Bobil:

Løsningen som gir gedigen plass i bobilen

Ganske enkelt genialt.

Pluss ikon
PLASSBESPARELSE: Ved å ha sengen i taket på dagtid spares det utrolig mye gulvplass, noe som kan godtgjøres andre deler av bobilen.
PLASSBESPARELSE: Ved å ha sengen i taket på dagtid spares det utrolig mye gulvplass, noe som kan godtgjøres andre deler av bobilen. Foto: Bürstner
Sist oppdatert
GEDIGEN SOFA: Sittegruppen med en gedigen sofa er mye større enn den kunne ha vært med faste senger.
GEDIGEN SOFA: Sittegruppen med en gedigen sofa er mye større enn den kunne ha vært med faste senger. Foto: Bürstner
NATTA: Når det er leggetid senkes senkesengen (eller hevesengen) ned over sittegruppen.
NATTA: Når det er leggetid senkes senkesengen (eller hevesengen) ned over sittegruppen. Foto: Bürstner

Senkeseng er ikke noe nytt i bobiler. Dette er en seng heist opp mot taket på tvers fremst i boenheten, for én eller to personer, som et praktisk ekstra sovetilbud i tillegg til bobilens faste senger.

Disse senkesengene begynte å dukke opp i del- og helintegrerte bobiler for noen år siden, og gjorde at folk som bare ønsket å dele bobil, ikke seng, også kunne dra på tur sammen.

Undertegnede, for eksempel, har to langsgående enkeltsenger bak, og en senkeseng for én person foran. Når turen foregår med fruen, bruker vi sengene bak. Når turen foregår med tenåringsdatteren får hun regjere begge enkeltsengene bak en skyvedør, mens fattern ligger på tvers foran, og med det også fritt og uforstyrret kan koke kaffe og lage seg frokost på morgenkvisten, mens tenåringen gjør som tenåringer pleier - sover lenge. Og skulle alle tre være på tur samtidig, får tenåringen værsågod krype opp i senkesengen.

Faste senger har vært fast inventar i bobiler i alle år. Løsningene er flere - fransk seng, queens bed, enkeltsenger og køyesenger, senger på langs og på tvers. Én ulempe har de hatt og har felles. De stjeler mye av gulvplassen i boenheten.

Dermed har sittegruppene i bobiler av normal størrelse (6-8 meter) ofte vært av beskjeden størrelse. Og dette er jo en del av bobilen som brukes ofte, og som dermed kanskje burde ha større fokus fra interiørarkitektene hos bobilprodusentene.

Enorm sofagruppe

Men så begynner det nå å dukke opp interiørløsninger som er inspirert av akkurat ønsket om mer boltreplass i bobiler av medium størrelse. Bobiler der en stor, komfortabel og langsgående dobbeltseng er hengt opp i taket, noe som gir interiørarkitektene muligheten til å kreere større kjøkken og bad, samt gedigne sittegrupper med komfortable sofaer.

DOBBEL DOBBEL: Hevesengen kan senkes bare delvis ned, slik at det også kan res opp til to i selve sittegruppen.
DOBBEL DOBBEL: Hevesengen kan senkes bare delvis ned, slik at det også kan res opp til to i selve sittegruppen. Foto: Dethleffs
ROMSLIG BAD: Uten faste senger bak i boenheten kan man for eksempel få et romslig bad plassert i hekken, slik vi ser i Dethleffs 4-Travel T 6696.
ROMSLIG BAD: Uten faste senger bak i boenheten kan man for eksempel få et romslig bad plassert i hekken, slik vi ser i Dethleffs 4-Travel T 6696. Foto: Dethleffs

Bürstner Ixeo it 680 G er et typisk eksempel på en slik bobil. Den er snaue syv meter lang og har maksvekt 3,5 tonn; en bobil-størrelse som blir stadig mer populær, i følge Bürstners Marcus Pangerl.

- Men samtidig vil kundene ha romslige interiørløsninger, og det er vi som produsenter nødt til å ta på alvor.

En dobbeltseng i dimensjon 200x137 centimeter er i oppheist tilstand en integrert del av taket. Nedsenket er den så lav at hvem som helst kan krype opp i den.

At sengen er heist opp i taket gir plass til en enorm sofagruppe og et toalett med to store garderober, egen dusj og en garasje med 1780 centimeter høy dør.

Alt har en ulempe, også denne løsningen. Senga nedsenket okkuperer jo hele sittegruppen. Dermed bør de som sover der ha noenlunde lik søvnrytme.

At bobilen ikke har ekstra senger til rådighet, kan jo ellers sees på både som en ulempe og en fordel, etter som hvor interesserte eierne er på å ha med for eksempel barnebarn på tur.

Bürstner har samarbeidet med konsernsøster Dethleffs om denne løsningen. Modellen 4-Travel T 6966 byr på i prinsippet den samme taksenga, og i stedet for faste senger bak (slik andre versjoner av 4-Travel har) dominerer et stort bad hekken.

Luftig boenhet

Også Challenger har notert seg etterspørselen etter kompakte bobiler med romslige plassløsninger. De presenterte nylig 6,99 meter lange Genesis/Mageo 280, som har en 240x140 centimeter stor dobbeltseng plassert i taket, for elektrisk nedsenking ved leggetid.

GOD PLASS: Sengen er integrert i taket på Dethleffs 4-Travel T 6696, og under er det god plass til måltider og avslapning.
GOD PLASS: Sengen er integrert i taket på Dethleffs 4-Travel T 6696, og under er det god plass til måltider og avslapning. Foto: Dethleffs

Sengen starter helt inne ved førerhuset; her er det bare å ta plass i pilotsetene og gi nakkemassasje til sin bedre halvdel.

MER PLASS: Grunnrisset viser tydelig hvor mye plass som frigjøres når faste senger erstattes med en heveseng i taket.
MER PLASS: Grunnrisset viser tydelig hvor mye plass som frigjøres når faste senger erstattes med en heveseng i taket. Foto: Challenger
LUFTIG: En litt spesiell løsning med en midtstilt kort sofa gir et luftig interiør.
LUFTIG: En litt spesiell løsning med en midtstilt kort sofa gir et luftig interiør. Foto: Challenger

Selv om modellen i prinsippet kommer med samme interiør-vri som de to foregående nevnte modellene, skiller 280 likevel seg ut. Blant annet finnes her en kort midtstilt sofa, noe som gir gulvplass, luft og bevegelsesfrihet nok, også på sidene, til at man kan stå på et Airboard her.

Også kjøkkenet får en svært luftig plassering, og bakerst i bobilen er det plassert et romslig bad og en skikkelig garasje. Der er det blant annet plass til to sykler, og det er da også primært til to personer disse bobilene er konstruert.

Om noen ønsker å være lenger oppe kan senga også her plasseres i halvhøy posisjon, slik at det blir plass til å sitte under.

Et greit alternativ. Det er nå vel en gang slik at selv godt inngåtte ektepar ikke nødvendigvis går i takt 24 timer i døgnet.

LETT TILGANG: Plassen på sidene av sengen i Challenger 280 gjør det enkelt å komme ut og inn av senga, og det uten at partneren må kravles over.
LETT TILGANG: Plassen på sidene av sengen i Challenger 280 gjør det enkelt å komme ut og inn av senga, og det uten at partneren må kravles over. Foto: Challenger

Denne saken ble første gang publisert 02/04 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også