Testet: Gerbings elektriske kjøreklær

Drivhuseffekten er her

Enten du starter tidlig eller slutter seint - elektrisk oppvarmede kjøreklær forlenger mc-turen og øker komforten dramatisk. Og trafikksikkerheten!

ELEKTRISKE KABLER: De tyter ut fra hansker, jakke og sko. Koble på og kjør deg varm!
ELEKTRISKE KABLER: De tyter ut fra hansker, jakke og sko. Koble på og kjør deg varm! Foto: Haakon Førde
Sist oppdatert

Mange motorsykler leveres i dag med 12-voltsuttak som standardutstyr. På stort sett alle sykler er det uansett enkelt å enten montere et slikt uttak, eller bare koble seg rett på batteriet.

Og det - sammen med forskjellige typer elektriske varmeplagg etter smak og behag - er i grunn alt det praktiske som skal til for å få full bilkomfort på motorsykkel.

Les også: Slik velger du hjelm

Gir økt trafikksikkerhet

Fordelen med elektriske plagg er åpenbart størst tidlig og sent i sesongen, når gradestokken dingler bare så vidt over nullmerket.

Men hansker med varme, eller en vest eller et par sokker, kan også redde mange av de lange, fine sommerturene. For det er ikke alltid regnværet er til å unngå på de siste timene.

Og alle som har kjørt en time eller to med hakkende tenner og frosne fingre vet hva litt ekstra varme har å si for trafikksikkerheten.

KLASSISK PÅSKEPOSITUR: Ducce 916 i solnedgang.
KLASSISK PÅSKEPOSITUR: Ducce 916 i solnedgang. Foto: Haakon Førde

Utvalget: Større enn du tror

Utrolig nok er elektriske varmeklær fortsatt en sjeldenhet i norske motorsykkelbutikker. Er det kanskje fordi norske motorsyklister tross alt ikke kjører så langt? Eller kanskje er det ÅRSAKEN til at norske motorsyklister ikke kjører så langt?

Les artikkelen: Så kort kjører vi egentlig

Eller kanskje skyldes det ganske enkelt at slike klær er lett å få tak i på internett. Her har du uansett linker til en håndfull leverandører av varmeklær (tips: google søkeordene "heated clothing").

Testet: Gerbings produkter

Så vidt vi har bragt på det rene, er Gerbing's det ledende produktet blant mc-brukere i Norge. Det skyldes antagelig at at de har operert aktivt på de norske markedet i over ti år.

GRILLTÆR: Varme føtter er antagelig også bra for sexlivet. Merk at varmesokker like selvsagt kan benyttes av passasjeren.
GRILLTÆR: Varme føtter er antagelig også bra for sexlivet. Merk at varmesokker like selvsagt kan benyttes av passasjeren. Foto: Haakon Førde

Amerikanske Gerbing's ble etablert av Gordon Gerbing i Seattle i 1976, men tok først skikkelig fart ved inngangen til 90-tallet.

I dag har Gerbing's også en europisk avdeling, med hovedsete i Nederland. Europaavdelingen har tildels helt egne, produkter, noe man bør være oppmerksom på når man navigerer på Gerbing's forskjellige hjemmesider (enkel sjekk: hjemmeside .com er amerikansk, mens .eu er europeisk).

Bakgrunnen for denne testrapporten er 8-9 sesongers bruk av forskjellige Gerbing-produkter:

  • 2 sett hansker
  • 2 sett sokker
  • 1 innerjakke (høy krage)

Les også: Kjøredresser fra 20 minus til 40 pluss

Hanskene har holdt i 9 år

De eldste hanskene går nå inn i 9.de sesongen. De begynner riktignok å bli tynnslitt i skinnet, men fungere fortsatt utmerket. Vi har gjort en klønete reparasjon på den ene kontakten da den fikk litt hard medfart, men merk at Gerbing's ellers gir livstidsgaranti på de elektriske komponentene.

Skinnhanskene har for det første en vann- og vindtett membran. Dernest har de altså varmeelmenter som dekker både fingrene i full lengde og hele håndbaken på utsiden.

Det er det siste som gjør dem 10 ganger mer effektive enn mer konvensjonelle varmehåndtak. Du tror det ikke før du har prøvd.

Jakke med høy hals

Nesten like lenge har vi kjørt med Gerbings løse innerjakke og sokker. Det finnes løs innerbukse også, men denne har vi ikke hatt behov for i tillegg til hansker/sokke/jakke. Merk at det er forskjellig hvor vinden treffer på forskjellige sykler - og hvordan man kler seg - så behovene kan være forskjellig.

Nylonjakken er ufyselig stygg, men likevel så god at vi glemmer utseende fullstendig. Spesielt den høye varmetrådshalsen er til å bli religiøs av. Også jakken har tålt hard bruk.

Nå viser det seg at Gerbing's fra i år har tatt ut sokkene av programmet. Men den store fordelen med varmesokker kontra bare sålene, er at de varmer også oversiden av foten (akkurat som hanskene varmer utsiden av hendene). Dermed gir de jevn, sterk varme som holder mye lenger.

Både hansker og sokker/såler kan om du vil kobles til innerjakken (buksen også, om du bruker det), slik at du kan nøye deg med kun ett ledningsuttak til sykkelen.

Merk imidlertid at dette minimum krever en lett tilgjengelig av/på-knapp, da det fort kan bli FOR varmt med alle klærne tilkoblet. Det aller beste er nok Gerbing's egne brytere, som enten kan bygges inn i sykkelens dasjbord eller du kan ha i lomma.

Har vi testet drømmesykkelen? Sjekk testoversikten.

Trenger ikke "full pakke"

SÅLEVARME: Sokker er best, men det er flere som tilbyr elektriske såler. ThermIC-sålene her har oppladbart batteri som varer i 3-4 timer. ThermIC fåes bla. hos G-sport, og er brukt med hell i sykkelsko gjennom vinteren. De flyttes til kjørestøvlene nå.
SÅLEVARME: Sokker er best, men det er flere som tilbyr elektriske såler. ThermIC-sålene her har oppladbart batteri som varer i 3-4 timer. ThermIC fåes bla. hos G-sport, og er brukt med hell i sykkelsko gjennom vinteren. De flyttes til kjørestøvlene nå. Foto: Haakon Førde

Men alt koster penger, og du trenger absolutt ikke gå for full pakke med en gang. Vi har så langt kommet utmerket fra det uten Gerbings regulator. I stedet bruker vi to elektriske uttak med separat av/på-bryter.

Skal du i gang med å investerer i varmeplagg, er hansker første steg i våre øyne. De står på nesten kontinuerlig på min sykkel på denne tiden av året.

Deretter er det litt forskjellig hvor man fryser, men både en innerjakke og varme på føttene anbefales på det ... eh ... varmeste. Selv kobler jeg ofte inn/ut jakke-sokke-kombinasjonen mange ganger i løpet av en tur ettersom temperaturen endrer seg.

Dersom du i likhet med meg ofte bytter fra sykkel til sykkel, medfølger også et enkelt uttak med egen sikring som du skrur rett på batteriet på sykkelen.

NB! Sjekk strømkapasiteten

Før du stuper i det og bestiller full pakke, bør du imidlertid sjekke hvor mange watt du kan ta ut av det elektriske anlegget ditt. Et sett hansker eller sokker trekker rundt 27 watt hver, mens en innerjakke trekker 77 watt.

De fleste store, moderne sykler vil tåle såpass.

Les også: 33 sykler over 1500 cc.

Men for sikkerhets skyld finner du fram instruksjonsboka for din sykkel, sjekker hvor mange watt dynamoen maksimal leverer. Deretter trekker du fra det sykkelen bruker ved normal drift (stort sett lys pluss en liten reserve).

ENKEL BATTERIKOBLING: Batteriet er på de fleste sykler lett tilgjengelig under salen. Foruten krokodilleklemmer fra batteriladeren, ser du her to enkle Gerbing's-uttak koblet rett på batteripolene. Hvert uttak kommer med 10 ampers sikring.
ENKEL BATTERIKOBLING: Batteriet er på de fleste sykler lett tilgjengelig under salen. Foruten krokodilleklemmer fra batteriladeren, ser du her to enkle Gerbing's-uttak koblet rett på batteripolene. Hvert uttak kommer med 10 ampers sikring. Foto: Haakon Førde

Restsummen er hva du maksimalt bør koble til av varmeelementer samtidig.

Ny hybridhanske i år!

Årets nyhet fra Gerbing er for øvrig en "hybrid-hanske". Se bildegalleri.

Hansken kan valgfritt fores med strøm både fra motorsykkelen og et innebygget, oppladbart batteri. I tillegg er den utstr\yrt med såkalt Microwire-teknologi, som er varmetråder som er så tynne og fine at du ikke kjenner dem.

Hybridhansken koster 269 euro. Vanlige hansker koster rundt 170 euro, mens en innerjakke koster 200 euro. Gerbing's selges både over nett og hos en liten håndfull butikker rundt i Norge.

[email protected]

DET GODE LIV: Som Britney synger: ""Hot as ice"".
DET GODE LIV: Som Britney synger: ""Hot as ice"". Foto: Haakon Førde

Denne saken ble første gang publisert 24/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også