Slik er testen gjennomført

Forbruker-rapporten har i samarbeid med andre forbrukerorganisasjoner og bilorganisasjoner i Europa har i løpet av året fått testet 33 bilbarnestoler som er på det norske markedet. Testen omfatter seter for både babyer, småbarn og barn i førskolealder/skolealder. Vi har plukket ut fem seter i hver kategori i forhold til hva vi mener er de mest relevante setene for våre lesere.

GJENNOMFØRING

Testen er gjort i Tyskland og Østerrike vinteren og våren 2008. Kollisjonstestene er utført hos Adac - den tyske bileierforeningens testanlegg utenfor München. Brukstestene utføres ved et testanlegg utenfor Wien. I kollisjonstestene ble det brukt karosseriet til en Opel Astra, mens det i brukertestene ble brukt en Ford Fiesta, en Opel Astra og en stor sjuseters Renault Espace.

HVA ER TESTET

Sikkerhet og brukervennlighet er testet på en rekke punkter. Når det gjelder sikkerhet er setene testet i forhold til frontkollisjon, sidekollisjon, setets konstruksjon, beltejustering, stabilitet og hodestøtte. Når det gjelder brukervennlighet og komfort er setene testet i forhold til risiko for feilbruk, hvordan man fester og løsner barnet, installasjon av setet, størrelsestilpasning, bruksanvisning, komfort, beinstøtte, polstring, utsyn for barnet og rengjøring og finish. Det er totalt foretatt flere hundre front- og sidekollisjoner med avanserte testdukker med innebygde sensorer. Dessuten er det gjort en rekke subjektive vurderinger av brukervennlighet, og fastspenning av barn i stolene er også testet. Pris er ikke en del av karaktersettingen.

KARAKTERGIVNING

Delkarakterene går fra 1 (dårligst) til 5 (best), mens hovedkarakteren går fra 0-100. I denne testen utgjør sikkerhet 50 prosent og brukervennlighet 50 prosent av totalkarakteren. Det er også brukt såkalt begrensende faktor. Det innebærer at karakteren på sikkerhetsmessig viktige delpunkter, blant annet kollisjonstestene, overstyrer totalkarakteren. Det samme gjør karakteren for risiko for feilbruk.

Ønsker du å lese testen og karakterene i sin helhet, finner du dem på www.forbrukerrapporten.no. Her kan du også finne tabeller med karakterer til hvert enkelt sete.

Elisabet Høye

Ny og forbedret stol

Bilstolen HTS iZi Up til barn i førskolealder er kommet i ny og forbedret utgave.

Oppdatert 2014: Les vår stortest av bilstoler her!

En rekke forbruker- og bilorganisasjoner i Europa har i løpet av året testet trettitre bilbarneseter som finnes på det norske markedet. Det er totalt foretatt flere hundre front- og sidekollisjoner med avanserte testdukker for å finne ut om bilbarnesetene på markedet beskytter barna hvis det virkelig smeller. Samtidig er brukervennlighet testet på en rekke punkter. Vi har tatt utgangspunkt i de omfattende testresultatene og plukket ut og sammenlignet de stolene vi mener er mest relevante for våre lesere.

Se video: Feil beltebruk gir livstruende skader

Mye feilmontering

I testen vektes sikkerhet og brukervennlighet like tungt. Resultatet er at seter som ikke får topp score på sikkerhet allikevel kan gjøre det ganske bra på grunn av brukervennlighet. Når brukervennligheten er blitt vurdert, er det blant annet lagt vekt på risikoen for feilbruk, bruksanvisning og installasjonen av setet.

Les også: Slik sikrer du barn i bil

Tidligere brukertester har vist at foreldre og besteforeldre ofte monterer bilbarnestolen feil, til tross for at de har bruksanvisningen tilgjengelig. En rapport fra tyske veimyndigheter, BAST, konkluderte med at det er 63 prosent feilbruk. For at bilsetet skal gjøre jobben i en kollisjon er det avgjørende at det er korrekt montert.

- Tester viser at bakovervendte seter er tryggere en forovervendte, mens forovervendte er enklere å montere og mer brukervennlige, sier Geir Røed, testansvarlig i Forbrukerrådets blad, Forbruker-rapporten.

Påbudt med bakovervendte småbarnsstoler

Til tross for faren for feilmontering anbefaler nordiske trafikkmyndigheter at barnet sitter bakovervendt helt fram til det er 3-4 år. Utallige kollisjonstester har vist at bakovervendte stoler reduserer faren for alvorlige nakke- og hodeskader ved frontkollisjon sammenlignet med om barnet sitter forovervendt. Sørover i Europa velger allikevel de fleste å la barna sitte forovervendt etter at de har vokst ut av babysetet. Nå ser det ut til at trenden kan snu.

- Det Europeiske Forbrukerrådet har nå gått sterkt inn for at det skal bli påbudt med bakovervendte stoler i kategorien småbarnsstoler. Bakgrunnen er et forskningsmateriale hvor de har sammenlignet virkelige ulykker i Sverige, USA og England. Konklusjonen er at bakovervendte seter er tryggere, sier Røed.

Les også: Viktigst med riktig stilling

- Velg kjente merker!

Selv om det anbefales å velge bakovervendte bilstoler, skal de fleste småbarnsstolene i årets test monteres forovervendt.

- De bakovervendte småbarnsstolene på markedet har vi testet tidligere. Testene er fremdeles gyldige, sier Geir Røed, og henviser folk til å sjekke de tidligere testene på Forbruker-rapportens hjemmesider.

Etter å ha jobbet med bilstoltester gjennom flere år har Røed erfart at det er tryggest å velge et kjent og stort merke når man går til innkjøp av bilbarnesete.

- Vår erfaring er at stoler fra de store og kjente merkene sjelden er dårlige. Kjøper du mindre kjente merker øker risikoen for å ende opp med et sete med dårlig kvalitet. Dette gjenspeiler seg også i årets test, sier Røed.

Isofix anbefales

Testresultatene fra de felleseuropeiske testene antyder at Isofix gir bedre sikkerhet og lavere belastning på hode og nakke ved frontkollisjoner enn stoler uten Isofix. Isofix er en festeanordning som sørger for at man minimerer risikoen for feilmontering av barnesete. De fleste nyere biler har Isofix-festeanordninger i bilens baksete.

Les også:16 km/t mellom liv og død

Karakterene og testen ligger i sin helhet på www.forbrukerrapporten.no.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!