Cruise ute av kontroll?

– Når de store ski­pene kommer, er det ikke plass til oss

Elsket og for­hatt, fryk­tet og etter­leng­tet: Gigant-ski­pene fylt med turis­ter vendte i sommer til­bake til fjor­der og havner i et omfang Norge aldri før har opplevd. Nå telles penger og slik­kes sår.

<b>LIGGETID:</b> Flåm i Aurland kommune er Norges 10. største cruisehavn. Her både lovprises og forbannes kjempeskipene og deres passasjerer. Kommunen har satt et tak på 5000 cruiseturister per dag. Derfor er antallet turister færre enn i toppåret 2013.
LIGGETID: Flåm i Aurland kommune er Norges 10. største cruisehavn. Her både lovprises og forbannes kjempeskipene og deres passasjerer. Kommunen har satt et tak på 5000 cruiseturister per dag. Derfor er antallet turister færre enn i toppåret 2013. Foto: Lars-Erik Nygaard
Sist oppdatert

Den hvite kolos­sen kom sigende over blikk­stille vann. 331 meter lang, 19 eta­sjer høy.

Et bygg­verk større enn om man hadde klemt sammen de tre høy­blok­kene som troner over dra­bant­byen Tveita i Oslo og satt kjøl på.

Men fjel­lene som reiser seg bratt og vold­somt fra vann­fla­ten og en kilo­me­ter opp i luften, fikk cruise­ski­pet til å frem­stå beskje­dent.

− Turis­mens McDonald’s, for­me­lig spyt­tet Bengt Waldow i gras­rot­be­ve­gel­sen Cruise Not Wel­come på for­som­me­ren.

Han traff ikke spi­ke­ren helt på hodet. Det enorme skipet som hadde tatt seg inn Sog­ne­fjor­den mot Flåm i ly av nat­te­mør­ket het i hvert fall ikke «Big Mac» eller noe slikt.

Det het «Gran­diosa».

Krangel og nødrop

I år har Kyst­ver­ket mot­tatt varsel om 3422 anløp av cruise­skip med los. Det er rekord. Seson­gen star­tet med nødrop fra hel­se­ve­se­net: Over­lege og nev­ro­log Claus Albret­sen ved Uni­ver­si­tets­­sy­ke­hu­set i Nord-Norge i Tromsø advarte:

«På cruise­ski­pene befin­ner det seg mange eldre og skrø­pe­lige pas­sa­sje­rer som dess­verre blir alvor­lig syke. De belas­ter det norske hel­se­ve­se­net.»

− Bak utsag­net ligger 37 års erfa­ring. Men pussig nok hadde vi ikke en eneste inn­leg­gelse på
slagenheten ved syke­hu­set fra midten av juli. Hvor­dan det har vært på de andre enhe­tene har jeg ikke over­sikt over, sier over­lege Albret­sen nå.

Et arkivbilde viser et stort cruiseskip liggende til kai i Flåm.
Et arkivbilde viser et stort cruiseskip liggende til kai i Flåm. Foto: Getty Images

Seson­gen ble avslut­tet med fortvilelse fra Senja etter en sesong der cruise­skip ankret opp i fjæra og sendte turis­ter i land:

− Det lokale reiselivet tjener ikke én krone, men natu­ren slites i styk­ker, lød nødropet som NRK formidlet.

I debat­ter og kro­nik­ker flo­rerte tall om hvor mye eller hvor lite cruise­tu­ris­ter legger igjen av penger i Norge. Uenig­he­ten avslørte om ikke annet én ting: Ingen vet fak­tisk hva cruise­tu­ris­ter bidrar med øko­no­misk.

Ved utgan­gen av august hadde Kyst­ver­ket regist­rert 2535 cruise­an­løp i norske havner, nesten 500 flere enn de åtte første måne­dene i rekord­å­ret 2019.

− Cruise-turis­men har sine for­de­ler og ulem­per, sier hav­ne­sjef Mikkel Tokvam i Aurland og Flåm, den 10. stør­ste cruise­­havnen i Norge.

− Vi har fått igjen gløden og posi­ti­vi­te­ten. Gjes­tene er til­bake.

<b>TETT KONTAKT:</b> Mikkel Tokvam (t.v.) er havnesjef i Flåm. Antonio Castellano er hotelldirektør på cruiseskipet, men bosatt i Flåm når han ikke er på sjøen. Her traff han sin kone i 2010. Hver torsdag i sommer har han truffet barna Asia, Lukas og Filip på gjennomreise.
TETT KONTAKT: Mikkel Tokvam (t.v.) er havnesjef i Flåm. Antonio Castellano er hotelldirektør på cruiseskipet, men bosatt i Flåm når han ikke er på sjøen. Her traff han sin kone i 2010. Hver torsdag i sommer har han truffet barna Asia, Lukas og Filip på gjennomreise. Foto: Lars-Erik Nygaard

Smittsom puls

Menon Economics (2018), 2200 res­pon­den­ter om besøk i Bergen.

* Bereg­net snitt­for­bruk per pas­sa­sjer per dag: 1060 kroner.

* 3 pro­sent av pas­sa­sje­rene står for 34 pro­sent av pen­ge­bru­ken.

* 16 pro­sent bruker ikke én krone i land.

* Ame­ri­ka­nere og kana­di­ere bruker mest penger, tys­kere og briter minst.

Inno­va­sjon Norge/Epinion: (2019) fra 14 havner over hele landet. 3232 res­pon­den­ter.

* Bereg­net snitt­for­bruk per pas­sa­sjer per dag: 510 kroner.

* I snitt 20 pro­sent bruker ikke én krone i land, størst andel i Trondheim (34 %) og Bergen (31 %).

* Ame­ri­ka­nere og kana­di­ere bruker mest, bel­gi­ere og neder­len­dere bruker minst.

* Bereg­net samlet for­bruk for alle cruisegjester i Norge per år: 2,3 mrd. kroner.

Tra­fikk­øko­no­misk insti­tutt (2019), sam­men­lig­ning av funn i ti under­sø­kel­ser.

* Bereg­net snitt­for­bruk per pas­sa­sjer per dag: 6–800 kroner.

* Bereg­net samlet for­bruk i land for alle cruise­pas­sa­sje­rer per år: 1,1-1,4 mil­li­ar­der kroner.

Se mer

18 tors­da­ger i sommer har MSC «Grandiosa» med sine 19 dekk løst hav­ne­sje­fens bekym­rin­ger om mang­lende sol­skjer­ming på kon­to­ret med de høye pano­ra­ma­­vindu­ene ytterst på kaia.

Han kjen­ner Flåms puls som sin egen når 4–5000 pas­sa­sje­rer strøm­mer ut av skipet like uten­for hav­ne­kon­to­ret, et 40-tall busser og grønne vogner på Flåmsbana står klare til å ta dem med på utfluk­ter, utlei­ere av kajak­ker, sykler og el-mo­pe­der rister av seg sløret fra en tidlig morgen − og duften av ferske baker­va­rer legger seg over kaia. Områ­det med lave røde og gule sjøbod-inspi­rerte byg­nin­ger er mer ter­mi­nal enn fol­ke­mu­seum, og inn­ret­tet mot effek­tiv eks­pe­de­ring av turis­ter i tusen­tall på kort tid.

− Natu­ren rundt oss er vårt vik­tig­ste pro­dukt. Det er den våre gjes­ter vil se og opp­leve. Vårt tilbud må være til­pas­set det, sier Tokvam.

Aur­land kom­mune har utvik­let en orga­ni­sa­sjons­mo­dell som gjør hav­ne­sjef Tokvam til sjef også for par­ke­rings- og turistvertskap, toa­lett­logi­stikk, reno­va­sjon, park og beplant­ning.

− Uan­sett om de er kine­sere i buss, tys­kere i bobil eller ame­ri­ka­nere på cruise­skip; en gjest er en gjest. Og de må føle seg vel­kom­men. Da er det lurt å samle ansvar for opp­ga­ver som ellers fort havner mellom flere stoler, sier han.

− Merver­dien for oss må være høyere enn belast­nin­gen.

Og det er her kran­ge­len bryter ut i store deler av Norge.

<b>RUVENDE:</b> MSC «Grandiosa» dominerer fullstendig både visuelt og som opphav til kundene i suvenirbutikkene i Flåm.
RUVENDE: MSC «Grandiosa» dominerer fullstendig både visuelt og som opphav til kundene i suvenirbutikkene i Flåm. Foto: Lars-Erik Nygaard

Harde fronter

Når effek­ten av cruise-turisme skal beskri­ves, tas hele ska­laen i bruk − fra «Liv­gi­vende elik­sir til avsi­des små­ste­der langs kysten» til «Jevn­godt med en par­ke­rings­au­to­mat skjø­vet med makt opp et sted solen aldri skin­ner».

Fron­tene? På den ene siden en løs alli­anse mellom natur­ver­nere, fag­for­en­in­ger, turis­ter og lokal­be­folk­nin­g som ikke jobber med rei­se­liv. På den andre siden; cruise­re­de­ri­ene, lokale hav­ne­sje­fer og turist­sje­fer. Rei­se­livs­bran­sjen er delt, i hoved­trekk etter hvor­vidt man selger pro­duk­ter til cruise-indu­strien eller ikke.

Noe er alle mer eller mindre enige om:

* Den store vin­ne­ren er cruise­rede­ri­ene. Cirka 90 pro­sent av cruise­tu­ris­te­nes penger blir igjen om bord.

* Ket­chup-prin­sip­pet: Kommer noe, så kommer alt: Høy­se­son­gen er inten­siv, mange steder med over­tu­risme som resul­tat. Lav­se­son­gen er så lang og stille at det er van­ske­lig å holde folk og tilbud i sving på hel­års­ba­sis.

* Eldre ame­ri­ka­nere på dyre cruise på små skip bruker mest penger i land, unge tys­kere på gigant­skip minst.

Flere forsøk er gjort for å vise ver­di­skap­nin­gen cruise-indu­strien står for i Norge. Meto­dene kri­ti­se­res. Resul­ta­tene spri­ker. Bereg­nin­ger pre­sen­te­res som fasit. Løs­revne resul­ta­ter fra ulike under­sø­kel­ser kastes inn i opp­hetede dis­ku­sjo­ner (se fak­ta­boks og egen sak).

<b>KINA­SJOKK:</b> Mens cruise-­turismen i Flåm nærmer seg taket, har seson­gen for Flåms­bana vært langt sva­kere. Årsak­en er at kinesiske bussturister har uteblitt. I 2019 reiste 130 000 kinesere med Flåmsbana. Ved utgangen av august i år var det kun 286.
KINA­SJOKK: Mens cruise-­turismen i Flåm nærmer seg taket, har seson­gen for Flåms­bana vært langt sva­kere. Årsak­en er at kinesiske bussturister har uteblitt. I 2019 reiste 130 000 kinesere med Flåmsbana. Ved utgangen av august i år var det kun 286. Foto: Lars-Erik Nygaard

Bommer i fleng

− Rei­se­li­vet er en del av fol­ke­sje­len og hvem vi er. Det er opti­misme, folk gleder seg. Det betyr utro­lig mye, sa rei­se­livs­sjef Martin Hansen i Nord­kapp til NRK i sommer.

Men i den stør­ste under­sø­kel­sen fore­tatt av Inno­va­sjon Norge frem­kom­mer at over 60 pro­sent av de spurte i press­om­rå­dene mente at det var for mange cruise-turis­ter.

− Flåm er ei av dei store norske cruise­ham­nene, med årleg besøk av kring 150 skip. Dei legg att 250 millionar kroner, i form av kai­av­gif­ter, handel og ikkje minst til lokale og regio­nale aktivitetar og attraksjonar, skrev stor­tings­re­pre­sen­tant Olve Grotle (H) og ord­fø­rer Noralv Distad (H) i Aur­land på NRK Ytring i juni. På Dags­nytt 18 noen dager senere oppga Grotle en under­sø­kelse utført av Menon Economics som kilde for samme opp­lys­ning.

Men den under­sø­kel­sen hand­let om stor­byen Bergen med alle sine tilbud. Var det like­vel greit å over­føre tall fra Bergen til lille Flåm?

− Det skal man være veldig for­sik­tig med, sier Erik W. Jakobsen, part­ner i Menon Economics og ansvar­lig for under­sø­kel­sen i Bergen.

− Cruise­gjes­ter legger igjen mest penger til øvrig nærings­liv, hevder hav­ne­di­rek­tør Ole Chris­tian Fiskaa i Ålesund.

Men alle under­sø­kel­ser viser at cruise-pas­sa­sje­rer legger igjen minst av alle turist­grup­per på land. De nyter godt av at mat og drikke er inklu­dert i cruiset. Utfluk­ter kjøpes i stor grad om bord på skipet − der rede­riet sikrer seg 30–50 pro­sent av pen­gene cruise­gjes­tene beta­ler.

Så hva blir egent­lig igjen av penger i norske cruise-desti­na­sjo­ner?

<b>GJENSIDIG BEGEISTRING: </b>På en smal stripe mellom havne­kontor, et høyt gjerde og et enda høyere cruiseskip lander fallskjerm­hoppere i en marker­ing for MSC «Grandiosa»s 18. og siste besøk i Flåm i sommer.
GJENSIDIG BEGEISTRING: På en smal stripe mellom havne­kontor, et høyt gjerde og et enda høyere cruiseskip lander fallskjerm­hoppere i en marker­ing for MSC «Grandiosa»s 18. og siste besøk i Flåm i sommer. Foto: Lars-Erik Nygaard

Stolt − men rik?

I 2019 kom nesten syv av ti kroner av nærings­li­vets sam­lede omset­ning i Aur­land kom­mune fra turisme. I Flåm anslås ande­len cruise­tu­ris­ter til 25 pro­sent av alle turis­ter. Den stør­ste grup­pen er rei­se­sel­ska­per i buss.

Men cruise­gjes­tene setter spor: Sel­ska­pet Norway’s Best AS er invol­vert i både hotel­ler, ser­ve­ring, Flåms­ba­na, sight­see­ing og suve­nir­salg.
I 2019 var sel­ska­pets omset­ning i snitt nesten dob­belt så høy de dagene det lå cruise­skip i havna.

− Et fåtall av cruise­tu­ris­tene står for en høy andel av for­bru­ket, mens mange bruker lite eller ingen­ting, noterte Vest­lands­forsk­ning i 2019 etter et større forsk­nings­pro­sjekt om «bære­kraf­tige cruise».

− Hvor mye hver cruise-pas­sa­sjer er verdt? Det er ikke lett å si, inn­røm­mer hav­ne­sjef Tokvam.

Han trek­ker frem mobil­te­le­fo­nen og viser frem en Face­book-side fra et av som­me­rens stør­ste cruise­skip. Der beskri­ves «Flam» som «One of the most beautiful places I’ve ever seen», «loved every minute of it» og «stun­ning».

− Man blir jo litt stolt, sier Tokvam.

Cruise-rede­ri­ene legger igjen 13–14 mil­li­o­ner kroner i hav­ne­avgif­ter årlig, nesten fem ganger mer enn lokal­tra­fik­ken på fjor­den. Cruise­an­lø­pene gjør at Tokvam kan ha 25 ansatte gjen­nom seson­gen, mot 2,5 ansatte om vin­te­ren.

Les også: Den geniale ideen som lurte kongen trill rundt: – Hadde aldri trodd at jeg kunne ta så feil

<b>SPARER OG NYTER:</b> Familien Ebnet fra Dingolfing i Tyskland anså at cruise var eneste muligheten for å kunne dra på ferie til Norge sammen. Foran: Christof (7) og pappa Erwin (59). Bak fra venstre: Marie (19), Simon (22), Julia (17), Monika (43), Fabian (10) og Sofie (13). De tok bena fatt med niste i sekken fremfor mer kostbare utflukter i Flåm.
SPARER OG NYTER: Familien Ebnet fra Dingolfing i Tyskland anså at cruise var eneste muligheten for å kunne dra på ferie til Norge sammen. Foran: Christof (7) og pappa Erwin (59). Bak fra venstre: Marie (19), Simon (22), Julia (17), Monika (43), Fabian (10) og Sofie (13). De tok bena fatt med niste i sekken fremfor mer kostbare utflukter i Flåm. Foto: Lars-Erik Nygaard

Nyter medbrakt

En blå mat­boks i plast finner veien opp av en sekk på en vær­bitt benk på Otter­nes byg­de­tun drøye fire kilo­me­ter fra, og hundre meter over, MSC «Grandiosa»s vann­linje.

Fami­lien Ebnet fra Syd-Tysk­land har tatt med seg rester fra fro­kos­ten og ruslet opp til de små gårds­hu­sene og frukt­ha­gen uten­for Flåm sent­rum.

− Prak­tisk å ta med mat, sier Monika Ebnet (43).

− Vi er åtte i fami­lien, og da blir det kost­bart å gå ut og spise.

Far, mor, fem barn og en kjæ­reste lov­pri­ser det norske land­ska­pet etter snart to uker opp og ned nor­ske­kys­ten:

− Det beste var de bratte tur­sti­ene opp fra fjor­den ved Hel­le­sylt, sier Fabian (10).

− … og hus­kene på rekke og rad i Oslo, sup­ple­rer Sofie (13).

− Hva med shop­ping? Akti­vi­te­ter? Utfluk­ter? Flåms­ba­na? Zip-line oppi dalen?

− Shop­pin­gen ­gjorde vi unna i Køben­havn på vei opp­over. For åtte per­so­ner blir mye dyrt. Det er så mange andre fine ting å gjøre. Eller bare være om bord, sier mamma Monika.

− Cruise er egent­lig den eneste måten vi alle kan dra på Nor­ges­fe­rie sammen. Vi er langt fra alene om bord, men vi klarer all­tids å finne en fredet plett. Det er egent­lig bare å gå til venstre når alle andre går til høyre, sier Monika Ebnet.

Les også: Her er verdens største kranfartøy tilbake i Norge

<b>SOM NORMALT:</b> Mange av de 440 innbyggerne i Flåm møtte frem for å ta avskjed med MSC «Grandiosa» og dermed det siste store cruiseskipet i Flåm denne sesongen. Mens mange er lettet over å ha turistene og skipene tilbake, synes andre det var bedre under pandemien da kaia lå tom.
SOM NORMALT: Mange av de 440 innbyggerne i Flåm møtte frem for å ta avskjed med MSC «Grandiosa» og dermed det siste store cruiseskipet i Flåm denne sesongen. Mens mange er lettet over å ha turistene og skipene tilbake, synes andre det var bedre under pandemien da kaia lå tom. Foto: Lars-Erik Nygaard

− Treng­se­len er til å bli dårlig av, sier en tysk kvinne nede på kaia. Sammen med dat­te­ren på 13 er hun på jakt etter små reise­gaver til venner hjemme i München. Pepper­kake­for­mer med reins­dyr står øverst på øns­ke­lis­ten; billig og norsk. I posen ligger også en boks Coca-Cola. For om bord på «Gran­diosa» får man bare Pepsi, orien­te­rer 13-årin­gen.

− Svi­ger­for­eld­rene mine har invi­tert på tur. At skipet er moderne med lite utslipp var en for­ut­set­ning for at jeg ble med. Natu­ren her er fan­tas­tisk, men vi burde ha satt en stop­per for disse cruise-grei­ene, sier kvin­nen. Hun vil ikke oppgi navn i util­slørt
cruise-skam.

I under­sø­kel­sen fra Inno­va­sjon Norge oppgir to av tre spurte cruise­pas­sa­sje­rer at de opp­levde Flåm som over­fylt av turis­ter.

− Turis­men har vokst. Hotell­sen­gene er flere, Airbnb har kommet til. Cruise-indu­strien får unn­gjelde. Det er kan­skje ikke una­tur­lig når store skip kommer med mange pas­sa­sjerer på én gang. Men helt rett­fer­dig er det ikke, synes hav­ne­sjef Tokvam.

Les også: (+) Det legendariske skipet var forsvunnet i 107 år. Så ble det funnet: – Jeg fikk nesten hakeslepp!

<b>TRAN OG TROLL:</b> Makbule og Sima Sabziyeva fra Tyrkia er begeistret for Norge. Under siste landligge i Flåm sikret de seg både hettegenser med troll-motiv og trankapsler.
TRAN OG TROLL: Makbule og Sima Sabziyeva fra Tyrkia er begeistret for Norge. Under siste landligge i Flåm sikret de seg både hettegenser med troll-motiv og trankapsler. Foto: Lars-Erik Nygaard

Tier med motstand

Dis­ko­mu­sikk dund­rer mellom byg­nin­ger og skips­si­den på kaia. Dan­sende mann­ska­per tar imot pas­sa­sje­rer på vei til­bake fra opp­hol­det i land. Først kommer de spredt, mange med de karak­te­ris­tiske blå/røde posene fra den store suve­nir­bu­tik­ken på kaia.

Klok­ken 16.18 kommer Flåmsbana ned med en last turis­ter. Så kommer buss etter buss til­bake fra utfluk­ter. Køen vokser foran de tre inn­gangs­dø­rene. En maskot med rederi­logoen til hode vinker entu­si­as­tisk.

MSC «Grandiosa» sin siste gang denne seson­gen mar­ke­res med fall­skjerm­hopp, spru­tende brann­bil og lokal­be­folk­nin­gen som har møtt opp for å vinke farvel. Første nor­male cruise­se­song etter to års korona-still­het nærmer seg slut­ten.

− Godt at den fæle tiden er over. De fleste i bygda er glade. Rei­se­li­vet er viktig for Aurland, og det er flott med litt liv og røre i Flåm, sier Lars Loven.

Ikke alle er enige. I et bolig­felt noen hundre meter fra kaia sier en kvinne for­sik­tig:

− Det er som om turis­men er vik­tigst av alt, og vik­ti­gere enn oss som bor her hele året. Når de store ski­pene kommer, er det ikke plass til oss. Det var fint under pan­de­mien. Sam­ti­dig må vi jo leve av noe, da, sier kvin­nen.

Hun vil ikke bli nevnt ved navn. Syns­punk­tene hennes er ikke popu­lære overalt. Og havner man uten­for det gode sel­skap, kan vin­te­ren bli lang innerst i Sog­ne­­fjorden.

Les også: Det helnorske megaskipet har to kinoer, treningsrom og sauna

Satser på husken

«Det er derfor viktig å (…) avdekke om cruise­ski­pene har et ufor­tjent dårlig rykte.»

Slik oppgis bak­grun­nen for en av de hyp­pigst siterte under­sø­kel­sene om cruise-­indu­stri­ens bidrag til Norge. Erik W. Jakobsen i Menon Economics avvi­ser at under­sø­kel­sen var ment å være et for­svars­skrift for cruise-indu­strien.

− Jeg har på mange vis vært kri­tisk til cruise­tra­fik­ken i Norge, bedy­rer Jakobsen, ansvar­lig for kon­su­lent­sel­ska­pets cruise-under­sø­kelse.

Et titall under­sø­kel­ser har for­søkt å syn­lig­gjøre ver­di­skap­nin­gen fra cruise­tra­fik­ken. Anslagene på hva pas­sa­sje­rene legger igjen er like mange. Men ingen har sjek­ket hva en cruise­tu­ris­t fak­tisk legger igjen av penger i norske havner: Samt­lige under­sø­kel­ser bygger på hva et utvalg cruise-pas­sa­sje­rer sier de har brukt eller kommer til å bruke. Noen er spurt på kaia, andre har fått til­sendt et spør­re­skjema etter at cruiset var over.

− Men vet de hva de har brukt? Husker de hva de har brukt hvor? Og vil de for­telle det? spør pro­fes­sor eme­ri­tus og sta­tis­tikk­eks­pert Sig­mund Grønmo ved Uni­ver­si­te­tet i Bergen.

− Jo lengre tid det går fra pen­gene er brukt til spørs­må­lene kommer, dess større er risi­koen for at de husker feil, gjør omtrent­lige anslag, sliter med valu­ta­kur­ser eller andre feil­kil­der som kommer inn, påpe­ker pro­fes­so­ren. 

Ikke i noen av under­sø­kel­sene er pas­sa­sje­re­nes opp­lys­nin­ger eller fors­ker­nes anta­gel­ser sjek­ket mot omset­nin­gen hos nærings­dri­vende.

Alle under­sø­kel­sene har bereg­net et gjen­nom­snitt­lig beløp cruise­gjes­tene legger igjen i land i en gjen­nom­snitts­havn på et gjen­nom­snitts­cruise. Det kan være pro­ble­ma­tisk, mener pro­fes­sor Grønmo ved Uni­ver­si­te­tet i Bergen:

− Jo større spred­ning det er i sva­rene, dess mer pro­ble­ma­tisk er det å ope­rere med gjen­nom­snitts­tall.

For å beregne hvor mye cruise-indu­strien totalt legger igjen i Norge, mul­ti­pli­se­res bereg­net dags­for­bruk med ski­pe­nes pas­sa­sjer­ka­pa­si­tet og antall havne­anløp. Men ingen har heller talt hvor mange turis­ter som fak­tisk går i land fra cruise­ski­pene.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2022

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2022, og sist oppdatert 20/10 2022.

Les også