiser du kan treffe på Clubhouse.
TORE OG ASTRID S: To av mange norske kjendiser du kan treffe på Clubhouse. Foto: Skjermbilder Clubhouse

– Utrolig kult, men det er en stor hake

Jøran Gamman i digital-kompetanse.no skriver i en VG-kronikk at han nærmest i euforisk forventning kjøpte seg en Clubhouse-invitasjon for 20 euro på Ebay.

Nå kaller han seg «hektet», og venter med sitrende spenning på at appen skal frembringe et bedre demokrati og en medierevolusjon.

«Snart kan den lille appen snu opp ned på hele verden. Snart kan vi som forbrukere og mennesker få direkte tilgang til kildene, uten filter ( . . .)» jublet Gamman i VG.

Kommunikasjonsrådgiver og blogger Hans Petter Nygård-Hansen beskriver Clubhouse som «en utrolig kul tjeneste, som han har stor tro på som tjeneste», men er samtidig sterkt kritisk til Clubhouse sin rolle innen personvern:

– Jeg synes det er spesielt merkelig at noen kan utvikle en ny tjeneste i dag med globale ambisjoner, uten å integrere nødvendige EU-regler. Der har Clubhouse bommet fundamentalt.

– Hva må Clubhouse gjøre for å oppnå verdensherredømme?

– Jeg håper virkelig ikke Clubhouse, eller andre «oppnår verdensherredømme».

– Realiteten er allerede at at altfor få har fått altfor mye makt allerede. Tanken om det desentraliserte internett har resultert i det motsatte, hvor nesten all makt er sentralisert ned til noen ytterst få: Amazon, Alphabet, Apple, Microsoft og Facebook - i tillegg til at enkelte kinesiske selskaper som Ant Group og Tencent vokser i rekordfart, skriver Nygård-Hansen i en sms til klikk.no.

Han mener videre at persvonvernaspektet er ekstremt viktig.

– Det handler om hvordan selskaper skal gjøre oss såpass avhengige at vi kan selges til den høystbydende og på den andre siden om EU som ønsker å verne om vårt privatliv, samtidig som det ikke legger for store hindringer til at Europeiske selskaper også kan lykkes globalt med sine teknologi-innovasjoner, skriver Nygård Hansen.

Clubhouse har ikke besvart en henvendelse fra klikk.no om å kommentere.

Les også: (+) Single Bjørg flyttet fra Oslo til berghylle

Farmen-kjendiser og A-ha på Clubhouse

En side ved personverndebatten er at Agora, et selskap som har levert audio infrastruktur til Clubhouse, er basert både i USA og Kina, og dermed er underlagt kinesiske cybersikkhertslover.

Clubhouse er forbudt i Kina fordi kinesiske myndigheter mener at "politiske diskusjoner på Clubhouse er ensidige", skriver Stanford Internet Observatory.

Uansett er det en haug med kjendiser og toppolitikere som ikke har latt seg skremme. De første i Ernas regjering til å hive seg på Clubhouse er digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) og olje og energiminister Tina Bru (V). Stortingsrepresentant Tine Skei Grande (V) er svært aktiv.

STAYSMAN:: Stian Thorbjørnsen er en av mange norske kjendiser som har kastet seg over Clubhouse
STAYSMAN:: Stian Thorbjørnsen er en av mange norske kjendiser som har kastet seg over Clubhouse Foto: TV2

Det er uvisst om disse har gitt fra seg kontaktlistene sine for å bli medlem i Clubhouse. Hans Petter Nygård-Hansen tar opp denne kontaktliste-problematikken i en Youtube-video kalt Clubhouse-ministeren.

Blant de tidligste norske brukerne av Clubhouse finner vi Erlend Elias, Stian Staysman Thorbjørnsen, Jenny Skavlan, Petter Stordalen, Gunhild Stordalen, Sophie Elise, Mikkel Niva, Selda Ekiz, Tomine Harket, Magne Furuholmen, Jan Aage Fjørtoft, Kristin Skogen Lund, Olav Sandnes, Astrid S., Märtha Louise, Shaman Durek Verrett og hans søster (?) Angela Verrett.

Men hverken Farmen-kjendis Öde Nerdrum, eller hans far Odd, har så langt skaffet seg Clubhouse-profil. Dette på tross av at Ödes «Farmen-flamme» Anniken Jørgensen kom seg på Clubhouse allerede 21. januar.

Noen av de internasjonale superstjernene på Clubhouse er pensjonert basketballstjerne Shaq Oneal, Apple-evangelist Guy Kawasaki, rap-artist Drake, komiker Chris Rock, og skuespiller Jared Leto.

Les også: (+) Arild bor alene i spøkelsesbygd

Cloubhouse-invitasjon til 700 kroner på Finn.no

Siden man må ha invitasjon for å komme inn på Clubhouse, og man tildeles invitasjoner som Clubhouse-bruker, har mange sett muligheten til raske penger. På Ebay kan ligger det ute annonser der Clubshouse-invitasjoner tilbys for over 1000 kroner stykket.

BLE LAGT UT PÅ FINN: Clubhouse-invitasjoner er ikke tillatt å selge på Finn.no.
BLE LAGT UT PÅ FINN: Clubhouse-invitasjoner er ikke tillatt å selge på Finn.no. Foto: Skjermbilde Finn.no

En del invitasjoner har dukket opp på Finn.no med stykkpris kroner på 250 kroner. Men kommunikasjonsrådgiver i Finn, Linda Glåmlien, opplyser at denne typen salg ikke tillates fordi det strider mot deres retningslinjer:

Rabattkort, bonuskort, invitasjoner eller klubbmedlemskap, er ikke tillatt å selge på Finn.

– Den første annonsen vi så for dette kom i begynnelsen av januar. Det har aldri vært tillatt slik du kan se av våre regler for annonsering. Fordi ikke alle annonser kontrolleres manuelt, er det mulig at annonser som strider med annonsereglene våre går gjennom vår automatiske kontroll og blir aktiv for en kort periode, sier Glåmlien til klikk.no.

Ebay har ikke besvart en henvendelse fra klikk.no.

Denne saken ble første gang publisert 16/02 2021, og sist oppdatert 16/02 2021.

Les også