mc vårklargjøring=

GAMLE ERIK: Noen tusen motorsykler vil ha startproblemer den nærmeste måneden. © Haakon Førde

mc vårklargjøring=

TENNINGSNØKKELEN: Veldig praktisk å ha, du husker sikkert hvor den er lagret. © Haakon Førde

Har du den minste lille mistanke om at det er noe du trenger å få gjort på på din motorsykkel, så ikke nøl: Grip telefonen, bestill time nå!

Les også: Verkstedene lurer deg.

Tabbelisten (ikke gå i fella du også)

Motorsykkel er som du skjønner en brutalt sesongavhengig aktivitet - og lærekurven er flat. Hver bidige vår står noen tusentall motorsyklister og klør seg i hodet den første fine soldagen.

Vi skal overhodet ikke moralisere, men bare fastslå at Norge ikke har nok mc-mekanikere eller verksteder med kapasitet til å ta i mot strømmen med dårlig samvittighet som snart skal skylle ut av mc-garasjer rundt i Norges land.

mc vårklargjøring=

BAKERST! Din sykkel står garantert bakerst! Og syklene foran er fastlåst. Og eierne har dradd på jordomseiling... © Haakon Førde

mc vårklargjøring=

DEMONTERT: Mange ambisjoner gjennom vinteren er påbegynt - men ble du ferdig? © Haakon Førde

Ok, her er tabbelisten i noenlunde pedagogisk rekkefølge (og det er ikke alt en mc-mekaniker kan hjelpe deg med heller):

Tabber ved av-lagringen:

  1. du kommer ikke til mcen! Enten den står i garasjen din, på leielager eller på mc-verksted, så er den sperret inne. Av en pall med murstein, en lagereier som er på ferie, eller mc-butikken har gått konk. Tiltak. Sjekk nå.
  2. du oppdager at en viktig del mangler - bensintanken, styret, en forgasser? I følge redaksjonssjefen er "manns minne" vitenskapelig bevist å være 3 uker langt. Det er altså ikke så rart om du har glemt det, men det vil i så fall spolere dagen. Tiltak: Sjekk nå.
  3. du finner ikke tenningsnøklene, eller nøkkelen til den innbruddssikre låsen. Tiltak. Sjekk nå. (I det samme kan du sjekke om du fortsatt har vognkortet tilgjengelig. Det er ikke like kritisk, selvsagt, men kjekt å ha.)
  4. husker du hvor du la hjelm, visir, kjøredress, hansker, støvler, ryggskinne, halskrave etc.?
mc vårklargjøring=

BATTERIDØDEN: Den alelr vanligste vintertabben er å glemme å etterlade batteriene tilstrekkelig. Selv om du får start, er det ikke sikekrt at batteriet leve videre. © Haakon Førde

mc vårklargjøring=

JUSTERINGER: Like greit å justere alt riktig med en gang. © Haakon Førde

Tabber i startfasen:

Du har glemt å lade batteriet i vinter, nå er det helt dødt.

  • Tiltak 1: Sett på lading nå. Fortsatt dødt?
  • Tiltak 2: Bestill og kjøp nytt batteri.

Sykkelen har strøm, men tenner ikke. Tiltak: Feilsjekking av det enkle først:

  • er killswitchen i rett posisjon?
  • er sidestøtten oppe, giret i fri?
  • er evt. bensinkran slått på og er det bensin på tanken?
  • det kan også være (for) svak spenning, slik at det hjelper med startkabler fra bilbatteri selv om sykkelen kinner.

Men dersom batteriet har spenning nok, det er gnist på pluggene og bensintilførselen ikke er hemmet - og sykkelen fortsatt ikke starter - da har du et problem.

Les også: De beste og verste verkstedene.

Tabber i problemløsingsfasen:

  1. du fortsetter å skru selv til du finner probemet (lykke til).
  2. du ringer til en mc-mekaniker du har balletak på (det er ikke sikkert han kan fikse for eksempel elektronikk uten diagnosemaskin)
  3. du leier tilhenger/skapbil og frakter sykkel til verksted (husk, de er sjelden åpne i helgen)
  4. Ikketabbe: De fleste av oss har en eller annen form for veihjelp. Noen, men ikke alle, har også krav på assistanse på hjemmeadresse. I de fleste tilfeller vil egenandelen da være lavere enn leie av henger, spesielt om sykkelen må fraktes til merkeverksted.
  5. Merk at dersom sykkelen er lagret annet sted enn hjemme er det IKKE hjemmeadresse = godkjent for veihjelp.
  6. eller du gir blaffen og tar heller årets første uetpils i solen i stedet.
mc vårklargjøring=

FULL STOPP: Du kan selvsagt prøve å mekke selv... © Haakon Førde

mc vårklargjøring=

KONTROLL: Fungerende bremser og uhindret styreutslag er bare litt av kontrollen. © Haakon Førde

Tabber i før-kjørefasen:

  1. for guds skyld ikke glem å fjerne skivebremslåsen.
  2. utfør kontroll av sykkelen, for er det noen gang du skal gjøre det i år, så er det i hvert fall nå
  3. sikkerhet: riktig lufttrykk, bremsefunksjon, uhindret styreutslag
  4. teknisk: oljenivå, kjøreveskenivå, korrekt justert kjede
  5. ergonomi: justere hendler, pedaler, speil, frontlyktvinkel, salhøyde, vindskjermvinkel, demperforspenning og alt det andre du tenkte på i hele fjor.

Har vi testet sykkelen din? Sjekk testarkivet.

Så kommer første kjøretur

  1. det er på de aller første meterne faren er størst for et velt, deretter på de første par hundre meterne, så de første milene.
  2. det aller lureste du kan gjøre er å bruke den første timen til å øve krypkjøring, nedbremsing og åttetallskjøring på en lukket plass (du er uansett MYE dårligere til å kjøre de første ukene enn du var da du parkerte sykkelen i fjor høst.
  3. deretter er faren størst for at andre trafikkanter ikke skal se deg.
  4. bortsett fra at veibanen om våren ofte skjuler både støv, grus og partier med is, vær våken.

Men å herregud så deilig - la det aldri bli vinter igjen!

Har du noen gode vårtips? Tips oss på haakon.forde@hm-media.no

mc vårklargjøring=

HA DET: Måtte det aldri bli vinter igjen! © Haakon Førde

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!