Duell: 2 x BMW R1200 GS

Bestselger i utvikling

Du må være ekspert for å se forskjell på generasjon I og II av R1200 GS. Vi har satt ny og gammel utgave grundig på prøve for å finne poenget.

BMW R1200 GS

BMW R1200 GS Foto: Haakon Førde

Publisert Oppdatert

Nye R1200 GS viste seg å bli en overraskelse - ikke ulik den man stadig opplever i kassen på Rima når summen av den lille haugen med dagligvarer gjør et overraskende innhogg i lommeboken. Men denne gang med positivt fortegn. Blant annet:

  • bedre bremser
  • bedre kjørestilling
  • elektronisk justerbar demping
  • mer responsiv motor

Se også vår video her!

Den store sykkelen lar seg tvinne rundt lillefingeren enten man står eller sitter. Nøkkelordene er bredt styre med stort utslag, lavt plassert boxermotor som gir lavt tyngdepunkt, og et særdeles velbalansert chassis.

I tillegg kommer en rekke fikse detaljer som både gir bedre vindbeskyttelse, mer raffinert utseende og høyere sikkerhet. De nye LED-baklysene er for eksempel vesentlig mer synlig enn den gamle, konvensjonelle baklykten.

Jotunheimen rundt

R1200 GS er en såkalt eventyrssykkel. Den er som skapt for Norges veier og natur - og nettopp derfor gikk testen hele Jotunheimen rundt. Fra fagre Fagernes via Valdresflya og over Sognefjell ned til fjorden - og tilbake over Filefjell.

Men det er likevel anvendeligheten - brukervennligheten - som har vært selve suksessformelen bak 1200 GS. Det er derfor den har vært en av de mest ettertraktede motorsyklene på markedet helt siden den dukket opp i 2004.

På tross av sitt voldsomme utseende er sykkelen nemlig usedvanlig letthåndtert. Det gjør den til en like god kamerat for både ferske og erfarne motorsyklister, og enten man tråkler mellom køene til jobb eller pisker grusveiene på Finnskogen.

BMWs nye ansikt

De som har fulgt litt med på BMWs motorsykler i det siste vil ha oppdaget at merkt har gått fra å produsere produkter med et overdrevet sedat gubbepreg til langt mer konkurransedyktige og dynamiske produkter - i tråd med det vi kjenner fra BMW bil.

BMW R1200 GS i sitte rette elemt, på en grusvei i en blomstereng i dramatisk natur.

BMW R1200 GS i sitte rette elemt, på en grusvei i en blomstereng i dramatisk natur. Foto: Haakon Førde

Da R1200 GS ble lansert i 2004, var den første sykkel under det nye regimet. Først og femst var den slanket (i forhold til forgjengeren R1150 GS) med et betydelig antall kilo. Det alene gjorde at store GS plutselig framsto som både mer aggressiv og letthåndterlig.

Vinnerloddet var likevel at BMWs ingeniører fikk til en usedvanlig bra miks av alle og ofte lite kompatible egenskaper motorsyklister ønsker seg. Sportslig, men snill. Lettkjørt, men komfortabel. Voldsom, men anvendelig.

Les flere BMW-tester her:

Mer nytt enn hva man ser

2008-modellen er det man i bilverden kaller en facelift - eller midtlivsoppdatering. Og utvendig ser nye 1200 GS akkurat slik ut, som en lett ansiktsløftning uten nytt innhold.

Mest synlige forskjell er de blanke partiene på sidedekslene på nye utgaven. Men går du nærmere innpå, oppdager du at også alt fra de langt mer elegante håndbeskytterne via ny tank og ny sal til ny baklykt bidrar til en mer raffinert tohjuling.

BMW R12000 GS 2008

BMW R12000 GS 2008 Foto: Haakon Førde

Summen er: Alle gode egenskaper og karakter er beholdt. Samtidig bidrar de tekniske fornyingene til en sykkel som er verdig fire års teknologisk utvikling.

Fortsatt nysgjerrig? Les hele testen her

Se vår oversikt over alle BMW 08-modeller

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag