UTEN VEST: Kronprinsen har vært ute en sommerdag før. På dette bildet fra 2003 koste han seg med sin nye kone og sin gamle båt.

UTEN VEST: Kronprinsen har vært ute en sommerdag før. På dette bildet fra 2003 koste han seg med sin nye kone og sin gamle båt. © Foto: Werner Juvik

Kronprinsen kom ikke til skade i ulykken, men ble raskt plukket opp i en politibåt med livvakter, melder VG Nett.

Etter at kronprinsen hadde falt over bord fortsatte båten å kjøre rundt i ring en lang stund.

Hendelsen medførte at det ble satt i gang en større redningsaksjon, men politiet kunne raskt slå fast at ingen var skadd og at hovedpersonen var reddet opp av vannet.

Assisterende kommunikasjonssjef Sven Gjeruldsen ved Slottet bekrefter episoden overfor VG Nett. Han kan fortelle at kronprinsen ikke ble skadd, og at han var i fin form.

Et vitne forteller at kronprinsen falt i vannet som følge av at han traff en bølge.

Normalt skal førere av mindre motorbåter bruke en såkalt dødmannsknapp, en anordning som umiddelbart slår av påhengsmotoren hvis skipperen faller i sjøen eller må forlate båten.

Les også:

Enkle råd for sikker båtbruk

Fem billige flyteplagg

Spleiselag for å redde mannfolk

Kamikazebåtfolket

Ifølge informasjonsrådgiver Sven Gjeruldsen ved Slottet var ikke dødmannsknappen montert.

- Kronprinsen sier at han beklager at han ikke benyttet dødmannsknappen, noe han sier han burde ha gjort, sier Gjeruldsen.

Ifølge Redningsselskapet er det ikke forbudt å kjøre uten dødmannsknappen.

- Det er lov, men ikke lurt, sier pressetalsmann i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen. Å kjøre hurtiggående båt uten dødmannsknappen er uforsvarlig, sier han til VG Nett.

Det er ikke utenkelig at tronarvingen kan vente seg en mild korreks fra sin far. Kong Harald er nemlig høy beskytter for Redningsselskapet.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!