Testede data

  • Aks 50 - 80 km/t 6. (5.) gir: 11,3 (8,4) sek.
  • Aks 0 - 80 km/t: 9,3 sek.
  • Turtall 80 km/t. 6.700 omdr
  • Testforbruk: Ikke mål

Se tekniske data her

Kort sagt:

+ Stil/

+ Oppbygning

+ Kjøreegenskaper

+ Livlig motor


- Dyrere enn YZF-R

- Er kvaliteten bra?

Når spanjolene først skulle kreere en potetnt 125-R, gjorde de det med stil. Derbi GPR 125 stiller med kraftig oppnedgaffel med rødelokserte ben. Forhjulet prydes av en gigantisk skive og radialmontert bremsekalipper.

Smekker stil, med kantete linjer, gir et aggressivt utseende som kan konkurrere med store R-sykler. Fysikken er det heller ingen ting å si på. GPR er ganske stor. Mye større enn det man ellers forbinder med lettvektere.

Med litt velvilje, kan man ta den for å være en 600-kubikker. All den stund den ikke er prydet med dekaler som avslører slagvolumet, har den en stil som gir grunnlag for ungdommelig stolthet. Nærmeste konkurrent er Yamaha YZF-R 125. Også den en storvokst og tøff R-lettvekter.

Derbien koster riktignok noen tusenlapper mer, men den gir også et mer påkostet inntrykk.

Motorytelse 5

Vi har forsøkt å gi motoren totakts-karakter, hevder Derbi. Med det mener de at den skal være turtallsvillig og pigg. Slik sett, har de i hvert fall kommet i mål.

Sammenliknet med andre, én-sylindrede 125-kubikkere, leverer den kreftene på en vital og turtallsvillig måte. På de laveste girene, går den rett ut i rødfeltet. På moderat turtall har den også krefter nok til hente seg opp, uten protester.

Vi har riktignok opplevd totaktere som har enda mer å by på, men Derbisingelen har imponerende drag. Den melder ikke pass før speedometeret bikker 125 km/t. Det er godkjent!

Les også

De raskeste motorsyklene

Motorfunksjonalitet 5

Derbimotoren er i høyeste grad brukervennlig. Ved 8.500 dukker det riktignok opp vibrasjoner som først og fremst merkes i fothvilerne, men de er til å leve med.

Motoren svarer mykt og spontant på gassen og bidrar til at den er trivelig i det daglige. Er vi veldig kritiske, kunne vi kanskje ønsket oss litt mer moment på lavt turtall, men hvis det er prisen man må betale for vitaliteten, foretrekker vi den slik som den er.

Les også

Heftig motorsykkel med sint motor

=

© Jon Asgeir Lystad

Kjøreegenskaper på veien 6

Dette er det beste vi har opplevd i lettvektsklassen! For det første, behandles underlaget med fin presisjon. Dessuten byr bremsene på lettdoserte krefter og fingerspisskontroll.

Det hele suppleres av en stabilitet som gir fornemmelsen av at sykkelen er mye større enn den egentlig er. -K jøreegenskapene tåler dobbelt så mye mer kubikk - minst, skrev vi som en sluttkommentar i testprotokollen.

Vi lar det være konklusjonen når det gjelder kjøreegenskapene.

Les også

Bremseteknikk redder liv

Komfort på veien 5

R-lettvektere er ikke verdens mest bekvemme motorsykler, men GPR plasserer seg på et veldig høyt nivå. Styret er forholdsvis høyt, og dermed får man en avslappende sittestilling som funker, selv i byen.

Passasjersetet er riktignok hardt og smalt, men sittetsillingen er bekvem. For å si det rett ut, er GPR markedets mest komfortable R-lettvekter.

=

© Jon Asgeir Lystad

Førermiljø på sykkelen 6

Vi trives utmerket på GPR. Den føles stor, vi sitter godt og motoren har en inspirerende spenst. Speil og betjeningsorganer gir heller ingen grunn for å pirke. Det eneste vi dveler litt ved, er den digitale instrumenteringen.

Den funker i og for seg greit den også, men utformingen, med horisontal turtallsvisning, krever tilvenning. Vi hadde foretrukket en god, gammeldags, mekanisk turteller.

Vibrasjonene er heller ikke fraværende, men vi trives så godt at vi gir den en svak sekser.

=

© Jon Asgeir Lystad

Plass på sykkelen 5

Når man ser GPR, får man ikke inntrykk av at den er spesielt romslig, snarere tvert i mot. Selv om rumpa butter i baksetet når man vil legge seg flat for å senke luftmotstanden, synes vi at plassen er ganske bra.

Selv passasjeren finner seg vel til rette. Fin harmoni mellom sete og fotvilere, samt smarte slisser i sidepanelene som gir godt grep for hendene, gjør baksetet til et blivende sted.

Bagasjemulighetene er selvsagt minimale, men der er den ikke verre enn på andre, sporty lettvektere.

Økonomi 4

GPR er ingen billig lettvekter. Historisk sett, har heller ikke Derbi verdens beste rykte når det gjelder driftssikkerhet. Etter sigende, skal alt ha blitt meget bedre de siste årene, men det trengs tid for å bevise.

I skrivende stund, har vi ikke grunnlag nok for å si noe om bruktprisene, men vi regner med at GPR kan bli ettertraktet på bruktmarkedet.

Les også

Her er de billige MC-ene

=

© Jon Asgeir Lystad

Les hele saken
Se MC-katalogen her

">

Spesifikasjoner

Produsent DERBI
Pris 57490

Konklusjon

Markedet er fullt av fine lettvektere. Noen er veldig billige. Andre er dyre. Derbi GPR er ikke spesielt billig, men den har en oppbygging som forsvarer prisen.

Hvis vi hadde vært i markedet etter en R-inspirert lettvekter, ville vi valgt GPR. Den går bra, byr på egenskaper som står i stil med imagen, og den ser kompromissløst sporty ut. Tross det, byr den på fin komfort og gode bruksegenskaper. For å si det rett ut, er den en positiv overraskelse.

For den som er 16, med god økonomi og R-sans, er den et åpenbart valg.

Se MC-katalogen her

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!