"Helbrederen" Svein-Magne Pedersen

– Jeg ringte Jesus

Jeg lider av flass, havesyke, tidvis tungsinn og søndagshodepine. Jeg trenger hjelp og ringte Jesus, eller rettere: Hans mellommann, Svein-Magne Pedersen i Misjonen Jesus Leger. Men det koster pæng.

Sist oppdatert

Er det virkelig så enkelt: Bare å slå et 820-nummer og bli kvitt de aller fleste plager og lidelser, inkludert spanskesyken, grisepest og kusma?

Startavgiften er 59 øre. Fra jeg får svar er minuttprisen kroner 14.

Jeg er på hjemmesiden til den religiøse stiftelsen Misjonen Jesus Leger - et senter for misjon, evangelisering, sjelesorg og forbønn for syke, lokalisert i svære lokaler i Vennesla utenfor Kristiansand - etablert og ledet av evangelisten Svein-Magne Pedersen.

Les også:

- Som en skrekkfilm

- Pell deg tilbake til skipet ditt, for helvete!

Jøye meg

Jeg vil gjerne bli en frisk friskus. Jeg ringer SOS Helse, får opplyst hva det koster og at egne takster gjelder for mobiltelefoner. Straks høres nordlandsdialekten til Svein-Magne Pedersen.

Dette er ingen samtale, men en forhåndsinnspilt monolog. Han presenterer seg selv og sin virksomhet og:

«...du ringer for at æ skal be for dæ eller en venn du har omsorg for, men du ringer kanskje også for at æ skal be Gud om å beskytte dæ, fra de mange sykdomma som fins i vårt samfunn... du ønsker guddommelig beskyttelse mot kreft, smittsomme sykdomma, Parkinson, sukkersyke, leddgikt, angina pectoris, MS, hjerteflimmer også videre, også videre...»

Jeg har en venn - ei fillebikkje som spiser egen bæsj (koprofagi) - men på egne vegne blir jeg litt skuffet ettersom jeg ikke har noe av det Pedersen snakker om... og den sinnssykdommen som rammet meg i fjor sommer, fikset fastlegen min med resept på et par brett Rohypnol, men siden jeg snart skal besøke grandtanta mi på Toten, passer fortsettelsen til Pedersen: «...dessuten vil æ også be om beskyttelse for dæ når du e ute på reiser, at ingen ulykker skal ramme dæ...»

</p> <p>Filmen over er oversatt til mange språk og er sett hele 19 ganger på YouTube...</p> </div>

Kronene ruller

Pedersen opplyser at vi lever i en forgiftet verden som er roten til mange sykdommer. Han taler om farlig stråling og slemme kjemikalier og andre fæle stoffer som opptas i drikkevannet, jord, luft og mat - som lagres i våre legemer og senere kan føre til «alvorlige sykdomma».

Pedersen informerer videre om eksistensen av mange smittsomme sykdommer. Han gjentar tidligere ytringer; han har kanskje på forhånd bestemt seg for at dette må vare en stund, slik at minuttene går og pengene triller inn.

Så er Pedersen så elskverdig at han informerer om Bibelens løfter om helse og beskyttelse mot sykdommer:

«Gud sier i sitt ord - dere skal tjene Herren deres Gud, og han skal velsigne ditt brød og ditt vann, og jeg vil holde sykdom borte fra deg. Gjennom sin kraft kan Gud gjøre det slik at vår tids forurensning og smittsomme sykdomma ikke skader kroppen vår. Han vil holde sykdomma borte fra oss. Vi snakker her om åndelig forebygging av sykdomma gjennom Guds kraft ...»

Pedersen eksemplifiserer Guds kraft med fortellingen om den gangen Gud sendte ti straffedommer over Egypt, men lot sitt eget folk i fred - jødene i Gosen.

Men Pedersen poengterer at god helse og langt liv ikke kommer av seg selv: Man må be til Gud hver skapte dag: « ... vi må be om at Gud vil beskytte oss og bevare oss mot sykdomma og plager av enhver art som kan kutte ned på en normal livslengde».

Fra nå til evig tid

Pedersen er halvveis i sin forkynnelse om helbredelse ved tro, og nå er jeg ganske sikker på at han ikke ser seg tjent med å være kort og presis. Derimot gjentar han seg stadig vekk, sørger for at tiden går og penger bytter eier. Plutselig begynner han å snakke om flyskrekk og finner noe bibelord han mener har relevans:

«Æ e med dere alle daga inntil verdens ende. Fra vi går ut om morgenen til vi kommer hjæm om kvelden er Gud en beskytter for oss alle. Bibelen sier; Herren skal bevare din utgang og din inngang fra nå og til evig tid...»

Avslutningsvis ber han om «helbredelse og beskyttelse for dæ».

Han påkaller Gud og ber Ham helbrede den som er syk (meg), «uansett hvilke som helst sykdom».

Han ber Gud «rense bort alle bakteria og virus av alle slag». Og: «Hold sykdom langt borte fra min venn som ringer. La ham eller henne slippe å bli syk, eller svak. Gjennom bønn er vi med på å bygge en mur av beskyttelse rundt innringeren.»

Pedersen ber litt til, blant andre for dem som skal ut å fly, før han:

«Takk for at du ringer vår bønnetelefon SOS Helse. Ring gjerne igjen for å styrke din helse ved å motta guddommelig beskyttelse og helbredelse. For å samtale med meg privat, kan du ringe 820 750 70.»

Det var det. Føler jeg meg bedre? Nei.

Tror nesten jeg er blitt tyngre til sinns - og det kostet 168 kroner.

Men jeg øyner et håp. Jeg ringer Pedersen for en privat samtale: 820 750 70. Det koster også pæng, 59 øre i startavgift og 14 kroner minuttet.

Men det er kanskje verdt det. Det er fredag ettermiddag, og en dame løfter røret:

- Pedersen er i India, han er tilbake tirsdag.

Les også:

Hårsbredd fra døden i bølgehelvete

De første fotomodellene

Skrekkregime i Russland

Denne saken ble første gang publisert 13/06 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også