Refs i ny rapport:

Her får du mest TV for pengene

Prisene i TV-markedet er forvirrende og uoversiktlige, viser en bred prisundersøkelse fra Forbrukerrådet.

KNAPPHETSGODE: Mens snart alle har HD-TV, er det helt uvisst når NRK og TV2 vil begynne med høyoppløste TV-sendinger. Her er Liverpools Fernando Torres i duell med Manchester Citys Richard Dunne.
KNAPPHETSGODE: Mens snart alle har HD-TV, er det helt uvisst når NRK og TV2 vil begynne med høyoppløste TV-sendinger. Her er Liverpools Fernando Torres i duell med Manchester Citys Richard Dunne. Foto: FOTO: REUTERS/Phil Noble
Sist oppdatert

TV-distributører som Get, Canal Digital og RiksTV får grundig slakt i en ny, omfattende analyse av markedet gjort av Forbrukerrapporten.

Forbrukerrapporten har sett på tilbudene fra de fem store distributørene og tre mindre.

Mange forbrukere ønsker seg langt færre kanaler enn det distributørene tilbyr, men har ikke noe annet valg enn å betale for mange kanaler de ikke vil ha, hevder Forbrukerrådet.

- Mange ønsker seg bare basiskanalene, som NRK-kanalene og TV2. De må betale for masse filmkanaler de ikke ønsker. Verstingen her er nok Get, der du må opp i 31 kanaler for å se de fire basiskanalene, sier rådgiver Hans Marius Graasvold i Forbrukerrådet til Klikk.no.

Les også: Her ser du gratis TV

- Tar ikke hensyn

Forbrukerrapporten, som er en del av Forbrukerrådet, laget 10 forskjellige pakker med TV-kanaler, og sjekket hva de måtte kjøpe - og til hvilken pris - for å få se disse kanalene.

De 10 pakkene spenner fra kun 4 basiskanaler i den minste til 46 kanaler i den største pakken.

Ifølge rapporten er kabel-TV fra Canal Digital aller dyrest. De har både den dyreste grunnpakken og ofte også de høyeste prisene på spesifikke kanaler.

Les også: Her er fremtidens TV

Get, Canal Digital og RiksTV ligger alle i prissjiktet 265-274 kroner for seks TV-kanaler. I forhold til antallet kanaler er RiksTV klart dyrest, siden de krever at du abonnerer på minst 19 kanaler, mens de to andre leverer minst 32.

KRITISK: Kundene blir tvunget til å supersize, hevder Hans-Marius Graasvold i Forbrukerrådet.
KRITISK: Kundene blir tvunget til å supersize, hevder Hans-Marius Graasvold i Forbrukerrådet.

Mellom leverandørene varierer prisen for nøyaktig de samme kanalene med opptil 70 prosent.

Parabol-TV fra Canal Digital er faktisk billigst på grunnpakken med seks kanaler. Har du parabol, trenger du "bare" å abonnere på 11 kanaler for å få de seks.

Utelukker de små

Nextgentel og Fast-TV leverer begge TV gjennom bredbånd. De har ikke rettigheter til å sende verken TV3, Viasat 4 eller Viasats film- og sportskanaler.

Abonnenter hos Nextgentel og Fast-TV kan verken se Norges fjerde største TV-kanal TV3, eller å få tilgang til viktige sportsbegivenheter som Norges bortelandskamper i fotball og Champions League.

- De som har spesielle ønsker er ikke særlig godt tilgodesett, fordi de må kjøpe så mye annet i tillegg. Ønsker du å følge grundig med på fotball, for eksempel, kommer du nesten ikke under en tusenlapp i måneden, sier Graasvold.

Les også: Storslipp av e-bøker

Ingen har alt

Det er bare de tradisjonelle kabel-TV-selskapene Get og Telenor-eide Canal Digital som kan tilby så godt som alle de mest sette og «viktige» kanalene.

Bare Get og kabel-TV fra Canal Digital kan levere alle TV-kanalene i de 10 pakkene Forbrukerrapporten satte opp.

Men heller ikke disse har alt. På grunn av rettighetsbegrensninger har verken Canal Digital eller Viasat svensk TV.

Viasat har heller ikke TV2 Zebra, og mangler populære dokumentarkanaler. RiksTV, som sender i det digitale bakkenettet, kan tilby de 15 mest populære TV-kanalene, men ikke så mye mer.

Ingen av leverandørene kan tilby alle de 25 mest sette kanalene.

- Dyrere med enkeltkanaler

Men det burde være helt unødvendig, og teknisk uproblematisk, å tilby enklere pakker til dem som ønsker dette, mener Graaasvold.

- Det er ikke forbrukernes ønsker som står i høysetet, men distributørenes ønske om å tjener mest mulig penger, sier Graasvold.

Les også: Dekoderen blir videokiosk

Men Canal Digital avviser kritikken fra Forbrukerrådet. Det ville blitt langt dyrere for forbrukerne å kjøpe enkeltkanaler eller småpakker, hevder informasjonsdirektør Jørgen Thaule i Canal Digital.

- Selv om du skulle valgt bare sju-åtte kanaler, ville prisen blitt langt høyere. Hvis vi måtte fortelle for eksempel Discovery Channel at vi ikke visste hvor mange vi kunne distribuere til, ville vi ikke fått kanalen til en sågod pris. Dermed måtte pakkene blitt langt dyrere, sier Thaule til Klikk.no.

Ifølge Thaule er det heller ikke noe rush etter enkeltkanaler hos selskapets kundetjeneste.

- Vårt tilbud er tilrettelagt etter etterspørselen. Det er vår store kundemasse som gjør oss i stand til å levere rimelige pakketilbud og gunstige priser på mange kanaler, sier han.

Les også: Verdens tynneste TV

Altibox billigst

Prismessig er altså kabel-TV fra Canal Digital dyrest. For grunnpakken må man betale nærmere 300 kroner i måneden.

BILLIGST: TV-distribusjon gjennom Altibox leveres over den nye teknologien fibernett. Altibox kommer gunstigst ut i Forbrukerrådets prisundersøkelse, men har mange mangler i tilbudet.
BILLIGST: TV-distribusjon gjennom Altibox leveres over den nye teknologien fibernett. Altibox kommer gunstigst ut i Forbrukerrådets prisundersøkelse, men har mange mangler i tilbudet.

Altibox, TV-abonnement gjennom Viken Fibernett, er gjennomgående billigst. Men også hos Altibox må man abonnere på langt flere enn de kanalene man kanskje vil ha.

Alle de nyere aktørene, Nextgentel, Altibox , og Fast-TV og flere mindre selskaper, mangler mange av de mest populære kanalene.

Hans Marius Graasvold i Forbrukerrådet er likevel positiv til at det kommer til nye konkurrenter til de dominerede leverandørene.

- De nye aktørene som utforsker TV over nett viser større vilje til fleksibilitet. Det er en ting vi ønsker å utrede nærmere.

Her kan du lese hele undersøkelsen fra Forbrukerrapporten. (ekstern lenke)

Denne saken ble første gang publisert 23/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også