Ved utgangen av august har mc-bransjen solgt over 90 prosent av det de selger av nye sykler i år. Det er derfor ganske trygt å oppsummere hovedtrekkene i 2008-salget:

  • Suzuki på topp
  • Harleys beste noensinne?
  • Honda og Yamaha i motvind
  • Europeiske BMW, KTM, Ducati og Triumph i emning
  • Bærekraftig totalsalg

Japanske merker sliter

Suzuki har som det eneste av de japanske merkene gjort et skikkelig godt mc-år i Norge. 10 prosent økning i et stabilt marked er bra, spesielt når hovedkonkurrentene går 20-25 prosent tilbake.

Kawasaki er riktignok skikkelig i siget, pluss 47 prosent, men det er fortsatt en del av jobben med å komme seg tilbake (etter importørskifte) til de 8-10 prosent markedsandel merket fortjener.

Harley som forbrukerikon?

Harleys suksess i år, med en totalt på mellom 600 til 650 sykler ved utgangen av året skyldes det vi antar i hovedsak to ting. Det første er en meget grundig og langsiktig satsing fra det norske forhandlerapparatet etter endring i imoprtørstatusen ved inngangen til årtusenskiftet.

Men også skyldes det norsk økonomi. En ny, stor Harley er et drømmeobjekt for svært mange, også utenfor den tradisjonelle gruppen motorsyklister.

For når alt annet er på plass, som villa, ny bil, hytte hage og kjøkken - da kan man spandere på seg en slik ego-greie. Og tradisjonelt, over de siste 40-50 årene, har det skjedd rett før den norske økonomien har tippet over.

Si hei til Harley!

Bra totalsalg

Men Klikk MC er fortsatt optimister. Skreller vi vekk elbilene Buddy og Reva fra statistikken, ender vi opp med rundt 3500 solgte tunge motorsykler ved utgangen av august. Det er prosent eller to under i fjor på samme tid, men i praksis likt.

Og i praksis omtrent det de mest erfarne bransjeaktørene anser for å være et naturlig og bærekraftig tall for det norske markedet.

Les våre Harley-tester her

Nysgjerrig på klikk? Se video her

Les våre mc-tester.

Komplett mc-katalog her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!