Apple MacBook Air og AirPort Extreme

Splitter ny MacBook Air

I dag kom endelig testeksemplarer av nye Apple MacBook Air og AirPort Extreme inn i redaksjonen. Her er førsteinntrykkene.

HVA ER I ESKEN: Vi har akkurat fått levert et testeksemplar av splitter nye MacBook Air.
HVA ER I ESKEN: Vi har akkurat fått levert et testeksemplar av splitter nye MacBook Air. Foto: Tron Høgvold
Sist oppdatert
INNPAKNING: Når maskinen løftes ut av esken kommer tilbehøret til syne.
INNPAKNING: Når maskinen løftes ut av esken kommer tilbehøret til syne. Foto: Tron Høgvold

For litt over en uke siden lanserte Apple en ny versjon av MacBook Air.

Samtidig fortalte de om den neste versjonen av OS X, som skal hete Maverics, og løftet sløret av iOS7.

De lanserte også nye versjoner av AirPort Extreme og AirPort Time Capsule, som har fått et helt nytt design med ny antenneteknologi og ikke minst den nye, raske nettverksstandarden 802.11AC.

Onsdag var vi hos Apple i Stockholm og fikk demonstrert både MacBook Air og Mavericks, og i dag kom endelig testeksemplarer av 13-tommersversjonen av MacBook Air og AirPort Extreme.

Vi har pakket opp, og kan nå gi deg de første inntrykkene av de nye produktene.

En av de første med Haswell

Om du har en MacBook Air fra før, eller du har klådd på den i butikken, vil du oppdage at den nye versjonen ser prikk lik ut.

Det er på innsiden at det er noe nytt, og dette er en av de aller første bærbare som er tilgjengelig på markedet med Intels nye teknologi, Haswell.

Vi har allerede testet Haswell på stasjonær PC, og konkludert med at dette nok er aller mest spennende på bærbare.

Derfor er blir det spennende å se hva MacBook Air er god for, særlig i forhold til strømforbruk og batterilevetid.

Apple omtaler nye MacBook Air som en milepæl nettopp på grunn av batterilevetiden, siden de nå lover at den skal holde det gående en hel dag uten å måtte kobles til laderen.

Akkurat dette skal vi teste, men tall vi har fått fra Intel om Haswell gjør oss optimistiske i forhold til at dette faktisk stemmer.

Haswell skal nemlig være svært strømeffektiv, og Apple har også puttet inn et kraftigere batteri i MacBook Air denne gangen.

MacBook Air leveres med OS X Mountain Lion, men batterikapasiteten vil kunne bli enda bedre når OS X Mavericks lanseres til høsten.

Da tar nemlig OS X i bruk nye strømsparende funksjoner som Haswell tilbyr.

En av disse funksjonene er AppNap, som vi fikk demonstrert i Stockholm. Dette er en intelligent funksjon som skrur av unødvendig prosessorbruk for kjørende programmer som ikke er synlige på skjermen.

Eksempelet vi fikk demonstrert var en kjørende video, der vi kunne se at prosessorbruken umiddelbart gikk ned idet et annet vindu ble dratt over video-vinduet, selv om videoen fremdeles spilte og man hører lyden fra den.

Modellen vi har fått til test er altså 13-tommeren. Den har en Core i5-prosessor på 1,3 GHz med Turbo Boost opptil 2,6 GHz. Den har 4 GB RAM og 128 GB SSD-lagring,sistnevnte skal visstnok være svært rask.

GODT KJENT: Det skal noe til å skille den nye MacBook Air fra den forrige modellen uten å inspisere innmaten. Den er nemlig prikk lik på utsiden.
GODT KJENT: Det skal noe til å skille den nye MacBook Air fra den forrige modellen uten å inspisere innmaten. Den er nemlig prikk lik på utsiden. Foto: Tron Høgvold

Ikke Retina

Vi er litt skuffet over at Apple ikke har satt en Retina-skjerm inn i MacBook Air denne gangen. Oppløsningen er " bare" 1440 x 900. De har heller ikke valgt å benytte seg av den nye Iris- eller Iris Pro-grafikken til Intel, men standard Intel HD Graphics 5000.

Dette gjør de antakeligvis for å differensiere MacBook Air fra MacBook Pro, og uten at Apple akkurat bekreftet det, så tolker vi dem dithen at Iris og kanskje også Iris Pro kan komme på neste MacBook Pro. Retina-modeller av MacBook Pro har allerede vært tilgjengelig en stund.

PC-produsentene kommer til å ta i bruk skjermer med høyere oppløsning enn MacBook Air på tilsvarende tynne 13-tommere i løpet av det kommende året.

Et eksempel er Samsung, som i går lanserte Ativ Q med oppløsning på 3200 x 1800.

Raskere nettverk

Apple går nå for 802.11AC. Dette er en rask trådløs nettverksstandard for 5 GHz-båndet som vi allerede har svært gode erfaringer med.

LEKKERT: På sedvanlig Apple-vis er heller ikke innpakningen av AirPort Extreme overlatt til tilfeldightene.
LEKKERT: På sedvanlig Apple-vis er heller ikke innpakningen av AirPort Extreme overlatt til tilfeldightene. Foto: Tron Høgvold

MacBook Air har selvfølgelig dette, og det har også nye AirPort Extreme, som vi også har fått låne et testeksemplar av.

AirPort Extreme har en ny og stilig design, som en slags høyreist kube. Den har omtrent samme "footprint" som Apple TV, om du kjenner den.

Her har de en ny antenneteknologi, som minner om den D-Link også kjører på sine nye AC-routere.

Her er det flere smarte antenner som merker hvor den trådløse klienten befinner seg, og fokuserer dermed sendestyrken i den retningen. Resultatet er bedre rekkevidde og raskere trådløs forbindelse.

Vi har brukt D-Links tilsvarende SmartBeam-teknologi en god stund, og har også brukt deres nylanserte router med SmartBeam og AC noen dager nå, og er svært fornøyd med hvordan det fungerer.

Vi forventer derfor at AirPort Extremes såkalte "beamforming antenna array" vil gi en tilsvarende god trådløsopplevelse. Apple selv lover hastigheter opptil 1,3 Gbps, noe som er tre ganger raskere trådløs hastighet enn 802.11N-standarden.

AirPort Extreme sender på 5 GHz og 2,4 GHz samtidig, og klientene skal automatisk kunne veksle til det frekvensbåndet som til enhver tid gir den beste hastigheten.

Vårt testeksemplar av MacBook Air koster 8590 kroner. AirPort Extreme koster 1590 kroner. Begge er tilgjengelig nå.

Les også:

Vi har testet Intels nye prosessor.

HØYREIST: AirPort Extreme er rundt 17 cm høy og måler snaut 10 cm i bredden og dybden.
HØYREIST: AirPort Extreme er rundt 17 cm høy og måler snaut 10 cm i bredden og dybden. Foto: Tron Høgvold

Test: Nettbrett til 795 kroner

10 ting du bør kunne på iPhone

9 nyttige dingser til iPad Mini.

Denne saken ble første gang publisert 21/06 2013, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også