Tekst: Paul Horrell

Nærmest som en prisbombe

Den ladbare versjonen med 442 hk må kunne karakteriseres som et varp i norsk målestokk.

Den ladbare versjonen av BMW X5 har ennå ikke kommet på markedet i Norge. Den kommer i oktober. Men allerede selger den bedre enn X5-serien for øvrig.

BMW har ifølge Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonssjef i BMW Group Norge, fått godt over 300 bestillinger på den ladbare versjonen av X5. Det er langt mer enn "vanlige" X5 selger, og det skjer en god stund før hybriden kan prøvekjøres.

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det registert 227 X5-er i Norge så langt i år. Det er primært snakk om X5 xDrive25d med 211 hesters diesel som koster fra 791 700 kroner.

Årsaken til at den ladbare versjonen knuser vanlig X5 er avgiftssystemet i Norge. I mai annonserte BMW at den ladbare versjonen X5 xDrive40e ville koste fra 809 900 kroner. Den gjør 0-100 km/t på 6,8 sekunder og har 313 hk, altså over 100 hk mer enn den hk-strupte dieselen (som også fås med 231 hk).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ladbar SUV pris

SLIK ER LADBARE X5: Drivlinjen med navnet eDrive, består av en firesylindret bensinmotor med BMW Twinpower Turboteknologi og en synkron elektrisk motor som samlet yter 313 hestekrefter. Drivstoff-forbruket er oppgitt til 0,33l /mil med et CO2-utslipp på 77 g/km. Bilen klarer 0 til 100 km/t på 6,8 sekunder. Laveffektversjonen har samme forbruk og utslipp, 279 hestekrefter og gjør 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder. FOTO: BMW

Enda rimeligere versjon

Men bare en måned senere kunngjorde BMW at det kom en enda rimeligere versjon av ladbare X5 med 276 hk og en startpris på 766.000 kroner. Det satte ytterligere fart i forhåndssalget.

- Vi har aldri tidligere opplevd flere forhåndsbestillinger på noen av våre største modeller, opplyser Gottschalk

- Målet vårt for 2016 er å selge 500 eksemplarer av X5 xDrive40e. Med den store forhåndsinteressen, håper vi selvsagt å gå over dette også, sier Gottschalk.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!