Et gammelt ordtak sier: "Når du vet at noe er farlig, er det ikke så farlig lenger". Da kan du ta nødvendige forholdsregler, forebygge og unngå det som er så farlig at det kan resultere i dramatiske situasjoner.

Statistikken viser også at ulykker med døden til følge generelt er på vei ned - både for bil og båt. Når det er sagt - hver eneste liten eller stor ulykke med båt er en for mye og her må den enkelte båtbruker ta ansvar.

Båtbruk og båtliv skal være avkobling og hygge i en trivelig fritidsaktivitet som stadig flere kan ta del i.

Enten du er en fersking eller erfaren, er det lett å gjøre båtbruken langt sikrere. Og man kan mange ganger bli skremt over nyhetsoppslag som i flere tilfeller gir et feilaktig eller i beste fall et unyansert bilde av virkeligheten. Så snart det er snakk om drukningsulykker eller statistikk om antall forulykkede ved drukning, er det ofte at man ikke fokuserer på realitetene.

  • Alkohol er ofte en medvirkende årsak.
  • Fall over bord eller kantring med småbåt er den vanligste ulykkesårsaken.
  • Voksne menn er overrepresentert.
  • Mange av de som drukner kan ikke svømme.
  • Manglende bruk av vest er en viktig årsak.
  • Statistikken viser også at det er farligst når vannet er kaldt - vår og høst

Se Norsk Folkehjelps statistikk for drukningsulykker her

Du trenger Acrobat Reader for å åpne dokumentet. Last ned programmet her

Les også:

Politiet kan ta deg under promillegrensa

Stor test av redningsvester

=

GI OPPLÆRING: Hvis du har med deg uerfarent mannskap, bør du gi disse en innføring i sikkerhetsrutiner om bord.

Som eksempel kan nevnes at mange drukningsulykker faktisk skjer like ved land - under bading, fall fra land/brygge eller i forbindelse med fiske.

Snakker man om drukningsulykker fra båt, er det ofte at man får inntrykk av at de fleste ulykkene er et resultat av stor fart og manglende erfaring. Og det er svært enkle forholdsregler som skal tas for å redusere risikoen ved å være om bord:

  1. Vær edru og klar i holdet! Promillegrensen er 0,8 på sjøen, men du er uansett en sikrere skipper når du er helt edru.
  2. Bruk vest/flyteplagg så lenge båten er i fart. Husk at vesten kan redde livet ditt også ved brygga/svaberget.
  3. Bruk alltid dødmannsknapp/snor.
  4. Gjør deg kjent i farvannet. Lær deg å lese sjøkart og gå aldri i ukjent farvann uten kart.
  5. Husk lanterner/lys på mørke kvelder.
  6. Pass på at båten er i god teknisk stand gjennom hele sesongen.
  7. Sjekk alltid at du har nok drivstoff, reservekanne og de viktigste reservedelene.
  8. Ha med riktig og nødvendig utstyr for din båt. Overbelast aldri båten eller gå ut i dårlig vær.
  9. Du må vite hvordan du tilkaller hjelp om du får motorstopp eller andre problemer - mobil, VHF, signaler.
  10. Gi alle om bord en rask informasjon/opplæring før turen starter. Skipperen er sjefen!

Les også:

Les Jarle Andhøys blogg om sikkerhet på sjøen

318 liv tapt på sjøen

=

FORSKJELLIGE MODELLER: Flytplagg kan også fåes ""kamuflert"" som vanlige jakker.

Sannheten er at de fleste drukningsulykker fra båt skyldes fall over bord eller kantring med små båter - altså landstedsbåter, joller og kajakker.

Skulle statistikken gi et riktigere bilde, burde det vært et langt skarpere fokus på fordelingen i statistikken.

Skal bildet bli mer korrekt, må man skille mellom ulykkene som skjer mens båten ligger stille - eksempelvis ved fiske - og de ulykkene som skjer mens båten er i fart.

Hadde man fått frem disse realitetene, kunne man også trukket en riktigere konklusjon på hva som er farligst i forbindelse med båtbruk, sette inn målrettede tiltak og forebyggende arbeid på flere plan.

Imidlertid er ikke dette så "politisk korrekt" verken fra politikere, offentlige instanser eller interesseorganisasjoner som ofte har en mer kamuflert agenda i mediebildet.

For det er de stygge ulykkene, spesielt hvor fart og alkohol er med i sammenhengen, som skaper fete hovedoppslag i nyhetsbildet og nettopp gir både politikere og andre interessegrupper glimrende anledninger til å uttale seg.

Rope på flere regler, økte bevilgninger eller større oppmerksomhet for egen virksomhet. Skjer det en stygg ulykke, sluker media altfor ofte rått uttalelser fra "eksperter" og glemmer dessverre å kontrollere fakta.

Vi skal la brannfakkelen ligge, men de fleste med innsikt i hva som ligger bak hovedtyngden av tragiske drukningsulykker fra båt vet at det ofte ser annerledes ut når nyhetene har roet seg og faktaene i politirapportene blir gjennomgått.

Se Norges største båtkatalog her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!