Testet: Harley-Davidson Road King Screamin Eagle CVO

Harley til drøyt 400.000

De tre bokstavene CVO er forkortelse for Custom Vehicles Operations, hvilket innebærer at modellen er spesialpreparert av Harley.

FIN TILVÆRELSE: Med ørene fulle av kubikk og vissheten om at man ikke møter tilsvarende sykler rundt neste sving, har man det veldig fint på en CVO-Harley.
FIN TILVÆRELSE: Med ørene fulle av kubikk og vissheten om at man ikke møter tilsvarende sykler rundt neste sving, har man det veldig fint på en CVO-Harley. Foto: Jon A. Lystad
Sist oppdatert

Data CVO

  • Modell:Harley-Davidson Screamin' Eagle Road King CVO
  • Motor:To-sylindret, luftavkjølt V-motor
  • Slagvolum:1800 ccm
  • Effekt (målt):87 hk/5.400 omdr.
  • Dreiemoment (målt):136 Nm/3.300 omdr.
  • Kraftoverføring:6 gir/tannrem
  • Dekk f./b.:130:70-18/170:60-17
  • Kjøreklar vekt:356 kg
  • Setehøyde:698 mm
  • Tankvolum:27 liter
  • Aks 70-130 (120) km/t.:8,1 sek. (6,4 sek.)
  • Turtall, 100 km/t (6. gir):2.300 omdreininger
  • Pris:Ca kr 410.000,-

Road King CVO er en eksklusiv spesialmodell fra Harley, som koster godt over 400.000,-. Inn i CVO-pakka inngår bla. såkalt Screamin' Eagle-motor på 1800 kubikk, brembobremser og dyr finish.

Se også Marisa - Harleys amerikanske supermodell

Lakken er faktisk prydet med bladgull!

Hvert eneste CVO-eksemplar blir nummerert og tilbudt velsituerte H-D-entusiaster som ikke tar til takke med hva som helst. Dem er det mange av. Rettere sagt: Det er flere enn den begrensede produksjonen er i stand til å møte.

Se komplette tekniske data her .

Eksklusivt kjøretøy

Tross stive priser, opereres det nemlig med lange ventelister. De få som klarer å få navnet sitt i et CVO-vognkort, hegner om sykkelen som den skulle vært av gull. Så de har jo gull på tanken...

Det er ikke alle forunt å kjøre CVO, men takket være en god venn som stilte sin dyrt innkjøpte Road King til disposisjon, fikk vi muligheten for å prøve.

Og da vi etter endt testkjøring møtte den forventningsfull eier, kunne jeg uten å måtet ty til skryt berolige med: - Dette er den beste Harleyen jeg noensinne har kjørt.

Les også 33 MC over 1500 kubikk

Null vibrasjoner, mye lyd

GULL: Påkostet finish, med bladgull i lakken. Fasaden skjuler også teknikk som funker på veien. Screamin' Eagle-trimming og Brembobremser ¿ må vite...
GULL: Påkostet finish, med bladgull i lakken. Fasaden skjuler også teknikk som funker på veien. Screamin' Eagle-trimming og Brembobremser ¿ må vite... Foto: Jon A. Lystad

Sammenliknet med en standard Road King, opplever vi nemlig CVO-versjonen som bedre på alt. Vi overdriver ikke når vi hevder at dette en av markedets fineste tursykler.

For det første, er sittestillingen bekvem. Lavt sete, med god og avslappende sittekomfort, gjør tilværelsen makelig. Laid-back-følelsen underbygges av en V-twin som tusler i et par tusen omdreininger i motorveifart.

Vibrasjonene er omtrent fraværende, men lyden er hjertelig tilstede. I våre øyne er motoren en stor bidragsyter til at Road King CVO er en nytelse på tur.

Les også om Stelvio - passet over alle pass

Lettkjørt 1800-kubikker

Den trimmede 1800-kubikkeren går i det hele tatt mykt. Dessuten har den draget. Selv på høygir har den moment nok til effektive forbikjøringer. Den er også imøtekommende, slik at den funker fint i byen.

ÉN AV FÅ: Vårt testeksemplar var en av 1800 produserte jubileumsutgaver. Sidedekslet er prydet med en plate som viser produksjonsnummeret.
ÉN AV FÅ: Vårt testeksemplar var en av 1800 produserte jubileumsutgaver. Sidedekslet er prydet med en plate som viser produksjonsnummeret. Foto: Jon A. Lystad

I urbant miljø, opplever vi sykkelen lettkjørt og velbalansert.

Kommer det til en aldri så liten utskeielse på svingete veier, er den heller ikke borte. Høy vekt og myk fjæring bidrar selvsagt til at presisjonen ikke er på det vi vil kalle et høyt, sportslig nivå, men den er stabil og trygg.

Takket være Brembobremsene behøver man heller ikke mobilisere det som finnes av nevemuskler for å bringe ekvipasjen til stans. Det å ha det trivelig på en CVO-Road King, er definitivt ikke betinget av rette veier.

Les også Harleys beste år i Norge

Overraskelsen

Når sant skal sies, skred vi til CVO-Harleyen med moderate forventninger. En svindyr cruiser med mye kubikk og enda mer stæsj, tenkte vi og kikket overbærende på gulldekoren.

Vi ble overrasket over hvor bra den var. Vi ble enda mer overrasket over hvor morsomt vi hadde det. Og da snakker vi ikke bare om den store oppmerksomheten som ble oss til del da vi cruiset rundt i sentrum.

TURTELLER: Den tankplasserte instrumenteringen inneholder også turteller. Rødfeltet starter på 5.500 omdreininger...
TURTELLER: Den tankplasserte instrumenteringen inneholder også turteller. Rødfeltet starter på 5.500 omdreininger... Foto: Jon A. Lystad

Selvsagt liker vi den slags oppmerksomhet, men vi trivdes enda bedre da vi dundret gjennom ensomme svinger med ørene fulle av kubikk. For å si det rett ut, har vi aldri hatt det mer ålreit på Harley!

Les Klikk MCs Harley-tester her

Koster flesk

Skal man oppleve Harley på sitt beste, kommer man ikke utenom CVO. Men det er litt tragisk, for det er ikke nok å skrive seg på lista og smøre seg med tålmodighet mens man rykker forover i køen.

Man må også svi av godt over 400.000,- tusen før man kan få navnet sitt i vognkortet. Så vi skjønner godt at de smiler, de som allerede har det...

Les alle Klikk MC-tester her!

GROMLYD: «Vance & Hines» besørger lyden. Den er grom.
GROMLYD: «Vance & Hines» besørger lyden. Den er grom. Foto: Jon A. Lystad
ROLEX: Eieren har prydet styrekrona med en ekte Rolex. Den slags ekstrautstyr inngår ikke i Harleys tilbehørsprogram...
ROLEX: Eieren har prydet styrekrona med en ekte Rolex. Den slags ekstrautstyr inngår ikke i Harleys tilbehørsprogram... Foto: Jon A. Lystad

Denne saken ble første gang publisert 05/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også