Tekst: Paul Horrell

Nærmest som en prisbombe

Den ladbare versjonen med 442 hk må kunne karakteriseres som et varp i norsk målestokk.

Avgiftspolitikken gjør at ladbare hybrider på rekordtid er blitt svært populære i Norge. Årsaken er at man får svært sterke biler til gunstig pris sammenlignet med andre versjoner i  samme serie. I tillegg får man muligheten til å kjøre noen mil på ren eldrift. Volvo har for eksempel solgt over 2400 XC90 i Norge, ifølge Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo. Mer enn 900 av dem er plug-in hybridvarianten T8 Twin Engine med 400 hk.

En annen som har suksess med sine ladbare hybrider er Mercedes. Spesielt populær er den 320 hester sterke GLC 350 e som har et dreiemoment på 350 Nm allerede ved 1200 omdreininger. Prisen på bilen starter på 559 900 kroner. Til sammenligning er grunnprisen på GLC 220 d 4Matic med 170 dieselhester 601 500 kroner. Toppmodellen AMG GLC 43 4Matic som har 47 hester mer enn 350 e har en startpris på 984 900 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes GLC pris

AMG: Den 367 hester sterke AMG-modellen har 47 hester mer enn 350 e, men grunnprisen er over 400 000 kroner høyere. FOTO: Daimler AG

1400 venter i kø

Mellom 100 og 200 har kjøpt og fått levert den ladbare versjonen av GLC (arvtakeren til GLK), men over 1400 kunder venter i kø. Per dags dato er den dermed den mest solgte Mercedes-en i Norge, selv om kun en beskjeden prosent av bilene har ankommet landet. Etterspørselen er så stor at bestiller man nå, så får man ikke bil før i april neste år. For å hjelpe utålmodige kunder har importøren laget en løsning der man kan kjøpe en spesielt rabattert «ventepølse», gjerne i form av en C200 4Matic, som byttes inn når kundens GLC ankommer. GLC 350 e har blant annet justerbare luftfjærer, 4Matic-firehjulsdrift, automatgir og muligheten for å kjøre inntil 34 km på ren elektrisk drift.

Fantasiforbruk

Det er all grunn til å sette et stort spørsmålstegn ved den oppgitte el-rekkevidden og forbruket. Vi har tidligere testet Mercedes C350e som har et oppgitt forbruk på 0,21 l/mil. I vår faste 20-mils testrunde oppnådde vi et gjennomsnittsforbruk på 0,60 liter per mil – nesten tre ganger så mye som oppgitt. Tross det massive avviket er ikke forbruket avskrekkende med tanke på at bilen produserer 279 hk og 600 Nm.

Teknisk data:

ModellGLC 350 e
Motorvolum (cc)1.991 cc
Ytelse (kW (hk) ved rpm)211 hk bensin + 116 el hester
Dreiemoment (Nm ved rpm)350
Oppgitt forbruk (blandet kjøring) fra (l/100 km)0,25-0,27
Oppgitt CO2-utslipp (g/km)59-64 g/km
0-100 km/t5,9 sek
Toppfart235 km/h
Pris, kroner:Fra 559 900
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!